ملک سلمان و ولیعهد عربستان سرانجام پیروزی بایدن را تبریک گفتند

شاه عربستان و ولیعهد سعودی که از پیروزی مجدد دونالد ترامپ و راهیابی وی به کاخ سفید لحظه‌شماری می‌کردند، پیروزی جو بایدن رقیب وی را در انتخابات بحث‌برانگیز آمریکا تبریک گفتند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان، ملک سلمان شاه عربستان و محمد بن سلمان ولیعهد سعودی سرانجام با تأخیری چندین ساعته و پس از تبریک گفتن دیگر متحدین خود از جمله امارات و بحرین سرانجام امشب به طور جداگانه پیروزی جو بایدن نامزد دموکرات‌ها در انتخابات بحث‌برانگیز آمریکا را تبریک گفتند.

تمام کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس از جمله بحرین و امارت در حالی به جو بایدن تبریک گفته بودند که متحد دونالد ترامپ از جمله عربستان سعودی سکوت اختیار کرده و ترجیح داده بود بر اساس سیاست سنتی خود منتظر بماند و عجله نکند تا به ظاهر نتایج رسمی انتخابات اعلام شود.

از دید ناظران سیاسی، تأخیر عربستان سعودی در تبریک به رئیس‌جمهور منتخب آمریکا سؤالاتی را در مورد شکل و ماهیت روابط راهبری عربستان و آمریکا مطرح می‌کرد.

پیش از این روزنامه‌های سعودی بارها آنچه اظهارات خصمانه بایدن علیه کشورشان خوانده شد، یاد کرده و به متعهد شدن وی به اولویت ندادن منافع سیاسی بر منافع انسانی و پایان حمایت آمریکا از عربستان در جنگ علیه یمن اشاره داشتند.

چندی پیش در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده روزنامه صهیونیستی اسرائیل هیوم در گزارشی به نقل از دو منبع ارشد بحرینی و اماراتی نوشت که کشورهای عربی منطقه خلیج‌فارس به شکل مستقیم کمک‌های مالی هنگفتی به کمپین ترامپ می‌کنند. حتی رسانه‌های وابسته به این کشورها و در رأس آنها شبکه سعودی العربیه در ماه‌های اخیر فعالیت‌های خود را بر جلب رأی اعراب مقیم آمریکا به نفع دونالد ترامپ متمرکز کرده بود.

دادستانی آمریکا اواخر ۲۰۱۹ هشت نفر از جمله «احمد الخواجه» سرمایه‌دار آمریکایی با اصلیت لبنانی و «جورج نادر» شهروند آمریکایی لبنانی‌تبار و مشاور سابق «محمد بن زاید» ولیعهد امارات را به اعطای غیر قانونی ۵/۳ میلیون دلار به کارزار انتخاباتی ترامپ در سال ۲۰۱۶ متهم کرد. اما مدتی بعد «احمد الخواجه» اعتراف کرد که دولت‌های سعودی و امارات ده‌ها و بلکه صدها میلیون دلار به طور غیرقانونی برای کارزار تبلیغاتی دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ هزینه کرده‌اند تا او به قدرت برسد و دست به مقابله با ایران بزند.

از چهار سال گذشته ترامپ با استفاده از عبارت «گاو شیرده» برای عربستان بارها در محافل مختلف سعودی‌ها را تحقیر کرده؛ اما ریاض همواره بی‌چون و چرا در خدمت خواسته‌های او بوده است.

۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۰
کد خبر: 5841
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha