جزئیات منابع کل بودجه ۱۴۰۰/ رشد ۴۷ درصدی سقف منابع عمومی بودجه

جزئیات و سناریوهای بودجه‌ای نشان می‌دهد منابع عمومی برای سال آینده ۴۷ درصد رشد داشته و سقف کل بودجه نیز ۲۲ درصد بالا خواهد رفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از فارس، حسن روحانی ۲۵ آبان ماه چارچوب‌های کلی بودجه سال ۱۴۰۰ را ترسیم کرد و از کاهش وابستگی مستقیم بودجه به نفت خبر داد. رئیس جمهور کاهش هزینه‌ها و اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را محور چارچوب تدوین بودجه سال آینده دانسته بود.

در لایحه بودجه که توسط سازمان برنامه و بودجه تنظیم شده قرار است ۶۵۰ هزار بشکه نفت خام در روز با قیمت نفت ۴۰ دلار صادر شود. سال‌های گذشته و قبل از تحریم‌ها میزان فروش نفت ۱.۵ میلیون بشکه در روز بود.

نرخ محاسباتی ارز برای کالاهای اساسی ۴۲۰۰ تومان و مابقی ۱۷۰۰۰ هزار تومان بوده که میانگین وزنی آن ۱۱۵۰۰ تومان است.

در ظاهر وابستگی بودجه به درآمد نفت کاهش دارد اما مسئله اصلی استفاده از اوراق سلف نفتی برای جبران کمبود درآمد این بخش است که عملا وابستگی به نفت خام و درآمدهای پرابهام و پرتکانه را حفظ می‌کند و در شرایط کنونی عیوبی به مراتب بیشتر از منعفتش دارد. چرا که ارز آن به واردات کالاهای اساسی گره خورده و  حاصل نشدن این منابع دولت را به زحمت انداخته و حتی انحراف از سیاست‌ها وا می‌دارد و نتیجه اینکه منجر به تورم و برهم خوردن تنظیم بازار می‌شود.

آن طور که از سناریوها بر می‌آید قرار است ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار بشکه نفت بر اساس مدل اوراق سلف نفتی فروخته شود.

اگر بخواهیم با کلمات و الفاظ بازی کنیم قطعا وابستگی «مستقیم» نفت در بودجه کاهش می‌یابد اما اوراق نفتی نیز در عمل به فروش نفت به همراه تعهدات جدید بوده که عملا وابستگی پابرجا خواهد بود. بنابراین تغییر شکلی و نه ماهوی به وجود می‌آید که نمی‌توان کاهش وابستگی به نفت مطابق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را از آن برداشت کرد.

مصارف لایحه بودجه سال آینده مفروضاتی دارد که در حال حاضر رقم پیشنهادی ۸۴۱ هزار میلیارد تومان است که نسبت به قانون بودجه امسال بیش از ۴۷ درصد رشد نشان می‌دهد. هنوز جزئیات این رشد مشخص نشده که بتوان سهم هزینه‌ها، طرح‌های عمرانی و تملک دارایی‌های مالی آن را محاسبه کرد. افزایش ۴۷ درصدی مصارف با توجه به اظهارات رئیس جمهور مبنی بر کاهش هزینه‌ها، هم خوانی چندانی ندارد.

اگر منابع عمومی را ۸۴۱ هزار میلیارد تومان، درآمد اختصاصی حدود ۸۸ هزار میلیارد تومان و بودجه شرکت‌های دولتی را ۱۵۴۰ هزار میلیارد تومان در نظر بگیریم رقم کل بودجه ۲۴۶۹.۳ هزار میلیارد تومان می‌شود که نسبت به رقم قانون امسال (۲۰۲۶.۶ هزار میلیارد تومان) رشد حدود ۲۲ درصدی دارد.

منابع و مصارف لایحه بودجه ۱۴۰۰. ارقام به هزار میلیارد تومان
عنوان بودجه سال ۹۹ لایحه بودجه ۱۴۰۰ درصد تغییر
منابع عمومی ۵۷۱ ۸۴۱ ۴۷
درآمد اختصاصی دستگاه‌ها ۷۸ ۸۸ ۱
بودجه عمومی  ۶۴۹ ۹۲۹ ۴۳
منابع شرکت‌های دولتی و بانک و موسسات ۱۴۳۶ ۱۵۴۰ ۷.۳
منابع بودجه کل کشور ۲۰۲۶ ۲۴۶۹ ۲۲

قرار است امروز در جلسه‌ای در پاستور راجع به ارقام منابع و مصارف بودجه سال ۱۴۰۰ تصمیم گیری شود.

میزان فروش اوراق سلف نفتی و فروش اموال مازاد منقول و غیر منقول و منابع هدفمندی یارانه‌ها همچنان از نقاط پرابهام بودجه بوده که قرار است پیرامون آن بحث و بررسی صورت بگیرد.

قرار است روز چهارشنبه هفته جاری لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ که دولت فعلی و بعدی باید آن را مدیریت کنند به مجلس ارائه شود.

۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۶
کد خبر: 9234

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha