طبق قواعد بازار نفتمان را می فروشیم/ امضای ۴.۵ میلیارد دلار قرارداد با شرکت های خارجی

خجسته‌مهر معاون وزیر نفت در پاسخ به این سوال که برای بازپس گیری سهم خود از بازار چین حاضر به ارائه تخفیف بیشتر از روسیه است، گفت: نفتمان را طبق قواعد بازار می فروشیم و این قواعد سهم ما را تعیین میکند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ ایران برای دور زدن تحریم ها ناچار است که نفت خود را با تخفیف های سنگینی در بازار عرضه کند. تخفیف هایی که به گفته برخی از کارشناسان حوزه نفت در برخی موارد به بشکه ۱۰ دلار هم می رسد. با این وجود محسن خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران مدعی است که طبق قواعد بازار نفتمان را می فروشیم. او در حالی حاضر به پاسخ دقیق درباره میزان تخفیف نفتی ایران نمی شود که گفته می شود روسیه این روزها توانسته با افزایش تخفیف هایی که گفته می شود به بشکه ای ۳۰ دلار هم می رسد توانسته جای ایران در بازارهای صادراتی را بگیرد.

بر اساس آخرین ادعای مطرح شده از طرف تحلیل گران کپلر میزان صادرات ایران به چین در آوریل به ۵۷۵ هزار بشکه کاهش یافته است. این در حالی است که به گزارش رفینیتیو واردات چین از روسیه در همین مدت ۱۶ درصد بیشتر شده و به ۸۶۰ هزار بشکه در روز رسیده است. اما جالب اینجاست که خجسته مهر کاهش فروش به قدیمی ترین شریک نفتی ایران را جز قواعد بازار می داند. گفتگو با محسن خسته مهر معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران را در ادامه می خوانید:

*بر اساس ادعاهایی که در چند ماه گذشته مطرح کرده اید، قراردادهای متعددی را در حوزه نفت با شرکت های خارجی منعقد کردید. این شرکت ها از کدام کشورها هستند؟

نام شرکت ها و کشورها را نمی توانیم به خاطر تحریم ها مطرح کنیم. اما باید بگویم که سال گذشته ۲.۲ میلیارد دلار قرارداد قطعی با شرکت های خارجی منعقد شد. به همین اندازه هم تقریبا تفاهم نامه با شرکت های خارجی داشته ایم. در مجموع حدود ۴.۵ میلیارد دلار قرارداد و تفاهم نامه جهت سرمایه گذاری با کشورهای خارجی صورت گرفته است.

*بخش زیادی از مشکلات امروز صنعت نفت حاصل تحریم هاست. پیش بینی می کنید که در صورت لغو تحریم ها ایران تا چه اندازه می تواند نفت به بازارهای جهانی صادر کند؟

در صورتی که محدودیت های بین المللی برداشته شود، مناسبات راهبردی ما افزایش پیدا می کند به طوری که پیش بینی می کنیم صادراتمان به ۲ برابر مقدار فعلی برسد. اما شرایط ما به گونه ای است که اگر تحریم ها ادامه داشته باشد و سرمایه گذاران خارجی علاقه ای به حضور در طرح ها ما نداشته باشند، ما منتظر آنها نمی مانیم و از حداکثر ظرفیت داخلی برای توسعه بازارهای خود استفاده می کنیم.

*آیا مشتریان نفتی ما در این سال ها به ایران وفادار بوده و در صورتی که تحریم ها لغو شود حاضر به افزایش خرید نفت از ایران می شوند؟

بازاریابی فروش نفت یک موضوع پیوسته و متداوم است. ما همواره متناسب با شرایط بازار فعالیت های متناسب با آن هم شکل می گیرد. ولی باید تاکید کنم که ما در مساله فروش نفت هیچ گاه از قاعده بازار خارج نمی شویم و با سایر صادرکنندگان نفتی هم سو هستیم.

آیا فروش نفت ایران به چین و سایر کشورها همچنان بر اساس تخفیف فروخته می شود؟

ما نفت را طبق قواعد بازار می فروشیم.

*در حال حاضر آمارهای اعلامی از کاهش صادرات صادرات نفت به چین خبر می دهد. با توجه اینکه بخش زیادی از این کاهش صادرات ناشی از تخفیف های نفتی روسیه و افزایش خرید پکن از مسکو است. آیا ایران حاضر است که تخفیف های بیشتری در بازار بدهد تا بتواند سهم خود از بازارهای هدف خود بدست آورد؟

همانطور که اشاره کرده سهم ومقدار فروش و حتی قیمت نفت ما طبق قواعد بازار تعیین می شود.

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۶
کد خبر: 28312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha