بانک‌ها و صندوق‌های با درآمد ثابت رقبای اصلی بازار سرمایه

کارشناس بازار سرمایه گفت: مهم‌ترین رقیب بازار سرمایه، صندوق های با درآمد ثابت است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، پیمان حدادی کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که برخی از فعلان بازار سرمایه معتقد هستند که سود بالای بانکی رقیب بازار سرمایه شده است، آیا این موضوع صحت دارد؟ بیان کرد: در این موضوع که تمام بانک‌ها مصوبات شورای عالی پول و اعتبار را در رابطه با شروط نرخ سود سپرده‌های بانکی رعایت نمی‌کنند، شکی نیست.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: اما این موضوع که نرخ سپرده‌های بانکی سبب می‌شوند که بانک‌ها به عنوان رقیب بازار سرمایه مطرح شوند، در صورتی اتفاق می‌افتد که بانک‌ها به صندوق‌های با درآمد ثابت، نرخ سود زیادی بدهند، در غیر این صورت خود سپرده‌ها خیلی نمی‌توانند رقیب بازار سرمایه باشند، چرا که هم اکنون نرخ تورم از سود سپرده‌های بانکی بیشتر است.

حدادی افزود: مهم‌ترین عامل رقیب بازار سرمایه صندوق‌های با درآمد ثابت است که البته بخشی از درآمدهای این صندوق‌ها داخل بانک‌ها سپرده گذاری شده است.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که در کشورهای دیگر چگونه تقابل بانک و بازار سرمایه مدیریت می‌شود؟ بیان کرد: در کشورهای دیگر  عمق بازارهای مالیشان (اوراق بدهی و اوراق سهام) به قدری زیاد است که خیلی این تقابل‌ها شکل نمی‌گیرد.

او افزود: در کشورهای دیگر نظارت‌ها بسیار زیاد است به طور مثال اصلا اگر بخواهد نرخ سود بانکی در آمریکا تغییر پیدا کند، دقیقا مشخص است که چه زمانی قرار است، جلسات برگزار شوند و در رابطه با نرخ سود سپرده تصمیم بگیرند، اما در کشور ما تقویم برنامه‌های اقتصادی وجود ندارد.

حدادی در پایان بیان کرد: کشورهای دیگر بر عکس کشور ما این موضوع را پذیرفته‌اند که بازارهای مالی به خصوص بازار سهام همیشه می‌تواند کمک کننده به دولت‌ها باشد و البته این کمک‌ها باید دوطرفه باشد.

۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰
کد خبر: 14102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha