کوچ سپرده‌های ۲ ساله به ۳ ساله/ بررسی بازگشت سپرده‌های ۳ ساله پس ۸ سال

بازگشت سپرده‌های ۳ ساله بانکی پس از ۸ سال توانست گوی سبقت را از سپرده‌های یک ساله و دو ساله بگیرد و سهم قابل توجهی از سپرده‌های بانکی را به خود اختصاص دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اکوایران، بازگشت سپرده‌های ۳ ساله بانکی پس از ۸ سال توانست گوی سبقت را از سپرده‌های یک ساله و دو ساله بگیرد و سهم قابل توجهی از سپرده‌های بانکی را به خود اختصاص دهد.

از ۲۹ بانک شبکه بانکی کشور تنها گزارش عملکرد ماهانه ۱۵ بانک پاسارگاد، رسالت، سامان، دی، صادرات، ملت، پارسیان، پست بانک، تجارت، خاورمیانه، سینا، گردشگری، موسسه اعتباری ملل، اقتصادنوین و کارآفرین در دسترس است.

بررسی سپرده‌های بلندمدت بانک‌های مورد اشاره (بجز بانک رسالت به این علت که فقط سپرده‌های قرض‌الحسنه دارد) نشان می‌دهد در سال جاری شیفت سپرده‌های بلندمدت به سمت سپرده‌های ۳ ساله بوده است.

اواخر سال گذشته بود که براساس مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سود بانکی افزایش یافت؛ بر اساس این مصوبه به انواع سپرده‌های کوتاه و بلندمدت از پنج درصد تا ۲۲.۵ درصد سود تعلق گرفت؛ اما یکی از نکات قابل توجه مصوبه شورای پول و اعتبار بازگرداندن سپرده‌های بلندمدت ۳ ساله پس از ۸ سال بود که داده‌ها نشان می‌دهد مورد استقبال گرم متقاضیان قرار گرفته شده و بخش قابل توجهی از سپرده‌های بلندمدت را به خود اختصاص داده است.

آمارهای بانک‌های مورد بررسی نشان می‌دهد طی دوره یک ساله منتهی به پایان دی ماه سال جاری، میزان سپرده‌های بلندمدت یکساله حدود ۹۰ درصد افزایش یافته (معادل ۲۷۹ همت) و به ۵۸۹ همت رسیده، اما سپرده‌های دو ساله با افت بیش از ۶۰ درصد (معادل ۳۲۹ همت) مواجه شده و به ۲۱۲ همت رسیده است.

همچنین طی دوره مورد اشاره با گشایش سپرده‌های بلندمدت ۳ ساله قریب به ۹۰۰ همت سپرده جذب آن شده که رقم چشمگیری است.

photo_2024-02-05_15-07-26

افت سهم سپرده‌های ۲ ساله از شبکه بانکی

از سوی دیگر سهم سپرده‌های بلندمدت از کل مانده سپرده‌های بانک‌های مورد اشاره نشان می‌دهد، سهم سپرده‌های یک ساله از ۹.۶ درصد در پایان دی ماه سال ۱۴۰۱ به ۱۴ درصد در پایان دی ماه امسال رسیده؛ همچنین سهم سپرده دوساله طی این دوره از ۱۶.۷ درصد به ۵.۱ درصد رسیده است.

در همین راستا سپرده‌های ۳ ساله نیز که تا پیش از سال ۱۴۰۱ سهمی در مانده‌ سپرده‌های بانکی نداشته و برابر با صفر بوده، در پایان دی ماه امسال برای بانک‌های مورد بررسی به بیش از ۲۱ درصد رسیده است.

بررسی آمارهای ۱۵ بانک مورد بررسی نشان می‌دهد میزان سپرده‌های بلندمدت سه ساله بیشتر از سپرده‌های یکساله و حدود ۴ برابر سپرده‌های ۲ ساله است؛ اما این میزان تنها مختص به بانک‌های مورد اشاره بوده و آمارهای بانک مرکزی از وضعیت شبه پول اقتصاد تا پایان شهریور ماه امسال نشان می‌دهد بیشترین حجم سپرده‌های بلندمدت (کل شبکه بانکی) مربوط به سپرده‌های یک ساله است؛ بنابراین این تفاوت به بانک‌هایی مربوط می‌شود که گزارش‌ عملکرد آنها طی دوره مورد بررسی در دسترس نبوده و در این گزارش مورد استفاده قرار نگرفته است.

با صدور مجوز عرضه گواهی سپرده خاص با سود ۳۰ درصد سالانه از سوی بانک مرکزی طی هفته اخیر شاهد استقبال افراد از ۲۸۰ همت سپرده خاص بودیم که باید منتظر ماند و دید این گواهی چه تغییری در ترکیب سپرده‌های بانکی ایجاد خواهد کرد.

photo_2024-02-05_15-07-43

۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۳
کد خبر: 52195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha