اختلال جهانی در واتس‌اپ، اینستاگرام و فیس‌بوک

دسترسی جهانی کاربران به واتس اپ، اینستاگرام و فیس بوک، دچار اختلال شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، از دقایقی قبل سرورهای فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ در بسیاری از نقاط جهان دچار اختلال شده است.

در پی این اختلال واتس‌اپ اطلاعیه‌ای به این شرح صادر کرد:

ما می دانیم که برخی از افراد در حال حاضر با واتس‌اپ مشکل دارند. در تلاش هستیم تا همه چیز به حالت عادی برگردد و در اسرع وقت با به روز رسانی مشکل را برطرف می‌کنیم.  از صبوری شما تشکر می کنیم!

وب سایت‌ها و برنامه‌های سرویس‌های ذکرشده با خطای سرور مواجه شده اند و گزارشات در DownDetector.com نشان می‌دهد که قطعی‌ها گسترده به نظر می‌رسند، اما مشخص نیست که آیا بر همه کاربران یا فقط برخی مکان‌ها تأثیر می‌گذارد. در حال حاضر معلوم نیست که چه چیزی باعث این قطعی شده است.

قطعی واتساپ، اینستاگرام و فیسبوک

اختلال در واتساپ، اینستاگرام و فیسبوک

اختلال جهانی در واتساپ

در سال ۲۰۱۹ نیز، قطع مشابهی این بار رخ داد که حدود یک ساعت به طول انجامید. فیسبوک اعلام کرد که این قطعی به دلیل یک مشکل فنی ایجاد شده است. در صورت آفلاین بودن شبکه‌های تحویل محتوا یا CDN‌ها، گاهی اوقات وب سایت‌های اصلی می‌توانند از کار بیفتند. این در ماه ژوئن اتفاق افتاد، هنگامی که یکی از این CDN‌ها، Fastly، به دلیل مشکلات فنی از کار افتاد. این باعث شد وب سایت‌های اصلی مانند آمازون، ردیت و نیویورک تایمز از کار بیفتند.

اختلال جهانی در واتساپ، اینستاگرام و فیسبوک

گفتنی است بسیاری از کاربران در حال حاضر از اختلال در موتور جست‌وجوگر گوگل نیز خبر داده‎اند. گوگل بزرگترین موتور جست‌وجوی جهان است. این شرکت همچنین خدمات ایمیل Gmail، پلتفرم میزبانی ویدیو Youtube ، Google maps ، Google Talk و شبکه اجتماعی Google+ را ارائه می دهد. Google مرورگر Chrome و نرم افزار Android را برای تلفن های هوشمند از جمله فروشگاه Google Play برای برنامه های تلفن همراه و همچنین بسترهای تبلیغاتی Adwords و Adsense توسعه می دهد.

وقفه های گوگل در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است

این نمودار نمایی از گزارش مشکلات ارائه شده در ۲۴ ساعت گذشته را در مقایسه با حجم معمولی گزارش ها در زمان روز نشان می دهد. معمولاً برخی از مشکلات در طول روز گزارش می شود. Downdetector فقط زمانی یک حادثه را گزارش می دهد که تعداد گزارش مشکلات به طور قابل توجهی بیشتر از حجم معمولی آن ساعت از روز باشد.

اختلال در واتساپ، اینستاگرام و فیسبوک به صورت جهانی/ اولین واکنش فیسبوک به قطعی برنامه هایش

اختلال در گوگل

در ادامه قطعی‌های به وجود آمده رویترز از اختلال در سایت آمازون، گوگل و توئیتر نیز خبرداده است. اما به نظر می‎آید قطعی در این سه پلتفرم به گستردگی اینستاگرامف واتساپ و فیسبوک نباشد.

از سوی دیگر رویترز در خبری اعلام کرده که یک هکر ۱۳ ساله چینی به نام سون جیسو باعث توقف خدمات فیسبوک، واتساپ و اینستاگرام شده است. اما فیس‌بوک حمله سایبری را رد کرده است.

اگرچه رویترز گفته یک هکر ۱۳ ساله چینی باعث اختلال سراسری واتساپ و اینستاگرام شده است اما نیویورک تایمز به تقل از مدیران فیس‌بوک حمله سایبری را رد کرده است. فیس‌بوک اعلام کرده که گزارش‌ها درباره اینکه اختلال‌ ایجاد شده در سرویس‌های فیس‌بوک به دلیل حملات سایبری رخ داده را تکذیب می‌کنیم.

گفتنی است برنامه‌های واتساپ، اینستاگرام و فیس بوک- همه متعلق به فیس بوک هستند و از زیرساخت‌های مشترکی استفاده می‌کنند. احتمالا مشکل در این زیرساخت دلیل قطع واتساپ و اینستاگرام است.

هنوز شرکت‌های پشتیبانی‌کننده دلیل اختلال گسترده در اینستاگرام و واتساپ را اعلام نکرده‌اند. اما واتساپ در اطلاعیه‌ای که در توییتر منتشر کرده اعلام کرد: ما می دانیم برخی از افراد در حال حاضر با واتس‌اپ مشکل دارند. در تلاش هستیم تا همه چیز به حالت عادی برگردد و در اسرع وقت با به روز رسانی مشکل را برطرف می‌کنیم. از صبوری شما تشکر می کنیم!

در ابتدا تصور می‌شد اینستاگرام و واتساپ فقط در ایران قطع است اما کمی بعد مشخص شد اختلال این سه اپلیکیشن مخصوص کاربران ایران نیست و این اختلال جهانی است.

این مشکل درباره شبکه اجتماعی اینستاگرام هم وجود دارد. دسترسی به این شبکه هم ممکن نیست و کاربران امکان به اشتراک‌گذاری پست و دیدن پست‌های دیگران را ندارند.

۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۱
کد خبر: 20667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha