حقی که داده نشد/اعتبار تعدیل صیادی به گلستان و گیلان داده شد به مازندران نه!

در حالی دولت اعتبار تخصیصی برای تثبیت اشتغال صیادی و تعدیل شرکت‌های کم‌بازده را به دو استان گیلان و گلستان پرداخت کرده است که علیرغم مشمولیت مازندران در این طرح، اما متاسفانه این استان از قلم افتاد و صیادان مازندرانی همچنان در دریایی از مشکلات، دست و پا می‌زنند.

گروه استانهای پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد - مجتبی قربانی; هر ساله با فرا رسیدن ۲۰ مهرماه بیش از ۴ هزار صیاد مازندرانی دل به دریا می‌زنند و تورها پس از ماه‌ها دوری، موج‌ها را بوسه‌باران می‌کنند.

صیادان این روزها دست خالی از دریا بر می‌گردند و جدا از دلخوری از دریا از مسئولان و وعده‌های بی عمل‌شان نیز گلایه دارند.

آن‌ها می‌گویند نه بیمه‌مان سر جایش است و نه سابقه کار، بازنشستگی برای‌مان آرز شده است؛ صیادی با همه مشقت‌ها و خطرهایش هنوز جزو مشاغل سخت و زیان‌آور نیست و معلوم نیست چه چیزی کم دارد که هی امروز و فردا می‌شود، هر روز با جان‌مان را در کف دست می‌گیریم و به دریا می‌زنیم!

شغل‌مان فصلی است و با اینکه نیمی از سال بیکاریم، به سختی از پس پرداخت حق بیمه‌مان بر می‌آییم و مسئولان حاضر نیستند وعده کاهش ۱۰ درصدی حق انتفاع را هم عملی کنند و هر سال دریغ از پارسال.

اما مهم‌ترین گلایه‌مان این است که چرا اعتبار تعدیل صیادی به شرکت‌های تعاونی ماهیگیران پره دو استان همسایه، گیلان و گلستان پرداخت شده است اما به مازندران نه؟!

شرکت‌های تعاونی با این جمعیت هر سال زیان‌ده می‌شود و حالا ما دیگر نوبتی به دریا می‌زنیم؛ وضع به این منوال باشد، نان‌مان آجر می‌شود...

برای پیگیری این موضوع به سراغ خشایار  نوایی مدیرعامل اتحادیه شرکت تعاونی ماهیگیران پره استان مازندران رفتیم؛ او در ابتدا می‌گوید: دولت در سال ۱۳۹۲ بودجه‌ای به مبلغ ۹۰ میلیارد تومان برای تثبیت اشتغال صیادی و تعدیل شرکت‌های کم‌بازده اختصاص داد. قرار بود این رقم بین ۳ استان شمالی به صورت برابر تقسیم شود.

*به گلستان و گیلان دادند به مازندران نه؟!

وی با بیان اینکه هر یک از شرکت‌های پره‌ای مازندران نزدیک به ۱۰۰ عضو دارد؛ می‌افزاید: یکی از موضوعات مهم، تعدیل جامعه صیادی در استان‌های شمالی بود که بنا بود بر اساس بودجه‌ای که مصوب شده بود ۳۰ میلیارد به استان گیلان، ۳۰ میلیارد گلستان و ۳۰ میلیارد به مازندران تخصیص یابد تا بیایند و این تعاونی‌های که تعداد اعضایشان بالا است، به حداقل برسانند تا درآمد شرکت‌ها برای‌شان به صرفه باشد.

مدیرعامل اتحادیه شرکت تعاونی ماهیگیران پره استان مازندران ادامه می‌دهد: این طرح در استان‌های گیلان و گلستان اجرایی شد و این مبالغ را به این دو استان پرداخت کردند و این موجب تجدید حیات صیادی در این دو استان شد؛ اما تاکنون ریالی به مازندران پرداخت نشد و مشکلات همچنان در شرکت‌های صیادی مازندران پا برجا است.

نوایی خاطرنشان کرد: تمام تلاش‌ها و پیگیری‌های ما تاکنون بی نتیجه مانده است و انتظار ما از دولت تخصیص این ۳۰ میلیارد ریال به مازندران برای حل چالش‌های جدی شرکت‌ها است تا صیادی در مازندران از حیات نایستد.

وی از تخصیص پیدا نکردن اعتبار تعدیل و سازمان‌دهی پره‌ها به استان مازندران ابراز گله‌مندی کرد و اظهار کرد: قرار بر این بود که طرح تعدیل و سازمان‌دهی پره‌ها اجرا شود و طی آن شرکت‌های تعاونی پره اعضای خود را تعدیل کنند؛ اما سهم مازندران از این طرح پرداخت نشد و جامعه صیادی هنوز با مشکلات زیاد دست‌وپنجه نرم می‌کند.

مدیرعامل اتحادیه شرکت تعاونی ماهیگیران پره استان مازندران یادآور شد:  این اعتبار به دو استان گیلان و گلستان رسید و توانستند با این بودجه شرکت تعاونی‌های کم‌بازده را تعطیل و کارت صیادی اعضای این شرکت‌ها را خریداری کنند. با این کار فعالیت جامعه صیادی آن‌ها ساماندهی شد و حالا سرانه صیدشان نیز افزایش پیدا کرده است.

* با سه برابر این اعتبار هم مشکلات شرکت‌ها مرتفع نمی‌شود

حسن اسحاقی در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص چرایی عدم تخصیص اعتبار ۳۰ میلیاردی به مازندران بابت تعدیل جامعه صیادی، می‌گوید: وظیفه من به عنوان یک مدیر، پیگیری این موضوع است اما نتیجه با من نیست، نتیجه تصمیمی است که باید در بسترهای مختلف مثل توافق‌نامه، تفاهم‌نامه، تخصیص اعتبار، ردیف حقوقی خزانه مشخص و تعیین تکلیف شود.

وی می‌افزاید: متاسفانه تاکنون این مبلغ علیرغم اینکه به دو استان همسایه ما داده شده است، به مازندران داده نشده است.

مدیر کل شیلات مازندران ادامه می‌هد: چرایی این موضوع را باید مجمع نمایندگان، استاندار وقت، رئیس سازمان برنامه و بودجه وقت و مسئولان استانی و کشوری باید پاسخ دهند.

اسحاقی اضافه می‌کند: این اعتبار را به گلستان و گیلان دادند، مشکلات صیادان این دو استان حل شد، آن هم، زمانی که پول رقمش خیلی زیاد بود و ارزش داشت و الآن با سه برابر این مبلغ، من دو تا شرکت را هم نمی‌توانم جوابگو باشم و هر روز صیادان استان باید بیشتر درد بکشند و شرکت‌های زیر مجموعه ما باید بیشتر متضرر شوند.

وی با بیان اینکه بنا بود که این اعتبار همزمان با دو استان دیگر شمالی به مازندران نیز پرداخت شود اما در عمل این امر محقق نشد؛ می‌گوید: ما با مجمع نمایندگان فعلی مکاتبه کردیم، استاندار در سفر آقای نوبخت این موضوع را پیگیری کرد و سایر پیگیری‌ها نیز ادامه دارد و ما همچنان امیدواریم که این اعتبار به مازندران برسد تا گره‌ای از مشکلات صیادان استان باز شود.

* شریعتی: ما از موضوع عدم پرداخت اعتبار تعدیل صیادی مطلعیم

غلامرضا شریعتی نماینده مردم شرق مازندران در مجلس نیز در این باره به خبرنگار رادار اقتصاد می‌گوید: ما از موضوع عدم پرداخت این اعتبار به مازندران مطلعیم و در بحث صیادان، در مجمع نمایندگان استان طرح موضوع شد و بنا ست پیگیری این موضوع صورت گیرد.

وی افزود: مجمع نمایندگان استان بنا است این موضوع را از سازمان شیلات کشور پیگیری کند و این موضوع در دستور کار قرار دارد.

*بابایی کارنامی: پیگیری این موضوع توسط مجمع نمایندگان در حال انجام است

علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری و رئیس فراکسیون کارگری مجلس نیز در این باره به خبرنگار ما پاسخ داد: ما از این موضوع مطلع هستیم و پیگیری این موضوع نیز توسط مجمع نمایندگان در حال انجام است.

وی افزود: ما از دو منظر از طریق آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در  در حال پیگیری مطالبات صیادان هستیم که یکی همین موضوع اعتبار برای تعدیل صیادی است و دیگری بحث خود بیمه صیادان است که بنا شده بود در استان‌های شمالی محقق شود.

نماینده مردم ساری و رئیس فراکسیون کارگری مجلس خاطرنشان کرد: این موضوعات جزو مقوله‌هایی بوده که متاسفانه از دوره‌های گذشته محقق نشده است و مازندران از برخورداری از این امتیازات جا مانده است.

*باقرزاده: عدم پرداخت اعتبار تعدیل صیادی، اشتباه بزرگی که در دوره قبل انجام شد

علی‌اصغر باقرزاده یکی دیگر از نمایندگان مازندران در بهارستان در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: ما پیگیری این موضوع را در برنامه داریم.

وی می‌افزاید: طرح تعدیل صیادی متاسفانه هم به گیلان و هم به گلستان داده شده است اما به مازندران محقق نشده است.

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس یازدهم ادامه می‌دهد: متاسفانه این اشتباه بزرگ بنا به دلایلی در دوره قبل صورت نگرفت و ما در بحث محقق شدن این موضوع در مجلس پیگیر هستیم.

باقرزاده خاطرنشان می‌کند: در سفر اخیر قالیباف رئیس مجلس نیز این موضوع را با ایشان مطرح کردیم و به صورت سرزده در تعاونی ماهیگیران حضور پیدا کردیم و ایشان از نزدیک با مشکلات صیادان مطلع شدند.

وی اضافه می‌کند: خوشبختانه استاندار مازندران نیز روی این موضوع حساس هستند و با نمایندگان در حل این موضوع، همراهی و همکاری دارند و نامه‌ای هم در این رابطه از سوی ایشان تنظیم و به رئیس سازمان بودجه کشور ارسال شد.

* در حال پیگیری برای گنجاندن این اعتبار در بودجه سال بعد هستم/ عدالت اجرا نشد

عضو مجمع نمایندگان مازندران تصریح کرد: ما به جد دنبال این موضع هستیم که این مشکلی که ایجاد شده است را برطرف کنیم و امیدواریم در بودجه سال آینده، دولت بپذیرد و این موضوع را در بودجه بگنجاند.

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس یازدهم اضافه کرد: ما به دنبال این هستیم تا سازمان برنامه و بودجه را مجاب کنیم تا بر اساس اشتباهی که نمی‌گوییم از روی عمد که قطعا هم نبوده متاسفانه این اعتبار به سمت گیلان و گلستان رفته و به مازندران نرسیده این اعتبار را به سمت مازندران نیز بیاوریم تا عدالت برقرار شود.

باقرزاده متذکر شد: توصیه من به همه مسئولان این است که عدالت را در نظر بگیرند و بر اساس روابط و مسائلی از این دست کاری را پیش نبرند، بلکه بر اساس قانون و عدالت عمل کنند و امیدواریم این اتفاق بیفتد و جبران مافات شود.

مع‌الوصف، استان مازندران از قلم افتاده است و اعتبار چند ده میلیاردی شرکت‌های پره صیادی پس از رسیدن به گیلان با جهش بلند از روی مازندران بر بام گلستان نشست و صیادان مازندرانی، بی بهره مانده‌اند.

انتظار می‌رود مجلس و دولت و دستگاه‌های ذیربط، با حرکت روی مدار عدالت، این حق از دست رفته مازندران را به این استان بازگردانند و جان تازه‌ای را به کالبد فرتوت و بی رمق شرکت‌های تعاونی مازندران بدمند.
 

۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۲
کد خبر: 6439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha