بررسی مشکل سهامداران برای ورود به درگاه سهام عدالت / روزانه به ۵۶ هزار تماس دارندگان سهام عدالت پاسخ داده می‌شود

ماهیار گفت: بسیاری از سهامداران گمان می‌کنند که اطلاعات تماس خود را به درستی ثبت کردند اما پس از پیگیری متوجه خواهیم شد که شماره متعلق به خود آنها نیست. سرویس شاهکار معیار استعلام شماره تلفن‌هاست. اگر در این سرویس تلفن به نام آنها ثبت نشده باشد باید پیگیر حل این موضوع شوند.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛  طرح سهام عدالت از سال ۱۳۸۵ مطرح شد و فرایند ثبت نام آن تا سال ۱۳۸۸ طول کشید. بر این اساس تا کنون به مشمولان طی سه دوره سود پرداخت شده است. در این راستا به ازای یک میلیون تومان سهم برای هر فرد در سال ١٣٩٥ مبلغ ۱۵۰ هزار تومان، در سال ۱۳۹۶ مبلغ  ۱۷۵ هزار تومان و در سال ۱۳۹۷ مبلغ ۲۰۵ هزار تومان سود پرداخت شد. به طور کلی مجموع سودی که تاکنون برای تمامی صاحبان سهام عدالت پرداخت شده بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان است.

اما در این میان عده‌ای از سهامداران معتقدند که دسترسی به اطلاعات مالی خود ندارند و یا اینکه از سود و امتیازهای خود بهره‌مند نشده‌اند. برخی از سهامداران با اعلام گلایه خود به این رسانه مبنی بر اینکه با مراجعه به مراکز مربوطه به آنها گفته شده که اطلاعات به ثبت رسانده ناقص و یا اشتباه است. درصورتی که آنها به درستی آنها اطمینان دارند.

 علیرضا ماهیار؛ معاون شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس رادار اقتصاد  در پاسخ به اعتراض دارندگان سهام عدالت بیان کرد: وب سایت sahamedalat.ir به منظور مشاهده اطلاعات هویتی و صورت وضعیت دارایی سهام عدالت برای کلیه سهامداران باشگاه سهام عدالت (سهامداری مستقیم و غیر مستقیم) توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه طراحی شده است و سهامداران برای پیگیری وضعیت سهام عدالت خود می‌توانند به این درگاه مراجعه کنند. برخی از سهامداران معتقدند که اطلاعات خود را در این وب سایت به درستی به ثبت رسانده‌اند اما با این حال قادر به دست‌رسی به اطلاعات مالی خود نیستند. این در حالی است که طبق بررسی‌های شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، حدود چهار و نیم میلیون نفر با بروز رسانی شماره تماس و یا شبا مشکلشان برطرف شده است.

معاون شرکت سپرده گذاری مرکزی تشریح کرد: حدود چهار و نیم میلیون نفر از تعداد مذکور در ثبت شماره تماس دچار مشکلاتی بودند که با ثبت تلفن متعلق به خود و ویرایش اطلاعات مربود به آن به داده‌های مالی خود دست پیدا کردند.

ماهیار اضافه کرد: احراز هویت از سوی کارگزاری‌ها هم مبتنی بر همین منوال است یعنی زمانی که یک سهامدار شماره تلفن همراه خود را که در سایت بارگزاری و به تایید نهایی رسانده است؛ از آن پس در داخل پنل کارگزاری نیز بر اساس همان اطلاعات به ثبت رسانده، احراز هویت می‌شود و می تواند گزارش های مربوط به سهام عدالت خود را مشاهده کنند.

وی بیان کرد: اگر سهامداری با نکات یاد شده بازهم دچار ایراداتی بوده و یا نیاز به راهنمایی بیشتری دارد، می‌تواند با کارگزاری مربوطه تماس حاصل کند و اگر اطلاع ندارد کارگزار ناظر آنها کدام است می‌تواند با مرکز کشوری ۱۵۶۹ تماس بگیرد و به این واسطه اطلاعات مربوط به کارگزار ناظر و مشخصات تماس کارگزاری را به دست بیاورد و از راهنمایی‌های این مرکز بهره‌مند شود.

ماهیار افزود: بسیاری از سهامداران گمان می‌کنند که اطلاعات تماس خود را به درستی ثبت کردند اما پس از پیگیری متوجه خواهیم شد که شماره متعلق به خود آنها نیست. سرویس شاهکار معیار استعلام شماره تلفن‌هاست. اگر در این سرویس تلفن به نام آنها ثبت نشده باشد باید پیگیر حل این موضوع شوند.

معاون شرکت سپرده گذاری مرکزی ادامه داد: در بسیاری از موارد فرد اعلام کرده بود که اقدامات به نام زدن شماره تماس را انجام داده است اما با این حال بازهم دچار مشکلاتی در ورود به درگاه اطلاعاتی خود هستند که با بررسی متوجه شدیم که مشکل آنها ناشی از خطای اپراتورهاست. به‌طوری که فرد با مراجعه به دفاتر پیشخوان اقدام به ثبت نام خود به عنوان مالک شماره تلفن کرده‌ اما هنوز مراحل ثبت انجام نشده است به همین ترتیب فرد گمان می‌کند اطلاعات او کامل بوده و با این حال بازهم دچار مشکل است.  افراد علاوه بر بررسی اطلاعات خود در سامانه شاهکار، می‌توانند با مراجعه به دفاتر اپراتورها از آخرین وضعیت نام گذاری تلفن خود اطمینان حاصل کنند.

ماهیار گفت: در خصوص این ادعا که تماس‌های مکرری با مرکز کشوری اعلام شده گرفته می‌شود اما شماره آن در بیشتر مواقع اشغال بوده است؛ تصریح کرد: در شهریور ماه بیش از یک میلیون و ۷۶۵ هزار تماس با مرکز ۱۵۶۹ گرفته شده است. به بیان دیگر به طور متوسط روزی ۵۶ هزار تماس با این مرکز گرفته می‌شود و مجموع تماس هایی که در شهریور ماه پاسخ داده شد بالغ بر ۹۷ درصد بوده و برای سه درصد باقی مانده هم پیامک ارسال شده و این مرکز در فرصت مناسب با آنها تماس گرفتند.

۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 10576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha