‌تولید روزانه ۱.۴ میلیون بشکه نفت از مناطق نفت‌خیز جنوب در سال ۹۹

طبق صورت مالی شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب در سال ۹۹، میزان تولید نفت این شرکت ۱.۴ میلیون بشکه در روز بوده و انحراف ۹۰۰ هزار بشکه‌ای در تحقق اهداف تولیدی ناشی از کاهش تکلیفی بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از فارس، شفاف نبودن روابط مالی شرکت‌های نفتی و عمکرد آنها موجب شده است که سطح نظارت بر این شرکت‌ها توسط مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای متولی کاهش یابد.

در این بین بررسی صورت‌های مالی شرکت‌های تابعه وزارت نفت می‌تواند اطلاعات دقیقی را درباره وضعیت این شرکت‌ها و نقاط ضعف و قوت آنها آشکار کند.

در گزارش‌های قبلی صورت‌های مالی «شرکت مجتمع پارس جنوبی»، «شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت»، «شرکت ملی پخش فرآورده نفتی» و «شرکت نفت خزر» مورد بررسی قرار گرفت، در این گزارش به بررسی صورت مالی شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب پرداخته می‌شود.

* تولید روزانه ۱.۴ میلیون بشکه نفت از مناطق نفت‌خیز جنوب در سال ۹۹

طبق صورت مالی شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب، اهداف کمی این شرکت برای تولید نفت و سایر محصولات در سال ۹۹ در جدول ۱ آورده شده است. همانطور که مشاهده می‌شود برنامه تولید نفت از مناطق‌ نفت‌خیز جنوب در سال ۹۹ روزانه حدود ۲.۳ میلیون بشکه بوده است که از این میزان حدود ۱.۴ میلیون بشکه نفت در روز محقق شده است. در واقع انحراف عملکرد از برنامه روزانه معادل ۹۰۰ هزار بشکه بوده است.

جدول ۱- صورت مالی شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب (واحد: هزار بشکه در روز)

* انحراف ۶۰ درصدی در تزریق گاز به میادین نفتی

یکی دیگر از انحرافات جدی در عملکرد شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب مربوط به «گاز تزریقی به میادین نفتی» است. طبق بودجه مصوب میزان گاز تزریق شده به میادین نفتی باید روزانه ۶۶.۴ میلیون متر مکعب باشد اما در سال ۹۹ تنها ۲۶ میلیون متر مکعب گاز به میادین نفتی تزریق شد.

جدول ۲ درصد تحقق اهداف کمی اصلاحیه بودجه مصوب را نشان می‌دهد.

جدول ۲

* دلیل محقق نشدن برنامه تولید نفت و تزریق گاز به میادین نفتی چه بود؟

طبق گزارش صورت مالی مناطق نفت‌خیز جنوب دلیل اصلی و عمده عدم تحقق برنامه تولید نفت خام در سال ۹۹ اعمال کاهش تکلیفی بوده است. بر اساس این گزارش، برنامه تولید نفت خام و مایعات گازی تزریقی به نفت خام این شرکت در سال ۹۹، میزان ۲۲۹۳ هزار بشکه در روز بوده است که با توجه به تولید واقعی ۱۳۷۸.۲ هزار بشکه در روز نفت خام و ۸.۹ هزار بشکه در روز مایعات تزیقی و لحاظ نمودن کاهش محدودیت تولید (۹۴۰ هزار بشکه در روز)، ۱۰۱.۴ درصد برنامه محقق شده است.

همچنین این گزارش درباره دلیل کاهش تزریق گاز به میادین نفتی نیز اینگونه ادعا می‌کند که علل عمده عدم تحقق برنامه تزریق گاز به مخازن عبارت است از

۱- عدم تامین گاز به میزان برنامه شده توسط شرکت ملی گاز

۲- کمبود گاز دریافتی از آغار/دالان

۳- کمبود گاز ناشی از کاهش محدودیت تولید

۴- عدم راه‌اندازی پالایشگاه گاز بیدبلند ۲ با ظرفیت کامل

۵- اشکالات عملیاتی و اقداماتی تعمیراتی.

*وضعیت سود و زیان شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب در سال ۹۹

همچنین طبق صورت مالی شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب، این شرکت در سال ۹۸ زیان ۳۲ میلیارد تومانی داشته است اما در سال ۹۹ به ۲.۳ میلیارد تومانی رسیده است (جدول ۳).
 

انتهای پیام. /

۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
کد خبر: 25312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha