رنجبر: سبز شدن بازار؛ امیدی برای بازگشت یا فرصتی برای فرار؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر ریزش‌ها با این شدت ادامه‌دار پیدا کند، نمی‌توان آن را با رفتار اصلاحی توجیه کرد چراکه در یک ماه گذشته بازار به عمیق‌ترین سطح اصطلاح رسیده است.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد - زهرا فعله‌ گری؛ معاملات امروز بازار سهام حاکی از جنگ بین عرضه و تقاضا بود و عمده گروه‌ها قرمز پوش بودند ریسک‌گریزهای بازار به دنبال فروش سهام خود و حقوقی‌ها به حمایت پرداختند.

شاخص کل بازار در پایان معاملات امروز با کاهش ۱۳ هزار و ۹۶۵ واحد به رقم یک میلیون و ۵۸۱ هزار و ۱۹۵ واحد رسید.

معامله‌گران در بورس تهران بیش از ۱۰ و نیم میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۱.۲ میلیون نوبت معامله و به ارزش ۱۱ هزار  ۸۲۰ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امین رنجبر تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار رادار اقتصاد درمورد وضعیت امروز بازار سهام اظهار کرد: در هفته گذشته میزان خریدها بر حجم فروش‌ غالب بود و انتظار می‌رفت در روزهای پایانی شهریورماه معاملات متعادل‌تری را سپری کنیم اما متاسفانه با افزایش مجدد فروشنده‌ها رو به رو شدیم.

وی ادامه داد: عطش فروش در دو روز گذشته بسیار زیاد بود و امروز صبح توقع صف‌های فروش سنگین را نداشتیم اما در نیمه دوم بازار خریدها قوت بیشتری گرفت و ترکیبی از حقیقی‌ها و حقوقی‌ها در صف‌های خرید به چشم می‌خورد. البته حقوقی‌ها به‌منظور حمایت خریدهای بیشتری را به ثبت رساندند.

رنجبر اضافه کرد: به درصدهای مثبت در برخی از سهام و خریدهای امروز خوش‌بین نیستم چراکه صف‌های فروش صبح امروز شکل و شمایل ترسناکی داشت. با نگاه واقع‌بینانه به بازار متوجه خواهیم شد که بازار برای تثبیت شرایط خود نیاز به زمان بیشتری دارد.

این کارشناس بازار سرمایه درمورد پرسش خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا بورس در روند اصلاحی است؟ پاسخ داد: در واقع بیم دارم از حالت اصلاح خارج شده‌ باشیم و در روند نزولی به حرکت خود ادامه بدهیم. اگر ریزش‌ها با این شدت ادامه‌دار پیدا کند، نمی‌توان آن را با رفتار اصلاحی توجیه کرد چراکه در یک ماه گذشته بازار به عمیق‌ترین سطح اصلاح رسیده است.

رنجبر تشریح کرد: باید چند روزی به بازار زمان داده شود. البته فردا آخرین روز معاملات این هفته است و معمولا در روزهای چهارشنبه بازار شرایط استنادکننده‌ای ندارد اما در روزهای ابتدایی هفته‌ی آینده می‌توان پیش‌بینی بهتری نسبت به وضعیت بورس داشت.

وی در بررسی عملکرد امروز بازار سرمایه بیان کرد: در نیمه دوم بازار امروز خرید با قدرت بیشتری در نمادهای بزرگ همانند فولاد، فملی، وبملت و برخی از پتروشیمی‌ها از جمله پارسان، زاگرس از جانب حقوقی‌ها دیده شد. البته حقیقی‌ها که دستشان بر دکمه خرید قرار داشت با بروز فشار فروش در ساعات نخست بازار منصرف شدند.

رنجبرمطرح کرد: نمی‌توان به مثبت شدن برخی از نمادها خوش‌بین بود. در حال حاضر بازار در یک شرایط سردرگمی قرار دارد، اگر قرار بر اصلاح بود باید دوره آن به اتمام می‌رسید. البته نمی‌توان به یکباره انتظار سبز شدن بازار و تشکیل صف‌های خرید را داشت اما باید با یک مسیر متعادل‌تری رو به رو می‌شدیم که سهامداران اصرار بر فروش نداشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است: باید چند روزی صبر کرد تا متوجه شویم بازار به روند نزولی ورود می‌کند و یا امیدی برای تعادل آن وجود دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درمورد چرایی ادامه‌دار نشدن روند سبز هفته‌ی گذشته بیان کرد: در این برهه زمانی بخش زیادی از بازار سهام متشکل از تازه‌واردهاست و زمانی که آنها با وعده‌های پی در پی دولت و تلاش ناکام آنها رو به رو می‌شوند، ترس و هیجان بیشتری به آنها غلبه می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است: برخی از سهامداران با به‌وجود آمدن روندی سبز در بازار آن را "فرصت فرار" تلقی می‌کنند و به همین دلیل در بازار مثبت نیز شاهد فروشنده‌ هستیم.

رنجبر گفت: در دو هفته گذشته به بازگشت بازار امیدوار بودم اما با توجه شدت فروشی که دیروز و امروز مواجه شدیم شاید بتوان این احتمال را داد که همانند سال‌های گذشته به یک دوره نزولی بلند مدت ورود می‌کنیم.

۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۴
کد خبر: 1575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha