اقتصاد ژاپن بعد ‌­از «آبه» به کجا می رود؟

شینزو آبه روز جمعه از سمت خود کنار رفت، اما آثار خط‌ مشی‌های اقتصادی‌اش برای دهه‌ها در این کشور باقی خواهد ماند. اقتصاد ژاپن بعد از او به کدام سمت خواهد رفت؟

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی رادار اقتصاد،  آبه شینزو، نخست‌وزیر ژاپن پس از پخش شایعاتی درمورد بیماری وی از سمت خود استعفا کرد. او به خبرنگاران گفته است که ترس آن را دارد که به‌دلیل بیماری نتواند در دوران کرونا  از عهده وظایفش برآید و از همین رو از قدرت خداحافظی می‌کند.

شینزو آبه روز جمعه از سمت خود کنار رفت، اما آثار خط‌ مشی‌های اقتصادی‌اش برای دهه‌ها در این کشور باقی خواهد ماند.

چارلز رایلی، خبرنگار اقتصادی سی‌ان‌ان در گزارش تحلیلی روز یکشنبه نوشت  آبه در سال ۲۰۱۲ قدرت را به دست گرفت و وعده داد که از طریق محرک‌های گسترده پولی، افزایش هزینه‌های دولت و اصلاحات اقتصادی، سومین اقتصاد بزرگ جهان را احیا کند.

برنامه‌های شینزو آبه تاکنون پیامدهای متفاوتی داشته است. وی بر سقوط قیمت‌ها فائق آمد، اما نتوانست برای هدف ۲ درصد تعیین شده جهت کاهش تورم توسط بانک مرکزی کاری از پیش ببرد. با این حال این اقتصاد چندین سال با رشد خوب روبه‌رو شد، اما نتوانست از مانعی به نام ویروس کرونا بپرد.

البته آبه نمی‌تواند کاستی‌های برنامه خود را متوجه عملکرد هاروهیکو کورودا کند کسی که از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ کلیددار بانک مرکزی این کشور بود و در سال ۲۰۱۸ نیز به مدت ۵ سال دیگر برای این سمت انتخاب شد.

تحت رهبری کورودا بانک مرکزی اقدام به اتخاذ راهبردی کرد که نرخ بهره را به سمت منفی سوق می‌داد و بخش عظیمی از اوراق قرضه دولتی را خریداری می‌کرد و صندوق‌های قابل معامله را می‌بلعید.

چرا این امر مهم است: برای اینکه راهبرد خرید همه‌چیز، بانک مرکزی ژاپن را به سمت سیاست‌هایی سوق می‌دهد که آن را سیاست‌های غیرمتعارف پولی می‌خوانند. البته رجوع به این رویکرد در این اواخر کمتر شده است.   در حال حاضر بانک‌های مرکزی بزرگ در سراسر دنیا به بحران اقتصادی ناشی از ویروس کرونا با کاهش نرخ بهره خود به سطوحی جدید پاسخ داده‌اند که یادآور برنامه‌های موسوم به «آبنومیکس» است که پرچمدار آن خود شینزو آبه است.

در این راستا در ایالات متحده، فدرال رزرو نرخ بهره را به صفر رساند، اما برای اقدامات بیشتر باز هم تحت فشار بود: خرید اوراق قرضه به ارزش ۷۰۰ میلیارد دلار، ارائه تسهیلات اعتباری به شرکت‌های بزرگ، خرید اوراق بهادار تجاری تحت عنوان وام حمایتی و حتی پول‌پاشی در صندوق‌های قابل معامله که می‌توان گفت همچون بانک مرکزی ژاپن عمل کرده است.

 انتظار می‌رود که آبنومیکس همچنان طی دهه‌های آینده در دنیا باقی بماند. در این هفته نیز احتمالا جانشین آبه مشخص می‌شود، اما انتظار نمی‌رود که در سیاست‌های بانک مرکزی  این کشور زلزله بزرگی رخ دهد. استعفای آبه به معنی از بین رفتن سیاست‌های وی نیست.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳
کد خبر: 695
منبع: دنیای اقتصاد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha