بــــودجه ســـال ۱۴۰۱ یکی از ابهـــامـــات بازار است/بدون ورود پــول حقیقی، رشـــد پایداری در بورس نخواهیـــم داشت/چــــه سنــــاریــوهـــایی پیـــش‌روی بـــازار سهـــــام وجـــود دارد ؟

کارشناس بازار سرمایه گفت:ورود نقدینگی از شهریور ماه سال گذشته تاکنون به صورت مداوم روندی نزولی داشته و با توجه به ریسک‌ها و بی اعتمادی موجود در بازار متاسفانه شاهد خروج پول بودیم؛ این موضوع باعث شده که تا امروز بازار سهام افت را تجربه کند. اگر علی رغم ارزندگی سهام شرکت‌ها، نقدینگی جدیدی جذب بازار سرمایه نشود نمی‌توانیم روند صعودی پایداری را انتظار داشته باشیم.

علیرضا کدیور تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد: بودجه سال ۱۴۰۱ یکی از ابهامات بازار سهام محسوب می‌شود و این موضوع باعث شده تا پول‌های هوشمند و بزرگ تا روشن شدن تکلیف این موضوع به بازار ورود نکنند. متغییرهایی همچون میزان تعرفه و عوارض شرکت‌های معدنی و صادراتی، نرخ حامل‌های انرژی، بهای سوخت و خوراک برخی از شرکت‌ها بر سودآوری و عملکرد صنایع بورسی اثرگذار بوده؛ در نتیجه جزئیات و تغییرات این موارد در بودجه سال آینده حائز اهمیت است.

کدیور تشریح کرد: جزئیات لایحه بودجه می‌تواند شرایط متفاوتی را برای بازار سهام رقم بزند و اینکه وضعیت متغییرهای مذکور به نحوی باشد که به نفع و یا ضرر شرکت‌های بورسی تمام شود، مهم بوده و سرمایه‌گذاران این موارد را آنالیز می‌کنند. البته علاوه بر این موضوع جو کلی بازار نیز یکی از فاکتورهای مهم به شمار می‌رود که می‌تواند سهامداران را ترغیب و منصرف از ورود به بازار کند.

تکلیف لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، حدودا تا هفته دیگر مشخص می‌شود و اگر به طور فرضی به ضرر بنگاه‌های تولیدی باشد و هزینه تمام شده آنها را افزایش دهد، به تبع این موضوع بازار اثر منفی آن را می‌پذیرد و روند نزولی آن طولانی مدت می‌شود اما اگر بودجه بندی به شکل منطقی و با حفظ تعادل ارائه شده باشد، یکی از ابهامات بزرگ بازار رفع خواهد شد و پول‌های بزرگ تا حدودی جرات ورود به بازار را پیدا خواهند کرد.

کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: مهمترین و اصلی‌ترین عامل در رشد و یا افت بازار سهام مربوط به جریان نقدینگی می‌شود. به بیان دیگر ورود و یا خروج پول در هفته و یا ماه‌های دیگر عاملی تعیین کننده برای سرنوشت و آینده بازار سهام خواهد بود.  

وی تاکیید کرد: ورود نقدینگی از شهریور ماه سال گذشته تاکنون به صورت مداوم روندی نزولی داشته و با توجه به ریسک‌ها و بی اعتمادی موجود در بازار متاسفانه شاهد خروج پول بودیم؛ این موضوع باعث شده که تا امروز بازار سهام افت را تجربه کند.

تحلیلگر بازار سرمایه مطرح کرد: اگر علی رغم ارزندگی سهام شرکت‌ها، نقدینگی جدیدی جذب بازار سرمایه نشود نمی‌توانیم روند صعودی پایداری را انتظار داشته باشیم. هرچند در این صورت نیز امکان دارد بعضی از روزها بازار یکپارچه سبزپوش شود اما رشد و سبزپوشی آن در کوتاه مدت باقی می‌ماند و دوامی نخواه داشت.  

کدیور بیان کرد: در مقابل بدون در نظرگیری محتویات بودجه و ابهامات سیاست‌های کلان اگر روند با ثبات نقدینگی را در بازار شاهد باشیم، بازار سرمایه صعودی خواهد شد. یعنی حتی اگر بودجه به ضرر شرکت‌های بورسی تمام شود و یا ابهامات برجامی باقی بماند اما پول کافی و پویا در بازار سهام وجود داشته باشند با توجه به ارزندگی قیمت سهام، بازار صعودی خواهد شد.

وی معتقد است؛ با پیش‌نویس‌هایی که از بودجه سال ۱۴۰۱ منتشر شده، بسیاری از سرمایه‌گذاران نسبت به نتیجه کلی آن خوش بین هستند و در حال حاضر مهمترین ابهام و رسیک بازار سرمایه مربوط به مذاکرات هسته‌ای و برجام می‌شود چراکه این موضوع به طور مستقیم بر نرخ ارز و عایدات کشور تاثیر می‌گذارد. اکنون فعالان اقتصادی هیچ تصور و پیش‌بینی از برهم خوردن و یا توافق مذاکرات ندارند و سوال‌هایی مبنی بر اینکه آیا این توافق در کوتاه مدت حاصل خواهد شد و یا در بلند مدت و یا اینکه در این بین چه امتیازهایی رد و بدل می‌شود در ذهن آنها وجود دارد که البته با گذر زمان امیدواریم ابهامات این بحث روشن شود.

کدیور گفت: تقریبا طی یک سال و نیم گذشته نقدینگی به بازار سهام وارد نشده و همین موضوع عامل اصلی بی‌جان بودن بازار است. عوامل و متغییرهایی همچون نرخ ارز، سیاست‌های دولت در امور کلان اقتصادی و روابط بین الملل و همچنین اعتمادسازی سیاست‌گذاران به بازارهای مالی در ورود نقدینگی اثرگذارد. دولت باید این باور را در سهامداران به وجود بیاورد که خواهان استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه در آینده و به طور مداوم است و حمایت‌های خود را از آن محروم نمی‌کند.

۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
کد خبر: 22748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha