کره رسما گران شد/ افت ۷۰ درصدی فروش نوشت افزار

در یک هفته گذشته شاهد اخبار مختلفی در حوزه صنتعت و بازرگانی بودیم که از مهمترین این اخبار به گرانی نرخ کره و رسیدن قیمت آن به ۸۰۰۰ تومان می توان اشاره کرد.

 گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، در یک هفته گذشته حوزه صنعت شاهد اخبار مختلفی از جمله گرانی نرخ کره بود. که در این خبر برخی از اخبار مهم این حوزه را که در یک هفته گذشته در رسانه ها منتشر شد ملاحظه می کنید.

*جزئیات فروش فوق العاده خودروسازان تا پایان سال

مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به مشکلات موجود در بازار خودرو و ضرورت افزایش عرضه برای مدیریت این بازار، در جلسه اخیر کمیته خودرو تصمیم گرفته شد فروش‌های فوق‌العاده با تحویل حداکثر یک تا سه ماهه افزایش یابد.

وی افزود: بر اساس ظرفیت تولید که از برنامه تولید خودروسازان تا آخر سال باقی مانده است، ۱۵۲ هزار دستگاه خودرو در ۶ ماهه دوم سال به صورت فروش فوق العاده توسط شرکت های ایران خودرو و سایپا عرضه می‌شود.

وی اضافه کرد: در این برنامه سهم ایران خودرو ۱۱۰ هزار دستگاه و سهم شرکت سایپا ۴۲ هزار دستگاه خودرو تعیین شده است.

*افت ۷۰ درصدی فروش نوشت افزار

موسی فرزانیان رئیس اتحادیه نوشت افزار درباره وضعیت بازار نوشت افزار در سال جاری گفت: فعالیت این بازار فصلی است و اوج رونق بازار نوشت افزار هر ساله از تیر تا پایان مهرماه است. 

رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار و لوازم مهندسی افزود: اما امسال این بازار نه تنها رونقی ندارد بلکه در رکود بسر می برد و اکنون که در واپسین روزهای شهریور ماه بسر می بریم بازار به شدت کساد و بی رونق است. 

وی با بیان اینکه اگرچه مدارس بازگشایی شده است بیشتر بحث تدریس از طریق فضای مجازی مطرح است، گفت: بنابراین مردم خرید چندانی در خصوص نوشت افزار انجام ندادند، بطوریکه فروش نوشت افزار حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد افت داشته است. 

*مشکلات ارزی و تأمین مواد اولیه صنایع تا پایان سال برطرف می‌شود

محسن صالحی‌نیا، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران گفت: تأمین مواد اولیه و مشکلات ارزی از مهمترین این مشکلات است که تلاش شده با راهکارهایی این مشکلات را مدیریت کرد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران ادامه داد: امسال به سبب محدودیت‌های ارزی حاصل از صادرات نفت، فشار بر سامانه نیما زیاد شده است، از همین ‌رو تلاش شده از ظرفیت تهاتر کالا این موضوع را تا حدی برطرف کنیم.

صالحی نیا تهاتر ارزی را با اولویت تأمین کالاهای اساسی و تأمین مواد اولیه صنایع پایه دانست و بیان کرد: انواع ورق‌های فلزی، مواد اولیه پتروشیمی، مس و آلومینیوم از جمله این کالاهاست.

وی از افزایش تولید ۳۶ قلم کالای دیگر در کنار خودرو در کشور خبر داد و افزود: از مجموع ۴۴ کالای تولیدی مهم کشور در کنار افزایش تولید خودرو، ۳۶ قلم کالای دیگر از جمله فولاد، کانی‌های غیرفلزی، کاشی، سرامیک، سیمان، لوازم خانگی و پتروشیمی افزایش تولید داشته‌ایم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ابراز امیدواری کرد که مشکلات ارزی و تأمین مواد اولیه صنایع بزرگ کشور تا پایان سال برطرف شود.

*صادرات سیب زمینی بدون پرداخت عوارض مجاز است

محمدرضا کلامی با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده برای صادرات سیب زمینی گفت: صادرات این کالا در حال حاضر بدون پرداخت عوارض مجاز است.

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: با توجه به اینکه در فصل برداشت سیب زمینی قرار داریم و تا پایان آبان ماه این وضعیت در کشور وجود دارد، با درخواست ارائه شده از سوی سیب زمینی‌کاران، صادرات بدون عوارض سیب زمینی تا اطلاع ثانوی مجاز شد.

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی تاکید کرد: همچنین در این نشست بررسی لازم برای بازگشت ارز حاصل از صادرات سیب زمینی به کشور مورد بررسی قرار گرفت و تدابیر لازم برای تسریع این روند در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: تقاضایی برای افزایش مهلت برخی از صادرکنندگان سیب زمینی برای بازگشت ارز صادراتی ارائه و مقرر شد جوانب موضوع در نشستی با حضور مسئولان کمیته ارزی مورد بررسی و رصد قرار گیرد.

*نرخ مصوب کره تعیین شد

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص مصوبات ستاد تنظیم بازار در خصوص عرضه کره با بیان این مطلب، افزود: ستاد تنظیم بازار نرخ عرضه هر کیلوگرم کره داخلی را ۸۰ هزار تومان مصوب کرد که در بسته بندی ۱۰۰ گرمی حدود ۸۰۰۰ تومان خواهد بود و در سایر بسته بندی ها توسط سازمان حمایت محاسبه خواهد شد.

وی در این رابطه تصریح کرد: این تصمیم با توجه به تغییر ارز واردات کره از ۴۲۰۰ تومان به ارز نیما در سال گذشته و اتمام موجودی کره با ارز ۴۲۰۰ تومانی در کشور گرفته شده است.

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت  اضافه کرد: کشور می‌تواند این محصول را با اتکای داخل مشروط بر افزایش مقادیر تولید توسط وزارت جهاد تولید کند.

انتهای پیام/

۲۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶
کد خبر: 1348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha