هپکو، آذرآب و واگن پارس واگذار می شوند/سیمان در اولویت قیمت گذاری نیست

در هفته گذشته خبرهای مختلفی در حوزه صنعت، معدن و کشاورزی منتشر شد که از جمله مهمترین این اخبار خبر وزیر صمت برای واگذاری سه شرکت بزرگ هپکو، آذرآب و واگن پارس در قالب اصل ۴۴ قانون اساسی بود.

گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ، حوزه صنعت، معدن وکشاورزی در یک هفته گذشته نیز شاهد اخبار مختلف و متنوعی در رسانه های داخلی بود که برخی از این اخبار را در بسته خبری از جمعه تا جمعه این هفته مورد بررسی قرار می دهیم.

*صادرات کیوی مجددا آغاز شد

محمود بازاری مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران،از صادرات مجدد کیوی خبر داد و گفت: صادرات این محصول از ۱۶ مهرماه پس از اتمام دوره ممنوعیت چهارماهه این محصول آغاز شده است. 

وی افزود:  صادرات محصول کیوی براساس ضوابط فنی و کیفی اعلام ‌شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی و تصمیمات میز صادرات کیوی و با هدف استحصال محصولی باکیفیت و صیانت از جایگاه این محصول کشور در بازارهای هدف طی دوره چهار ماهه ۱۵ تیر تا ۱۵ مهرماه هر سال ممنوع می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: محصول کیوی یکی از مهم‌ترین اقلام سبد صادرات محصولات میوه و تره‌بار کشور است که سالیانه ارزآوری مناسبی داشته و به بیش از ۲۵ کشور هدف صادر می‌شود.

*تامین سه میلیارد دلار برای واردات روغن و ۴ نهاده دامی

محمدرضا کلامی دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: قرار شد بانک مرکزی ۸ میلیارد دلار منابع برای واردات کالاهای اساسی اختصاص دهد و ۱ میلیارد دلار نیز از محل تأمین ریال و مابه التفاوت تأمین شود که مجموع ارز اختصاص یافته به واردات کالاهای اساسی ۹ میلیارد دلار در سال ۹۹ است.

وی افزود: سهم واردات روغن خام و ۴ قلم نهاده های دامی، شش و چهار دهم میلیارد دلار و سهم دارو دو و نیم میلیارد دلار و سهم کتاب دانش آموزی و نهاده های کشاورزی ۱۰۰ میلیون دلار است.

کلامی گفت: برای واردات روغن خام و ۴ نهاده دامی باید در ۶ ماهه نخست سال ۴.۴ میلیارد دلار دریافت می کردیم اما تاکنون سه و نیم میلیارد دلار اختصاص یافته و از این مبلغ ۳ میلیارد دلار تأمین شده است.

وی افزود: بقیه برای واردات گندم و چند قلم کالای اساسی که در فروردین و اردیبهشت وارد شد اختصاص یافته است و برای روغن خام و نهاده های دامی حدود ۸۰ درصد کد تخصیص دریافت شده و از این مبلغ حدود ۶۰ درصد کد تأمین گرفته است.

*رفع کامل تعهدات ارزی بیش از ۲ هزار صادرکننده

احسان قمری مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران گفت:  بر اساس آمارها ۲ هزار و ۳۲۲ صادرکننده با صادرات ۱۶.۶ میلیارد یورو، تا هفتم مهرماه ۹۹ تعهدات ارزی خود را به صورت ۱۰۰ درصد  ایفا کرده‌اند که نسبت به گزارش پیشین در تاریخ ۳۱ تیرماه  سال جاری، ۱۳ درصد افزایش در تعداد و ۱۷ درصد افزایش در بازگشت ارز برآرود می‌شود.

وی بیان داشت: این ۲هزار و ۳۲۲ صادرکننده شامل ۱۶۵۸ واحد تولیدی و ۶۶۴ واحد غیرتولیدی بوده و میزان بازگشت ارز این دو دسته به ترتیب ۱۳.۹ میلیارد یورو و یک میلیارد یورو است.

*وزیر صمت از واگذاری شرکت های آذرآب، هپکو و واگن پارس خبرداد

علیرضا رزم‌حسینی در نشست پیگیری مشکلات شرکت‌های آذرآب، هپکو و واگن پارس که با حضور استاندار مرکزی و نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: هپکو، آذرآب و واگن پارس مجموعه کارخانجات استراتژیکی برای کشور هستند که متأسفانه با مشکلات عدیده مدیریتی در چند سال اخیر روبه رو بوده‌اند.

وی با بیان اینکه این ۳ شرکت مهم باید به مجموعه‌های توانمندی که توانایی مدیریت آنها را دارند، واگذار شوند، گفت: مسئولان دولت مجدانه خواهان پیگیری و رفع مشکلات این سه مجموعه مهم و فعال شدن آنها هستند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه رفع موانع تولید را در دستور کار داریم، تصریح کرد: فعال کردن واحدهای راکد و رفع موانع تولید را به عنوان یکی از اولویت برنامه‌ها به مجلس ارائه داده و بر همین محور نیز حرکت می‌کنیم که حل مشکلات این سه کارخانه نیز در همین راستا است.

*سهمیه پارچه برخی واحدهای تولید کننده ماسک قطع شد

به نقل از سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، با توجه به تصمیمات ستاد لجستیک مقابله با کرونا مبنی بر ضرورت ثبت نام واحدهای تولیدکننده ماسک در سامانه جامع تجارت و علی‌رغم پیگیری‌ها و اخطارهای صادره از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مبنی بر الزام به ثبت نام و دریافت نقش در سامانه مذکور توسط واحدهای تولیدکننده ماسک و عدم تمکین برخی از واحدهای تولیدی، سهمیه مواد اولیه واحدهای خاطی قطع گردید.

در متن این اطلاعیه آمده است: کلیه واحدهای اقتصادی فعال در فرآیند تأمین ماسک اعم از تولیدکنندگان مواد اولیه، ماسک و عوامل توزیع و عرضه مکلف به ثبت نام در سامانه و دریافت نقش و ثبت اطلاعات تولید و توزیع خود می‌باشند و بر این اساس کلیه واحدهای مذکور نیز می‌توانند جهت آموزش ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت ازطریق لینک https://www.ntsw.ir/DownloadFile.aspx?id=۵۳ نسبت به دریافت فایل راهنمای تصویری اقدام نمایند.

*سیمان در اولویت قیمت گذاری نیست

محمد کلامی در حاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار با بیان اینکه در حال حاضر تعیین قیمت سیمان کاملاً رقابتی است و ما مازاد محصول را شاهد هستیم، گفت: ستاد تنظیم بازار مسئول سیاستگذاری کالاهای اساسی و ضروری است و کالایی مثل سیمان در اولویت قیمت گذاری این ستاد نیست.

وی افزود: چند سالی است که قیمت سیمان به صورت رقابتی تعیین می‌شود و ما امروز شاهد مازاد این محصول در بازار هستیم.

دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: به دلیل حاشیه قیمت‌ها و افزایش‌های ناگهانی قیمت ارز شاهد افزایش غیرمتعارف این محصول هستیم و با تقاضای بیشتر از سوی مشتریان به یکباره حاشیه قیمتی بالایی ایجاد می‌شود.

کلامی گفت: ستاد تنظیم بازار در خصوص سیمان فعلاً قیمت گذاری نکرده و امیدواریم با رأی اعتمادی که مجلس به آقای رزم حسینی داد بتوانیم بهتر در این زمینه ورود کنیم چرا که ایشان همیشه نظرش بر کنترل سیستمی و سامانه‌ای شدن عرضه کالاها به شکلی بوده که بتوان به خوبی نظارت کرد.

وی افزود: بنابراین مجموع این نگاه‌ها با همکاری بین دستگاه‌ها شکل گرفته تا تأمین کالا همیشه با استمرار روبرو باشد و معیشت مردم در اولویت قرار داشته باشد.

انتهای پیام/

۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵
کد خبر: 2509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha