زنی که می‌تواند نامزد دموکرات‌ها شده و پیروز میدان شود!

ماشین سیاسی هیلاری کلینتون بسیار قدرتمند است اما یک بانوی اول دیگر می تواند به قوی ترین نامزد تبدیل شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از وال استریت ژورنال؛ عملکرد اخیر دونالد ترامپ در برنامه "هال" شبکه خبری "سی‌ان‌ان" همراه با نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که برخی از دموکرات‌ها متوجه شده‌اند که امکان ریاست جمهوری دوباره ترامپ در سال ۲۰۲۴ میلادی وجود دارد. نتیجه تازه‌ترین نظرسنجی مشترک واشنگتن پست و شبکه خبری‌ ای‌بی‌سی نشان می‌دهد که جو بایدن رئیس جمهور امریکا محبوبیتی ۳۶ درصدی دارد و در رقابت برای حفظ کرسی ریاست جمهوری در کاخ سفید ۶ امتیاز از ترامپ عقب افتاده است. ما تنها دموکرات‌هایی نیستیم که در حال فکر کردن به گزینه‌های جایگزین به جای بایدن هستیم. با این وجود از خود می‌پرسیم اگر بایدن نامزد نشود چه فرد دیگری باید نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۴ باشد؟

مطمئنا بایدن تا زمانی که از نظر توانایی جسمانی و از نظر سیاسی در وضعیت قابل قبولی قرار داشته باشد، نامزد باقی خواهد ماند. با این وجود، اگر روند افول او در نظرسنجی‌ها بیش از پیش ادامه یابد و یا اگر وضعیت سلامتی‌اش به طور قابل توجهی بدتر شود آنگاه این امکان وجود دارد که رهبران دموکرات کنگره او را تشویق نمایند که به دنبال کناره‌گیری از رقابت انتخابات ریاست جمهوری باشد.

متاسفانه اکثریت جمعیت کشور از جمله بسیاری از رای‌دهندگان دموکرات این گونه فکر می‌کنند و باور دارند بایدن نباید دوباره نامزد شود. براساس نتیجه نظرسنجی مشترک‌ ای‌بی‌سی و واشنگتن‌پست تقریبا دو سوم بزرگسالان آمریکایی معتقدند که بایدن فاقد توانایی ذهنی (۶۳ درصد) یا سلامت جسمانی (۶۲ درصد) لازم است تا بتواند به طور موثر در جایگاه رئیس جمهور به کشور خدمت کند. پیش‌تر نظرسنجی دیگری از ای‌بی‌سی و واشنگتن‌پست نشان می‌داد علیرغم آن که رای‌دهندگان دموکرات کم‌تر در مورد آمادگی روحی و جسمی آقای بایدن ابراز تردید می‌کنند ۵۸ درصد از آنان می‌خواهند حزب دموکرات فردی غیر از بایدن را در سال ۲۰۲۴ میلادی به عنوان نامزد معرفی نماید.

چنین احساساتی در ماه‌های آینده به دلیل در آستانه رکود قرار گرفتن اقتصاد ایالات متحده تشدید خواهد شد. هم چنین، اگر تا آن زمان عملکردهای شخصی بایدن مانند مسائل حقوقی هانتر پسرش آشکارتر شود، او به طور بالقوه ناتوان‌تر به نظر خواهد رسید.

اگر بایدن نتواند برای انتخاب مجدد نامزد شود "کامالا هریس" معاون رئیس جمهور جانشین طبیعی او خواهد بود. با این وجود، محبوبیت هریس حتی از شخص بایدن نیز کم‌تر است. براساس نتیجه نظرسنجی تازه وال استریت ژورنال تنها ۳۵ درصد از رای دهندگان ثبت نام شده نظر مساعدی نسبت به او دارند در حالی که این میزان در مورد بایدن ۴۱ درصد است. محبوبیت هریس در نوامبر ۲۰۲۱ میلادی به پایین‌تر میزان در مقایسه با سایر معاونان ریاست جمهوری در تاریخ امریکا رسیده بود و نسبت به چهار معاون سلف‌اش در همان مقطع زمانی در دوره تصدی خود بسیار کم‌تر مورد توجه افکار عمومی و رسانه‌ها قرار گرفته است.

علاوه بر این، ترامپ قادر خواهد بود هریس را در یک مسابقه انتخاباتی عمومی زیر پا بگذارد. براساس نتیجه نظرسنجی هاروارد ترامپ با ۱۰ امتیاز ۴۹ درصد در مقابل ۳۹ درصد از هریس پیشی می‌گیرد.

پس چه کسی می‌تواند نامزد دموکرات‌ها شده و پیروز میدان شود؟

"پیت بودجج" وزیر حمل ونقل دولت بایدن و نامزد پیشین انتخابات در سال ۲۰۲۰ میلادی یکی از گزینه‌هایی است که به ذهن متبادر می‌شود. با این وجود، او در سمت خود مدیریت نادرستی داشته و خروج قطار از ریل در اوهایو یا توقف هزاران پرواز به دلیل نقص سیستم رایانه‌ای اداره هوانوردی فدرال در ماه ژانویه از نقاط منفی کارنامه دوره کاری اش محسوب می‌شوند.

علاوه بر این، به غیر از هریس هیچ فرد دیگری در کابینه بایدن گزینه واقع بینانه‌ای برای نامزدی نیست. اگر بایدن تصمیم به عدم نامزدی بگیرد احتمالا غیر ممکن خواهد بود که بتواند نامزدی هریس را رد کرده و همزمان وزن سیاسی خود را پشت سر یکی دیگر از مقام‌های دولت اش قرار دهد. اگر بایدن در اواخر سال جاری یا اوایل سال آینده تصمیم بگیرد نامزد نشود برای "گاوین نیوسام" فرماندار دموکرات کالیفنریا دشوار خواهد بود که به سرعت بتواند کارزاری قابل دوام و با تامین مالی خوب را راه اندازی کند. موانع مشابهی برای فرمانداران دموکرات ضعیف، اما موفق مانند "لورا کلی" از کانزاس و "گرچن ویتمر" از میشیگان نیز وجود دارند.

تنها دموکرات‌هایی که شانس معقولی برای پیروزی در ریاست جمهوری دارند افرادی هستند که از ظرفیت بالقوه جمع آوری کمک فوری برخوردارند و از نظر ملی نام‌هایی شناخته شده محسوب می‌شوند.

هیلاری کلینتون ممکن است بخواهد بار دیگر نامزد شود و می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های دموکرات‌ها باشد. ماشین سیاسی کلینتون مهیب است و تعداد کمی از دموکرات‌ها البته اگر وجود داشته باشند می‌توانند با سرعتی مشابه سرعت کارزار او پول جمع آوری کنند و سازمانی را به منظور راه اندازی یک کارزار ملی تشکیل دهند.

با این وجود، کلینتون در ۷۵ سالگی نیز خیلی جوان‌تر از رئیس جمهور فعلی نیست. هم چنین، کلینتون همواره با محبوبیت خود دست و پنجه نرم کرده محبوبیتی که پس از آن که نتوانست به مقام ریاست جمهوری برسد کاهش یافته است. رتبه او در نظرسنجی‌ها سال‌ها پس از انتخابات ۲۰۱۶ میلادی به پایین‌ترین حد خود رسید و در سال ۲۰۱۸ میلادی طبق نتایج نظرسنجی گالوپ ۳۶ درصد ثبت شده بود که چندان بهتر از رتبه بایدن و هریس نیست. نتیجه نظرسنجی گالوپ نشان داد که از نوامبر ۲۰۱۶ میلادی میزان محبوبیت کلینتون در میان دموکرات‌ها ۱۰ امتیاز کاهش یافته است.

نتیجه نظرسنجی زاگبی آنالیتیکس در سال گذشته نشان داد اگر بایدن در سال ۲۰۲۴ میلادی از رقابت‌ها کناره گیری کند کلینتون برای رای دهندگان دموکرات گزینه سوم خواهد بود و پیش از او هریس در جایگاه دوم قرار خواهد داشت.

با چنین وضعیتی به نظر می‌رسد میشل اوباما تنها دموکرات با جذابیت ملی گسترده است.

میشل اوباما در حزب دموکرات محبوبیت دارد. براساس نتیجه نظرسنجی گالوپ او کاخ سفید را با ۶۸ درصد اقبال عمومی در سطح ملی ترک کرد و از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ میلادی یکی از تحسین شده‌ترین زنان در ایالات متحده محسوب می‌شد. او دارای شبکه گسترده‌ای از حامیان و برخوردار از قابلیت احیای سازمان سیاسی باراک اوباماست و قوی‌ترین نامزد در صورت اعلام نامزدی خواهد بود.

علیرغم آن که میشل اوباما هیچ گونه تمایلی برای کسب منصب ملی از خود نشان نداده اگر بایدن نتواند نامزد شود و ترامپ به بازگشت به کاخ سفید نزدیک شود ممکن است متقاعد شود تا وارد عرصه شود.

محتمل‌ترین سناریوی سال ۲۰۲۴ آن است که بایدن تا پایان به تلاش خود برای انتخاب مجدد ادامه داده و یا برنده شده و یا ببازد. با این وجود، اگر یک طرح جایگزین و پشتیبان را در نظر نگیریم به خود آسیب خواهیم رساند.

داگلاس شوئن؛ مشاور ارشد کارزار انتخاباتی بیل کلینتون در سال ۱۹۹۶، مشاور کاخ سفید در فاصله سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۰ و مشاور کارزار هیلاری کلینتون در سال ۲۰۰۰ برای انتخابات سنا بود. شوئن به عنوان یکی از اعضای حزب دموکرات معرفی شده است، اما بارها از آن حزب انتقاد کرده و در مورد موضوعات مختلف سیاسی موضعی مغایر با دیدگاه‌های حزب اتخاذ کرده است. منتقدانش معتقدند اصلا نباید او را به عنوان یک دموکرات برسمیت شناخت و او را دموکرات "جعلی" می‌دانند. "استیو بنن شوئن" را "دموکرات فاکس نیوز" نامید و گفت که او "فعالانه با دموکرات‌ها و دستور کار آن حزب مخالف است".

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 42677
منبع: فرارو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha