هر آنچه که باید درمورد عرضه اولیه «بوعلی» بدانید

طبق آخرین اطلاعات به دست آمده، حداکثر سهمیه هر کد حقیقی و حقوقی برای این عرضه اولیه، ۲۰۰ سهم بوده و سقف قیمت آن ۴۱ هزار و ۴۳۰ ریال معادل چهار هزار و صد و چهل و سه تومان تعیین شده است. با پیش بینی استقبال حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری از این عرضه به هر کد حدود ۷۰ سهم تخصیص داده می شود، بنابراین مبلغ لازم برای شرکت در این عرضه حدود ۲۹۰ هزار تومان برآورد می شود. کف قیمت عرضه اولیه این پتروشیمی، ۳۹ هزار و ۳۶۰ ریال معادل سه هزار و نهصد و سی و شش تومان برآورد شده است.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد- زهرا فعله گری؛  در چند هفته گذشته بازار سهام روند صعودی به خود گرفته و مهمتر از این گذر از اصلاح عمیقی پشت‌سر گذاشته شده، حجم معاملات افزایش پیدا کرده است و سهامداران حقیقی در خرید نمادها مشارکت بیشتری دارند. بنابر همین رویداد مبارک بعد از گذشت بیش از ۵ ماه نخستین عرضه اولیه در چهارشنبه هفته گذشته (چخزر) انجام شد که برای داشتن سهام اختصاص داده شده آن مبلغ اندکی نیاز داشت. در این هفته نیز شاهد دو عرضه اولیه وکبهمن (در فرابورس)، بوعلی (در بورس) نیز هستیم که برخلاف عرضه اولیه پیشین مبلغ بیشتری را نیازمند است.  

به گفته صاحب‌نظران بازار سهام، عرضه‌های اولیه در شرایط متعادل بازار می‌تواند به رشد متداوم و منطقی آن کمک شایانی کند. هرچند که امروز بازار سرمایه با افتی مواجه بوده و برخی از فعالان علت آن را نقدکردن سهام برای مشارکت در این عرضه می‌دانند اما به طور کلی عرضه اولیه‌های مشخص و مطابق برنامه‌های اعلامی می‌تواند کمک شایانی در پیش‌برد بازار سرمایه و همچنین پیش‌بینی سهامداران کند.  

آشنایی با پتروشیمی بوعلی سینا

مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا در زمینی به مساحت ۳۶ هکتار در شمال غربی خلیج فارس در استان خوزستان و در منطقه امام خمینی (ره) قرار دارد. این مجتمع، سومین طرح آروماتیکی صنایع پتروشیمی صنایع پتروشیمی ایران است که عملیات اجرایی آن در فروردین ماه ۱۳۸۰ آغاز شد و واحدهای تولیدی آن در سال ۱۳۸۳ راه اندازی شد.

در حال حاضر واحدهای فرآیندی این مجتمع ۷ واحد است که لیسنانس واحدهای آن AXENS  فرانسه، KRUPP UHDE آلمان، SINOPEC چین بوده و در حال بهره‌برداری است.

 ۴ جایگاه ویژه مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا در منطقه

ویژگی نخست: سومین طرح آروماتیک کشور و بزرگترین تولید کننده محصولات آروماتیک در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) به شمار می‌آید.

ویژگی دوم: حلقه اصلی زنجیره تامین برای صنایع پایین دستی در تولید پلیمرها و شوینده‌ها در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) است.

ویژگی سوم: دسترسی به آب‌های آزاد بین المللی باامکانات صادراتی مناسب در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) دارد.

ویژگی چهارم: دارای مخازن ساحلی و قابلیت انتقال محصولات توسط کشتی با ظرفیت بالا در در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) است.

چقدر از سهام بوعلی عرضه می‌شود؟

در روز چهارشنبه مورخ ۱۹ آذرماه سال جاری سهام شرکت پتروشیمی بوعلی سینا به عنوان پانصد و هشتاد و هفتمین شرکت در فهرست شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بخش محصولات شیمیایی گروه و طبقه تولید مواد شیمیایی پایه به جز کود در فهرست نرخ های بازار دوم و در نماد بوعلی به شیوه ثبت سفارش جهت کشف قیمت عرضه خواهد شد.

ساعت ثبت سفارش از طریق پیام ناظر بازار در تمامی سامانه‌های آنلاین اطلاع رسانی خواهد شد.

در مرحله نخست تعداد ۴۲۰ میلیون سهم معادل ۱۲ درصد از شرکت سهام «بوعلی» برای عموم عرضه می‌شود و ۳ درصد از این سهام هم به صندوق‌های سرمایه‌گذاری تعلق می‌گیرد. در صورت شرایط مناسب بازار ۳ درصد دیگر را هم ظرف دو ماه بعد از عرضه اولیه منتشر می‌شود.

عرضه اولیه بوعلی چه میزان نقدینگی نیاز دارد؟

طبق آخرین اطلاعات به دست آمده، حداکثر سهمیه هر کد حقیقی و حقوقی برای این عرضه اولیه، ۲۰۰ سهم بوده و سقف قیمت آن ۴۱ هزار و ۴۳۰ ریال معادل چهار هزار و صد و چهل و سه تومان تعیین شده است.

با پیش بینی استقبال حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری از این عرضه به هر کد حدود ۷۰ سهم تخصیص داده می شود، بنابراین مبلغ لازم برای شرکت در این عرضه حدود ۲۹۰ هزار تومان برآورد می شود.

کف قیمت عرضه اولیه این پتروشیمی، ۳۹ هزار و ۳۶۰ ریال معادل سه هزار و نهصد و سی و شش تومان برآورد شده است.

مدیر عرضه پتروشیمی بوعلی سینا، کارگزاری خبرگان سهام بوده و عرضه کننده این نماد شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس است. به بیان دیگر میتوان گفت که این عرضه اولیه از زیرمجموعه‌های شرکت مذکور به حساب می‌آید.

متعهد خرید این عرضه اولیه شرکت تامین سرمایه سپهر است که  سقف تعهد خرید خود را  ۵۰ درصد از کل سهام قابل عرضه قرار داده است. به عبارتی اگر استقبال از این سهم به میزان کافی نباشد، این تامین سرمایه تا ۵۰ درصد از میزان سهام عرضه شده را خریداری می‌کند.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط سازمان بورس عرضه اولیه پتروشیمی بوعلی سینا چهارشنبه ۱۹ آذرماه به روش ثبت سفارش(بوک بیلدینگ) انجام می شود.

حاشیه سود ناخالص شرکت

فروش ۷ ماهه شرکت به حدود ۵ همت (هزار میلیارد تومان) رسیده و تا پایان سال می‌تواند به ۱۰ همت فروش برسد.

سال ۹۵ برابر ۱۴%

سال ۹۶ برابر ۱۵%

سال ۹۷ برابر ۹%

سال ۹۸ برابر ۱۹%

و نیمه اول امسال نیز برابر ۱۳% بوده است.

میانگین حاشیه سود ناخالص ۵ ساله حدود ۱۴% بوده و عمده سود ناخالص نیز صرف هزینه های اداری و عملیاتی می شود. عمده سود امسال نیز بابت سود تسعیر ارز است.

P/E   «بوعلی»

در واقع به علت حاشیه سود پایین قیمت عرضه اولیه p/e بالایی نسبت به همگروهی‌ها دارد.

اما از حیث p/s با ۱۰ همت فروش، مارکت کپ عرضه اولیه ۱۴.۵ همت در نظر گرفته شده یعنی ۱.۴۵ که پایینتر از همگروهیهاست.

خوراک مجتمع ۱.۷ میلیون تن نفتا  و ۱۳۰ هزار تن  بنزین پیرولیز(از امیرکبیر دریافت میکند) است.

محصولات شرکت نیز شامل ریفرمیت (۴۰%)، رش سنگین نفتا (۲۶%)، برش سبک نفتا (۲۱%)، بنزن(۱۰%)، گاز مایع(۳%) است.   

میزان فروش ماهانه پتروشیمی بوعلی سینا در تصویر زیر به نمایش گذاشته شده است:

.

پتروشیمی دیگری در راه است

در پایان گفتنی است؛ به‌فاصله دو تا سه‌هفته بعد از بوعلی ۱۲ درصد از سهام پتروشیمی اروند نیز عرضه خواهد شد. پتروشیمی اروند غول پی‌وی‌سی کشور و منطقه است.  

مظنه نفت

در جدول زیر نیز آخرین قیمت نفت و نرخ ارزهای تاثیرگذار به تصویر کشده شده است: 

انتهای پیام. /

۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۷
کد خبر: 10430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha