پرداخت مشوق های صادراتی سال ۱۴۰۰؛تقریبا صفر! / چرا ۹۰۰ میلیارد تومان مشوق صادراتی پرداخت نمی شود؟/مشوق های صادراتی،هزینه نیست نوعی  سرمایه گذاری است

بر اساس قانون بودجه سالجاری ،بیش از ۹۰۰میلیارد تومان جهت حمایت و تشویق صادرکنندگان در نظر گرفته شده است و همچنین اعتباراتی جهت پرداخت یارانه سوخت هوایی محصولات کشاورزی به کشورهای همسایه و اتحادیه اوراسیا در نظر گرفته شده است. لازم است این تفکر و اندیشه در وزارت صنعت،معدن و تجارت و سازمان برنامه و بودجه نهادینه شود که مشوق های صادراتی ،هزینه نبوده و سرمایه گذاری است.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛در حالیکه دولت هم و غم خود را به حمایت از صادرات غیر نفتی معطوف کرده  و بودجه های مناسبی هم در جهت حمایت و تشویق صادرکنندگان در قانون بودجه سال ۱۴۰۰در نظر گرفته شده است با این وجود و علیرغم گذشت بیش از ۱۱ماه از سال ۱۴۰۰و تلاشهای قابل تقدیر جامعه صادرکنندگان در جهت افزایش صادرات و همچنین ایفای تعهدات ارزی ، هیچ مبلغی جهت تشویق صادرکنندگان اختصاص پیدا نکرده است .

در حالیکه بر اساس قانون بودجه سالجاری ،بیش از ۹۰۰میلیارد تومان جهت حمایت و تشویق صادرکنندگان در نظر گرفته شده است و همچنین اعتباراتی جهت پرداخت یارانه سوخت هوایی محصولات کشاورزی به کشورهای همسایه و اتحادیه اوراسیا در نظر گرفته شده است ولی لازم است وزارت صنعت،معدن و تجارت و همچنین سازمان برنامه و بودجه با همکاری و هماهنگی لازم نسبت به تخصیص بودجه های لازم اقدام نمایند. متاسفانه در سالهای گذشته ،بخش اعظم بودجه های مشوق های صادراتی پرداخت نشده است با این وجود اثرگذاری پرداخت مشوق های صادراتی بر توسعه صادرات بر اساس بررسی‌های کارشناسی انجام شده مشخص شده و لازم است در این خصوص بازنگری جدی صورت پذیرد . به هر حال به نظر می رسد پرداخت مشوق های صادراتی در راستای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و در راستای پشتیبانی و مانع زدایی از تولید و صادرات است .
در این خصوص لازم است این تفکر و اندیشه در وزارت صنعت،معدن و تجارت و سازمان برنامه و بودجه نهادینه شود که مشوق های صادراتی ،هزینه نبوده و سرمایه گذاری بوده و اثرات خود را در میان مدت و بلند مدت بر فرایند صادرات ،کاهش هزینه های صادرکنندگان در بازارهای هدف و افزایش قدرت رقابت پذیری و در نهایت توسعه صادرات غیر نفتی می گذارد .

۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶
کد خبر: 24778

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha