مزایای استفاده از سی ان جی/اگر  مصرف سی ان جی رونق گیرد آلودگی هوا از بین می رود

رییس هیات مدیره انجمن صنفی CNG کشور گفت: اگر مشکلات عرضه و تقاضا برای CNG در کلان‌شهرها مرتفع شود و مردم دسترسی راحت‌تری به استفاده از این سوخت در کلان‌شهرها داشته باشند، شاهد تاثیر استفاده از این سوخت در کاهش آلودگی هوا در کلان‌شهرها خواهیم بود.

به گزارش گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد،  محسن جوهری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا گفت: کشور ما با توجه به منابع عظیم گاز و دارا بودن شبکه سراسری خطوط انتقال گازطبیعی این ظرفیت را دارد که CNG به عنوان سوخت اول کشور قرار گیرد. در شرایط فعلی که کشور به دلیل تحریم‌ها برای صادرات گاز محدودیت‌های زیادی دارد، افزایش استفاده از CNG می‌تواند مزایای اقتصادی بسیار خوبی برای کشور به واسطه امکان صادرات بیشتر بنزین ایجاد کند اما تا رسیدن به این موقعیت در کشور که این سوخت به عنوان سوخت اول باشد فاصله زیادی داریم و باید برنامه‌ریزی بلندمدتی برای توسعه CNG در زمینه عرضه و تقاضا صورت گیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر صادرات گاز کشور کمتر از حدود 50 میلیون متر مکعب در روز و مصرف معادل 50 درصد صادرات گاز کشور است، ادامه داد: استفاده از سوخت CNG علاوه بر مزایای اقتصادی که به واسطه امکان صادرات بنزین برای کشور ایجاد می‌کند موجب کاهش آلودگی هوا و حفظ بیشتر محیط‌زیست می‌شود. اگر مشکلات عرضه و تقاضا برای این سوخت در کلان‌شهرها مرتفع شود و مردم دسترسی راحت‌تری به استفاده از این سوخت در کلان‌شهرها داشته باشند، شاهد تاثیر استفاده از CNG در کاهش آلودگی هوا در کلان‌شهرها خواهیم بود.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی CNG کشور تصریح کرد: در بخش عرضه یکی از بزرگترین مشکلات حوزه CNG در کشور عدم افزایش و پرداخت کارمزد جایگاه‌ها در سال جاری است. به دلیل افزایش شدید هزینه‌های بهره‌برداری و تعمیرات جایگاه‌ها و تبعات ناشی از شیوع ویروس کرونا، جایگاه‌داران و شرکت‌های بهره‌بردار این جایگاه‌ها به دلیل ورشکستگی توانایی ادامه فعالیت در عرضه سوخت CNG را ندارند. در سال‌های گذشته هم میزان افزایش کارمزد پاسخگوی افزایش هزینه‌های بهره‌برداری و تعمیرات نبوده و این موضوع یکی از مهمترین دلایل عدم اقبال بخش‌خصوصی در سرمایه‌گذاری برای احداث جایگاه‌های CNG بوده است.

وی گفت: در این رابطه علیرغم پیگیری‌های صورت گرفته از سال گذشته تاکنون، هنوز هیچگونه افزایشی در کارمزد جایگاه‌داران CNG اتفاق نیفتاده است و عدم توانایی جایگاه‌داران در پرداخت هزینه‌ها خطر تعطیلی جایگاه‌ها و توقف عرضه سوخت CNG را به شدت افزایش داده است.

جوهری خاطرنشان کرد: کاهش مصرف CNG به دلیل محدودیت‌های تردد طی هفته گذشته و هفته‌های آتی نیز تاثیرات منفی کرونا بر اقتصاد جایگاه‌داران CNG را افزایش داده و متاسفانه هیچ حمایتی از این حوزه نشده است. از طرفی محدودیت‌های تردد از هفته گذشته موجب جلوگیری از تردد برخی شرکت‌های تعمیراتی برای ارائه خدمات به جایگاه‌های CNG کشور شده است و علیرغم مکاتباتی که با ریاست پلیس راهور در این رابطه داشتیم، متاسفانه مشکلاتی برای تردد این شرکت‌ها وجود دارد که باعث تعطیلی برخی از جایگاه‌ها شده است.

وی گفت: بسیاری از جایگاه‌داران CNG به دلیل عدم صرفه اقتصادی در شرایط فعلی و زیان‌ده بودن جایگاه‌ها خواهان تعطیلی جایگاه و تغییر کاربری آن هستند و این تهدید در حوزه عرضه سوخت CNG در شرایطی است که ما در حال حاضر در کلان‌شهرها با مشکل کمبود جایگاه عرضه CNG مواجه هستیم، حدود 40 هزار نفر از طریق جایگاه‌های CNG امرار معاش می‌کنند که بسیاری از این افراد چند ماه هست که موفق به دریافت حقوق و مزایای خود نشده‌اند.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی CNG کشور تاکید کرد: راهکار حل این مشکل پرداخت کارمزد مناسب است  که امیدواریم مسئولین ذیربط جهت جلوگیری از تبعات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی این موضوع اقدام لازم را بعمل آورند.

وی در ادامه ضمن اشاره به مشکلات در بخش تقاضا افزود: با افزایش قیمت کیت و مخزن CNG، تقاضا برای تبدیل خودروها به دوگانه‌سوز کاهش یافته و هزینه‌های استهلاک و نگهداری خودروهای دوگانه‌سوز نیز افزایش زیادی داشته است. قیمت مخزن CNG که مهمترین قسمت یک خودروی دوگانه‌سوز را تشکیل می‌دهد به حدود 5 تا 7 میلیون تومان رسیده است اگر دولت برای رفع این مشکل اقدام مناسبی انجام ندهد با توجه به اینکه بسیاری از مالکین خودروهای دوگانه‌سوز توان پرداخت هزینه‌های نوسازی و استانداردسازی خودروهای خود را ندارند این خودروها امکان استفاده از سوخت CNG را از دست خواهند داد. البته تبدیل رایگان خودروهای عمومی با مصوبه شورای اقتصاد که توسط وزارت نفت در حال انجام است یکی از اقدامات ارزشمند وزارت نفت است که امیدواریم برای خودروهای شخصی نیز به صورت رایگان انجام شود.

جوهری یادآور شد: نابسامانی در استانداردسازی و معاینه فنی خودروهای دوگانه سوز در سال‌های اخیر موجب بروز حوادثی در جایگاه‌های CNG شد که این موضوع  تاثیر منفی برای استفاده از سوخت CNG ایجاد کرده است. در عین حال واردات خودروهای دوگانه‌سوز با کیفیت خارجی نیز به کشور ممنوع است، اگر واردات این خودروها با تعرفه پایین گمرکی و یا بدون تعرفه انجام شود امکان استفاده همه اقشار جامعه از سوخت CNG فراهم می‌شود.

وی افزود: تولیدات خودروهای دوگانه‌سوز توسط خودروسازهای داخلی هم به شدت کاهش یافته و نیاز است برای رفع این مشکل تمهیداتی توسط دولت در نظر گرفته شود.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی CNG کشور گفت: در صورتی که به رفع مشکلات در بخش عرضه و تقاضا توجه شود امکان افزایش سهم CNG در سبد سوخت خودروهای سبک کشور وجود دارد، حتی می‌توانیم در آینده از CNG برای خودروهای سنگین هم استفاده کنیم.

۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
کد خبر: 9115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha