مردم در ۸ ماهه امسال چقدر مالیات دادند+ جدول

مردم در ۸ ماهه امسال در بخش های مختلف اقتصادی اعم از شرکت‌ها، مالیات حقوق، ثروت و کالا و خدمات بالغ بر ۱۳۱ هزار میلیارد تومان مالیات پرداختند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از فارس، بر اساس عملکرد بودجه سال ۹۹ در ۸ ماهه امسال خزانه داری کل کشور از وصول بالغ بر ۱۳۱ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان مالیات خبر داد.

اجزای تشکیل دهنده درآمدهای مالیاتی شامل مالیات اشخاص حقوقی، درآمد، ثروت، واردات و مالیات بر کالا و خدمات بوده که عملکرد هر کدام به تفکیک در جدول ذیل وجود دارد.

در هشت ماهه سال جاری شرکت‌ها و اشخاص حقوقی ۳۴۷۵۳ میلیارد تومان مالیات داده‌اند که ۷۸ درصد تحقق نشان می‌دهد.

سازمان امور مالیاتی از درآمد کارکنان دولتی و غیر دولتی نیز ۲۵۷۷۵ میلیارد تومان مالیات اخذ کرده که ۷۴ درصد محقق شد.

مالیات بر ثروت نیز ۱۵۷۶۸ میلیارد تومان عملکرد داشته که تحقق ۱۸۶ درصدی دارد.

به دلیل کاهش واردات کالا، ۳۹ درصد عملکرد این بخش با رقم ۹.۵ هزارمیلیارد تومان بدست آمد. و در نهایت مالیات بر کالا و خدمات که ارزش افزوده نیز در آن وجود دارد ۴۵ هزار ۵۹۶ میلیارد تومان یعنی ۴۹ درصد تحقق نشان می‌دهد.

بیشترین رشد در بخش مالیات ثروت رخداده که به علت رشد مالیات بر نقل و انتقام سهام است. این رقم در بودجه سال گذشته ۲۲۶۴ میلیارد تومان بوده است که در سال ۱۴۰۰ به رقم ۱۴۰۲۲ میلیارد تومان رسیده است.

علیرغم زیانده بودن تعداد کثیری از شرکتهای دولتی باتوجه به اینکه در بودجه سال جاری تعداد ۵۹ شرکت صرفا زیانده اعلام شده است.

مالیات یک دوازدهم سال گذشته از ۵۷۸۱ میلیارد تومان به ۷۲۱۲ میلیارد تومان افزایش داده شده این نکته در بخش مالیات عملکرد شرکتهای دولتی کاملا مشخص شده است به نحوی که مالیات عملکرد سال گذشته ۶۹۴۲ میلیارد تومان بوده ولی در لایحه بودجه سال آینده ۴۰۸۷ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و این امر منجر به افزایش غیرواقعی منابع می‌شود.

با توجه به شیوع کرونا و رکود اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و تلاطم ارزی، مصرف بخش خصوصی در بخش کالا و خدمات به شدت کاهش یافته است.

۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۰
کد خبر: 11124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha