بازار سهام بازاری سراسر در رکود است/ریسک‌های کلان عامل اصلی بی‌رمقی معاملات/ بودجه سال آینده چه ریسکی برای بورس دارد؟/ قطعی گاز تهدید جدید برای صنایع بورسی

مدیر معاملات کارگزاری اقتصاد بیدار گفت: برای پیش‌بینی پذیر کردن متغیرها باید یک ثباتی وجود داشته باشد که بتواند نسبت به آن افق دید کوتاه ، میان و بلندمدت ترسیم کنند اما در بازار سرمایه ما به علت ابهام آلود بودن سیاست‌های کلان در توافقات سیاسی و ریسک‌های اقتصادی موجود اعم از قیمت‌گذاری دستوری، دخالت دولت در نرخ سوخت، گاز و خوراک و همچنین شرایط فروش محصولات و نرخ‌هایی که در بورس کالا قیمت گذاری می شود، باعث شده تا رونق در بازار سرمایه وجود نداشه باشد.

روزبه شریعتی مدیر معاملات کارگزاری اقتصاد بیدار و کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد: در سراسر دنیا برای تحلیل پذیری بازارهای مالی، متغییرهایی وجود دارد. بازار سرمایه و قیمت سهام نیز همیشه معلول برخی از متغیرهای کلان است.

شریعتی تشریح کرد: متغییرهای کلان می‌تواندن شامل مواردی همچون سیاست‌گذاری‌ و تصمیم‌گیری‌های دولتمردان، زیرساخت، مواد اولیه، قیمت جهانی، نرخ ارز و غیره باشد و هر یک از این موارد می‌تواند منجر به عیان شدن قیمت سهام شود.

وی اضافه کرد: سرمایه گذاران و تحلیلگران بازارهای مالی به خصوص در بازار سرمایه برای فعالیت و سرمایه گذاری موفق نیازمند برآورد صحیحی از آینده و تغییرات فاکتورهای اثرگذار هستند و زمانی که چشم‌انداز کافی از آن وجود داشته باشد، می‌توانند تغییرات را در قیمت سهام منعکس کنند و شاهد واکنش آن باشند.

مدیر معاملات کارگزاری اقتصاد بیدار بیان کرد: برای پیش‌بینی پذیر کردن متغیرها باید یک ثباتی وجود داشته باشد که بتواند نسبت به آن افق دید کوتاه ، میان و بلندمدت ترسیم کنند اما در بازار سرمایه ما به علت ابهام آلود بودن سیاست‌های کلان در توافقات سیاسی و ریسک‌های اقتصادی موجود اعم از قیمت‌گذاری دستوری، دخالت دولت در نرخ سوخت، گاز و خوراک و همچنین شرایط فروش محصولات و نرخ‌هایی که در بورس کالا قیمت گذاری می شود، باعث شده تا رونق در بازار سرمایه وجود نداشه باشد و سهامداران تمایلی به دادوستد نشان ندهد.

شریعتی ادامه داد: ریسک‌های موجود باعث شده تا ابهامات زیادی برای سرمایه گذاران به وجود بیاید و افق دید سرمایه گذاران بسیار کوتاه مدت بشود و این باعث می شود یکسری از سرمایه گذاران ریسک گریز که سرمایه گذاری آنها روزانه نیست و مبتنی بر تحلیل بنیادی و منطق پیش می‌روند، ترجیحی بر ورود به بازار نداشته باشند و به اصطلاح کنار بنشینند.

وی مطرح کرد: در یک مقطع زمانی استقبال شدید و هیجان خرید در سهام گروه خودرویی و نمادهای همچون یران خودرو، سایپا و غیره دیده می‌شود و امید به ورود محصولات خودرویی به بورس کالا و همچنین حذف قیمت گذاری دستوری وجود دارد اما بلافاصله پس از مصوبه سران قوا با دستور قوه مجریه این موضوع لغو می‌شود و پس از اما و اگرهای فراوان در نهایت ستاد تنظیم بازار در قیمت‌گذاری آن ورود می‌کند. نتیجه این عدم تعادل در تصمیم‌گیرها در بالا و پایین‌های روزانه سهام دیده می‌‎شود و توازن در بازار سهام به وجود نمی‌آید.

مدیر معاملات کارگزاری اقتصاد بیدار ابراز کرد: همچنین گفته‌هایی مبنی بر قطعی گاز شنیده می‌شود و این در حالی است که گاز اول زنجیره تولید را تشکیل می‌دهد و این موضوع آسیب جدی به بازار سرمایه و بنگاه‌های تولیدی‌ وارد می‌کند. حتی طبق آخرین شنیده‌ها این تصمیم در خصوص شرکت معدنی و صنعتی چادرملو که تامین کننده گندله و سنگ آهن کل کشور است، نیز اعمال خواهد شد.

شریعتی افزود: تصمیمات مخرب دیگری همچون قطعی برق در تابستان به وجود آمد که این موضوع باعث شد فولادسازان بیش از ۶ میلیارد دلار متضرر شوند. موارد این چنینی باعث می‌شود که ریسک سرمایه گذاری بالا برود و نتیجه این افزایش ریسک، بازاری می‌شود که یک روز حالش خوب است و روز دیگری بی دلیل حال وخیمی دارد.

مدیر معاملات کارگزاری اقتصاد بیدار گفت: متاسفانه حجم معاملات کمتر از ۴ هزار میلیارد تومان بازار سهام در شرایط کنونی، نمودی از بازاری سراسر رکود است. اینکه علی رغم تکانه‌های مثبت بازارهای جهانی، بازار سهام نزولی به اتمام رسید تنها مربوط به ابهام مذاکرات وین نیست؛ بلکه ابهامات زیادی در متغییرهای کلان داخلی همچون بودجه بندی سال آینده وجود دارد.

وی بیان کرد: در حال حاضر ابهامات زیادی در بودجه بندی سال آینده وجود دارد و مطابق آنچه که از پیش نویس آن منتشر شده، نرخ گاز تقریبا هم قیمت خوراک کشورهای مصرف کننده و واردکننده گاز در نظر گرفته‌ شده است. مباحث مربوط به مالیات‌ها نیز کاملا مبهم است و شفاف نیست که چه تصمیماتی اخذ می‌شود. از طرف دیگر می‌بینیم که معاملات مربوط به ورق فولاد مبارکه در بورس کالا که بالاتر از قیمت پایه معامله می‌شد، ابطال شد چراکه به ظن رگولاتور و یا تنظیم کننده بازار، قیمت‌ها نباید بالا برود. در حقیقت آزادی اقتصادی وجود ندارد و به نوعی تمام امور تحت کنترل دولت است.

شریعتی در خاتمه این گفت‌وگو تصریح کرد: ریسک‌های کنونی بر بورس سایه افکنده و به همین دلیل بازار سهام نمی‌تواند به رشد قیمت دلار به کانال ۲۹ هزار تومانی و همچنین افزایش نرخ کامودیتی‌ها واکنش مثبتی نشان بدهد و این تغییرات در قیمت سهام منعکس نمی‌شود.

۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۰
کد خبر: 22475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha