بررسی ارزندگی شرکت های سرمایه گذاری در بورس ایران

با توجه به اینکه اطلاعات دقیقی از ارزش پرتفوی غیر بورسی شرکت های سرمایه گذاری در دسترس نیست، سرمایه گذاران در معاملات ملاک دقیقی ندارند در این گزارش به ان ای وی شرکت های سرمایه گذاری پرداخته شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ بسیاری از فعالان بازار سرمایه در یک سال اخیر به مردم پیشنهاد می دادند به جای اینکه وارد خرید و فروش سهام شوند بهتر است در صندوق های سرمایه گذاری مشارکت داشته باشند، اما در شرایط کنونی بسیاری از مردم در انتخاب صندوق ها یا نمادهای سرمایه گذاری هم گیج هستند زیرا محاسبه ارزش شرکت های سرمایه گذاری با محاسبه خالص دارایی های آن ها یا «ان ای ویی» با محاسبه ارزش پرتفوی بورسی و مازاد پرتفوی غیربورسی و حقوق صاحبان سهم ارزش گذاری می شود.

حال با توجه به اینکه اطلاعات دقیقی از اطلاعات ارزش پرتفوی غیر بورسی شرکت های سرمایه گذاری در دسترس نیست، بنابراین بسیاری از تحلیل گران نمی توانند ارزش این دارایی ها را در محاسبات خود لحاظ کنند و از طرف دیگر بسیاری از سهامداران هم در معاملات ان ای وی یا ارزش خالص دارایی (NAV) ملاک قرار نمی دهند.

نماد وخارزم

در شرایط کنونی برخی از نمادهای سرمایه گذاری از ارزندگی بالایی برخوردار هستند و کمتر از نصف قیمت ان ای ویی معامله می شوند، برای نمونه نماد وخارزم که با قیمت ۵۰۴ تومان و پی به ای  ۵ معامله می شود تنها ۳۷ درصد از ارزش ان ای وی  یا ارزش خالص دارایی است و از ارزندگی بالایی برخوردار است زیرا این نماد در بازدهی سه ماهه و یک ساله منفی ۱۸ درصد است که می تواند در کوتاه مدت و میان مدت فاصله بین قیمت کنونی و ان ای وی را جبران کند.

نماد وسپهر

همچنین وسپهر که سال گذشته همین موقع ها توسط بانک صادرات ارز اولیه شد در حال حاضر با قیمت ۷۰۶ تومان معامله می شود در حالی که  این قیمت ۳۷ رصد از ان ای ویی سهم است و از طرف دیگر این نماد با پی به ای (P/E)  ۱۵ در سه ماهه بازدهی منفی ۲۳ و در یک ساله منفی ۲۳ داشته است و چند روزی است در محدوده کف قیمتی درجا می زند و از آنجایی که واگرایی منفی هم نشان داده بسیاری از تحلیلگران خرید این نماد را برای کوتاه مدت توصیه نمی کنند این در حالی است که ارزنده است و در بلندمدت می تواند سود خوبی عاید سهامداران کند.

نماد ثمسکن

ثمسکن دیگر نماد سرمایه گذاری است که به تازگی از سوی بانک مرکزی این مجوز را کسب کرده که مشمول سیاستگذاری های بخش بانکی شود. این نماد در چند روز اخیر در محدوده ای ۴۰۰ تومان معامه شده و حتی الگوی نزولی داشته اما این موضوع هیچ تجانسی با ارزندگی آن ندارد، زیرا قیمت کنونی آن تنها ۳۷ درصد از ارزش ان ای وی آن است. هرچند عملکرد این نماد در یکسال گذشته باعث شده که پی به ای آن از ۱۵ به ۴۵ برسد اما به نظر می رسد به زودی دوباره در مسیر سودسازی قرار بگیرد و بتواند پگ قیمتی با ارزش ان ای ویی را جبران کند. در سه ماهه این نماد بازدهی منفی ۱۰ و در یک سال بازدهی منفی ۲۰ داشته است.

نماد خودکفا

نماد خودکفا که شرکتی سرمایه گذاری در حوزه غذایی است در حال حاضر با قیمت ۱۳۸۵ تومان با ۳۹ درصد از ارزش ان ای وی خود معامله می شود، این شرکت گرچه در گزارش ۶ ماهه خود زیان ساخته و در سه ماهه بازدهی منفی ۲ درصد و در یک ساله بازدهی منفی ۲۲ درصد ساخته، اما از آنجایی که با ارزش واقعی سهم فاصله زیادی دارد انتظار می رود به زودی افزایش قیمت داشته باشد.

نماد وصندوق

نماد وصندوق که در محدوده ۱۹۵۰ تومان معامله می شود در حال حاضر با ۴۰ درصد ارزش ان ای وی اش معامله می شود، این شرکت با پی به ای حدود ۶ درصد  در سه ماهه بازدهی مثبت ۱۰ داشته و در یک ساله هم بازدهی مثبت ۴۹ درصد داشته که با وجود رشد مناسب هنوز جای زیادی برای رشد دارد، حالا باید دید در گزارش های بعدی میزان سودسازی شرکت چقدرخواهد بود و آیا این کپ بین ارزش سعام و ان ای ویی در میان مدت جبران خواهد شد یا خیر.

نماد وپترو

نماد وپترو شرکت سرمایه گذاری در حوزه پتروشیمی است که با قیمت ۱۲۷۰ تومان معامله می شود این شرکت در سال جاری پی به ای  ۱۱ داشته در حالی که نسبت به سال گذسته در سه ماهه وارد زیان شده با این حال قیمت سهام تنها ۴۰ درصد ارزش ان ایی وی است و در سه ماهه بازدهی منفی ۳ و در یک ساله بازدهی منفی ۱۲ داشته و از آنجایی که در سال گذشته به ازای هر سهم ۱۰۸ تومان سود ساخته بود به زودی روند جبران زیان خود را احتمالا از سرخواهد گرفت.

نماد وتوشه

نماد وتوشه این روزها در محدوده قیمتی ۵۹۰ تومان معامله می شده در حالی که عملکرد سال جاری شرکت نسبت به سال گذشته سودساز تر بوده و هم اکنون با پی به ای ۸ در سه ماهه منفی ۵ درصد و در یک ساله مثبت یک درصد بازدهی داشته است در شرایطی که هم اکنون هم با ۴۳ درصد از پی به ای سهم معامله می شود.

نماد وسپه

نماد وسپه که در محدوده ۸۶۰ تومان معامله می شود تنها با ۴۳ درصد از ارزش ان ای وی خودش دست به دست می شود در حالی که این نماد در گزارش ۹ ماهه خود نسبت به مدت مسابه سال قبل عملکرد بهتری داشته و انتظار رشد سودسازی از این نماد می رود، از طرف دیگر در سه ماهه بازدهی منفی ۳ درصد و در یک ساله بازدهی مثبت ۳۴ درصد داشته است و یکی از نمادهای ارزنده بخش سرمایه گذاری به حساب می آید.

نماد ورنا

نماد ورنا که در بخش خودرو فعالیت دارد هم اکنون در محدوده ۳۱۰ تومان معامله می شود در حالی که تنها ۴۳ درصد از ارزش ان ای وی آن است و از طرف دیگر این نماد در سه ماهه بازدهی مثبت ۲  و در یک ساله بازدهی منفی ۴۵ داشته آنهم در شرایطی که گزارش ۹ ماهه شرکت نشان دهنده سودسازی بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

نماد پترول

نماد پترول که در بخش پتروشیمی فعالیت دارد در حال حاضر با قیمت حدود ۳۲۵ تومان معامله می شود و از آنجایی که افزایش سرمایه داشته پی به ای سهم نسبت به سال گذشته افزایش داشته و از یک به ۲۱۹ رسیده است به همین دلیل مقیاس پی به ای و سود به ازای هر سهم را نمی توان ملاک معاملات قرار داد، اما با توجه بر اینکه با ۴۶ درصد از ارزش ان ای وی اش معامله می شود ارزنده است و روند صعودی شرکت های پتروشیمی که این شرکت در آن مالکیت دارد به روند سودسازی آن در گزارش های بعدی خواهد افزود.

۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷
کد خبر: 21814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha