همتی در مورد اظهاراتش شفاف سازی کند / منظورش از رشد ۱۰ درصدی کارگاه های صنعتی چیست؟

نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: با توجه به نرخ بالای تورم و افزایش قیمت کالاها، رشد ۱۰ درصدی ارزش تولیدی به معنای افت تولید است.

به گزارش گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، عباس جبالبارزی در مورد اظهارات رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر رشد ۱۰ درصدی کارگاه‌های صنعتی نسبت به سه ماهه سال گذشته اظهار کرد: باید منظور آقای همتی از رشد واحدهای صنعتی چه چیزی بوده، اگر منظور ایشان رشد تسهیلاتی است به این معنا که تسهیلات بیشتری به کارگاه‌های صنعتی داده شده، با توجه به نرخ تورم ۳۰ الی ۴۰ درصدی گردش مالی مورد نیاز واحدهای صنعتی نیز ۳۰ الی ۴۰ درصد افزایش داشته و ۱۰ درصدی که به آن اشاره شده عدد معقولی نیست. 

وی تصریح کرد: اگر منظور رشد تولید بوده باشد به نظر نمی‌آید این رشد تولید از نظر تعداد و وزن باشد. اگر رشد ارزشی تولید نیز اتفاق افتاده باشد با توجه به نرخ بالای تورم و افزایش قیمت کالاها رشد ۱۰ درصدی ارزش تولیدی به معنای افت تولید است. 

جبالبارزی با تاکید بر اینکه افزایش تولید از نظر ریالی باید بیشتر از میزان تورم باشد تا بتوان آن را رشد محسوب کرد گفت: اگر افزایش ارزش ریالی تولیدی بیشتر از نرخ تورم باشد رشد تولید اتفاق می‌افتد. با توجه به نرخ تورم در ایران کارگاه‌های صنعتی باید بیش از ۳۰ یا ۴۰ درصد افزایش تولید از نظر ریالی داشته باشند تا رشدی اتفاق بیفتد اگر فقط ۱۰ درصد افزایش داشته به معنای افت تولید است. 

نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران در ادامه بیان کرد: اگر منظور آقای همتی رشد تعدادی و وزنی تولید واحدهای صنعتی بوده من فکر نمی‌کنم که چنین اتفاقی افتاده باشد، با توجه به مشکلات فعلی و وضعیت ناشی از شیوع کرونا بسیاری از واحدهای صنعتی حتی مجبور به تعدیل نیرو شدند. با این که واحدهای صنعتی و تولیدی تعطیل نشدند اما به دلیل تعطیلی واحدهایی که مواد اولیه آنها از آنجا تامین می‌شد راندمان واحدهای صنعتی نیز کاهش پیدا کرد. برای راستی آزمایی این آمار وزارت صمت باید آمار دقیق و با جزئیات منتشر کند.

انتهای پیام/

۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۷
کد خبر: 10459

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha