ادعای وال استریت ژورنال درباره شرط جدید ایران برای توافق برجام

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال مدعی شد ایران خواستار موافقت واشنگتن با بندی در برجام شده که مغایر قانون اساسی آمریکاست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در سرمقاله خود مدعی شد دولت کنونی آمریکا باید کماکان به کارزار «فشار حداکثری» دولت ترامپ علیه ایران ادامه دهد.

در این سرمقاله ادعا شده است: ایران اخیراً خواستار تأیید سازمان ملل پیش از خروج مجدد آمریکا از توافق هسته‌ای در آینده شده است. آمریکا و ایران پس از شش دور گفتگوهای هسته‌ای غیرمستقیم در وین، ماه گذشته وقفه‌ای برای ادامه این گفتگوها ایجاد کردند. تاکنون واشنگتن مایل بوده است بخش زیادی از اهرم تحریم‌های قدرتمند خود را به منظور احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بردارد، اما مذاکره‌کنندگان ایرانی برای بیشتر از این تلاش می‌کنند.

این روزنامه افزود: تازه‌ترین مطالبه ایران این است که آمریکا با بندی در این توافق موافقت کند که خروج آمریکا را از این توافق منوط به تأیید سازمان ملل کند. ایران ادعا می‌کند افزودن این بند لازم است، زیرا دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد. چنین بندی مغایر با قانون اساسی [آمریکا] است، اما ایران اهمیتی نمی‌دهد. یک رئیس جمهور در آمریکا نمی‌تواند کنگره یا یک رئیس جمهور را در آینده از تغییر سیاست منع کند به خصوص با توجه به این که این توافق هسته‌ای هرگز به عنوان یک پیمان برای تأیید به سنا ارائه نشد.

وال استریت ژورنال اذعان کرد: جو بایدن، رئیس جمهور فعلی آمریکا، نیز مانند باراک اوباما، این توافق را برای تأیید به سنا نخواهد فرستاد، زیرا تصویب آن نیاز به کسب دو سوم آراء دارد و وی می‌داند که بعید است، چنین شود.

این روزنامه اخیرت در گزارشی اختصاصی مدعی شده بود آمریکا در حال بررسی تحریم‌های شدیدتر علیه فروش نفت ایران به چین به عنوان راهی برای پیش بردن ایران به سمت توافق و افزایش هزینه‌های کنار گذاشتن مذاکرات متوقف شده وین برای تهران است.

بعد از پایان دور ششم مذاکرات وین، مقام‌های آمریکایی در اظهاراتی متعدد مدعی شده‌اند که برای دور جدید مذاکرات آماده‌اند و با این ادعا توپ را در زمین ایران انداخته‌اند درحالی که ایران از ابتدا خواستار راستی آزمایی آمریکا در این خصوص بوده است واشنتگن اقدام مثبتی انجام نداده است.

۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱
کد خبر: 17982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha