هرات، سومین شهر بزرگ افغانستان به دست طالبان افتاد + نقشه

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان مدعی شده که نیروهای این گروه، فرماندهی امنیت هرات را به تصرف خود در آورده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بی بی سی، طالبان اعلام کردند شهر هرات را در اختیار و کنترل خود گرفته اند. طالبان به بی بی سی گفته‌اند که کنترل قندهار را نیز در دست دارند هر چند این ادعا هنوز تایید نشده است.

طالبان سه هزار زندانی را از زندان اصلی هرات آزاد کرده اند. جنگجویان طالبان کمی پیشتر کنترل شهر قلعه نو در ولایت بادغیس را نیز به دست آوردند.

ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد که افراد طالبان در اطراف ارگ هرات در گردش هستند. ویدئوی دیگری حکایت از آن دارد که شبه‌نظامیان طالبان وارد یکی از پایگاه‌های نظامی در هرات شده‌اند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع امنیتی نوشته است که پس از عقب‌نشینی نیروهای دولتی، طالبان این شهر را تصرف کرده‌اند. در روزهای گذشته نیز طالبان حمالت گسترده‌ای برای تصرف هرات انجام داده بودند که با مقاومت نیروهای دولتی و بسیج مردمی به فرماندهی محمد اسماعیل خان روبه رو شدند و نتوانستند این شهر را تصرف کنند.

هرات در مرز ایران، از بزرگترین و مهم‌ترین ولایت‌های افغانستان است.

جنگ در قندهار

در شهر قندهار هم شاهدان عینی از حضور طالبان در بخش‌هایی از مرکز شهر خبر داده‌اند. گفته شده است که جنگ شدیدی در این شهر میان طالبان و نیروهای دولتی جریان دارد. یک خبرنگار ساکن قندهار نوشته است که طالبان را در نزدیک اداره ولایت قندهار مشاهده کرده است.

عصر روز گذشته طالبان زندان مرکزی قندهار را تصرف کردند و مدعی شدند که صدها زندانی را رها کرده‌اند. جنگ در شمال و جنوب افغانستان به شدت جریان دارد و هزاران نفر از ترس جنگ به کابل، پایتخت فرار کرده‌اند. شمار زیادی از آوارگان به کمک‌های انسانی نیاز دارند.

امروز در پی سقوط شهر غزنی به دست طالبان، وزارت داخله افغانستان گفت که محمد داوود لغمانی والی ولایت غزنی همراه با معاون و رئیس دفترش از سوی نیروهای امنیت داخلی وزارت داخله در ولایت میدان وردک بازداشت شدند.

در همین حال سفارت آمریکا در کابل در اعلامیه‌ای بازداشت کارمندان و مقام‌های دولتی از سوی طالبان را "غیرقانونی" خوانده و محکوم کرده است.

در اعلامیه این سفارت آمده است که نظر به گزارش‌های معتبر، طالبان در مناطق مختلف کارمندان غیرنظامی دولتی و اعضای پلیس افغانستان را بازداشت کرده‌اند که با ادعای این گروه مبنی بر توافق روی یک راه حل سیاسی در نتیجه گفتگوهای جاری در دوحه، در تناقض است.

نقشه چند ماه گذشته جنگ اخیر افغانستان و وضعیت فعلی آرایش نیروها را ببینید:

۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۴
کد خبر: 18812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha