۷۰ درصد جمعیت این استان چاق هستند

رئیس مرکز بهداشت مازندران با اشاره به اینکه از آغاز پویش ملی سلامت در استان و در غربالگری ۱۱۲ هزار مازندرانی ۳ هزار فرد مبتلا شناسایی شده‌اند، گفت: مازندرانی‌ها رتبه اول دیابت و پنجم فشار خون بالا را در کشور دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، رئیس مرکز بهداشت مازندران روز گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه، به‌ مناسبت پویش ملی سلامت و اجرای غربال‌گری دیابت و فشار خون بالا در برنامه سلامت خانواده و پرونده الکترونیک از افزایش امید به زندگی و طول عمر به عنوان اهداف این پویش تاکید کرد.

عباس علی‌پور افزود: اگر یک فرد مبتلا به دیابت به موقع شناسایی و درمان شود حداقل دو سال و نیم به عمر او افزوده خواهد شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود: از اسفند ۱۳۹۸ تا سال ۱۴۰۱ در استان، از مجموع ۵۱ هزار مرگ، ۱۳ هزار و ۶۳۳ نفر به دلیل بیماری قلبی و عروقی، ۹ هزار و ۴۸۹ نفر بخاطر کوید و ۷ هزار و ۸۷۲ نفر بخاطر سرطان، ۴ هزار و ۴۸۴ نفر فشار خون و ۴ هزار و ۳۳۳ نفر دیابت جان خود را از دست دادند.

وی افزود: بیش از نیمی از افراد جامعه کم تحرکی دارند و باید فرهنگ تحرک را در جامعه ایجاد کنیم که این راهکار می‌تواند فرهنگ پیاده‌روی و گسترش ورزش همگانی باشد.

چاقی ۷۰ درصد مردم مازندران

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام اینکه مصرف فیبر ما در مواد غذایی ما بسیار کم است، خاطرنشان کرد: متاسفانه بیش از ۷۰ درصد مردم مازندران از چاقی یا اضافه وزن رنج می‌برند.

این مسئول افزود: عمدتا بیماری زمانی خود را نشان می‌دهد که اثرات خود را گذاشته و تخریب را آغاز کرده و از موی سر گرفته تا اعصاب و استخوان را تخریب کرده است و تازه فرد در مرحله درمان متوجه ابتلا به بیماری دیابت و فشار خون می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: باید این بیماری‌ها را در زمانی که علامت‌دار نیستند تشخیص دهیم و این راهکار می‌تواند غربالگری باشد.

این مسئول گفت: ما در این پویش به‌دنبال شناسایی افراد مبتلا و در ادامه مراقبت و درمان هستیم.

علی‌پور اعلام کرد: تشخیص بهنگام موجب بازگشت فرد به زندگی و افزایش کیفیت زندگی او خواهد شد.

وی ادامه داد: لذا ابزار مورد استفاده غربالگری باید درست و به روز باشد و در مراحل بالاتر به صورت آزمایشگاهی صورت می‌گیرد که نظام سلامت به‌دنبال این روند است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد: خوشبختانه در استان مازندران هر شهروند مازندرانی یک تیم سلامت اختصاصی شامل پزشک و بهورز دارد که قصد داریم این برنامه را از طریق این تیم سلامت انجام دهیم.

این مسئول اعلام کرد: حدود ۳۰ درصد مردم ساکن شهری ما حتی تیم اختصاصی سلامت خود را نمی‌شناسند و لذا باید حتما باید از بستر پزشک خانواده بهره ببریم.

علی‌پور ادامه داد: هر شهروند مازندرانی می‌تواند با مراجعه به سامانه از پرونده الکترونیک خود مطلع و وضعیت پرونده خود را مشاهده کند.

وی با اعلام اینکه درحال‌حاضر حدود ۲۰ درصد مردم مازندران مبتلا به دیابت هستند که این رقم در کشور ۱۴ درصد است، گفت: تاکنون حدود ۱۱ درصد افراد بالای ۳۰ سال استان قریب به ۲۰۰ هزار نفر افراد مبتلا شناسایی شده‌اند و برآورد ما حدود ۷۰ هزار مبتلا به دیابت در مازندران است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: حدود ۳۷ درصد مردم استان مبتلا به فشار خون هستند که این رقم در کشور ۳۲ درصد است.

این مسئول تاکید کرد: ما در دیابت رتبه نخست و در فشار خون رتبه پنجم کشور هستیم و در این افراد بنا است افراد ۱۸ سال به بالا با حداقل ۸ ساعت ناشتایی به خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های پزشک خانواده شهری مراجعه کنند تا غربالگری و شناسایی انجام گیرد و این فرآیند برای مراجعه‌کنندگان کاملا رایگان است.

۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹
کد خبر: 49546
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha