نهاده دامی و دلال دو عامل افزایش قیمت گوشت و مرغ / باید مشخص شود که چه افرادی در تلاش برای اخلال در بازار نهاده های دامی و کشاورزی هستند!

نوری با بیان اینکه دلیل افزایش قیمت گوشت و مرغ به دلیل افزایش قیمت نهاده های دامی و نقش مخرب دلالان بوده است، گفت: تخصیص ارز دولتی برای تامین نهاده های دامی و کشاورزی در شرایط فعلی، جزو الزامات است چرا که عدم تخصیص ارز دولتی، باعث افزایش قیمت محصولاتی همچون گوشت قرمز و مرغ و... شده و همین روند اثرمستقیم بر کوچکتر شدن سفره مردم داشته است.

غلامرضا نوری قزلجه عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت و گو با خبرنگار گروه کشاورزی و صنایع غذایی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد،  با اشاره به اینکه افزایش قیمت نهاده های دامی و کشاورزی، اثر مستقیم در افزایش قیمت گوشت قرمز و محصولات کشاورزی داشته است، گفت: در طول هفته های گذشته، با افزایش قیمت گوشت قرمز و مرغ مواجه بودیم که عمده ترین دلیل آن را می توان افزایش قیمت نهاده های دامی و افزایش قیمت دام زنده، مرغ و هزینه های نگهداری از آن دانست چرا که شرایط فعلی، برخی از نهاده ها بدون تامین ارز دولتی تامین شده و این مسئله باعث افزایش هزینه تامین نهاده شده است.

وی ادامه داد:  یقینا تخصیص ارز دولتی برای تامین نهاده های دامی و کشاورزی در شرایط فعلی، جزو الزامات است چرا که عدم تخصیص ارز دولتی، باعث افزایش قیمت محصولاتی همچون گوشت قرمز و مرغ و... شده و همین روند اثرمستقیم بر کوچکتر شدن سفره مردم داشته است و باید طوری برنامه ریزی کرد که مردم قدرت خرید کافی برای خرید مایحتاج زندگی شان را داشته باشند و به طور یقین می توان گفت که تخصیص ارز ترجیحی از سوی دولت برای خرید نهاده های دامی می تواند اثرمستقیم برکاهش قیمت محصولات دامی داشته باشد و در این کار، باید بانک مرکزی تعامل و همکاری خوبی داشته باشد. 

نوری با بیان اینکه تامین نهاده های دامی تا حد زیادی باعث کاهش قیمت محصولات پروتئینی مانند گوشت قرمز می شود، تاکید کرد: اگر نهاده های دامی با قیمت بالا به دست تولیدکنندگان برسد، یقینا شاهد کاهش قیمت ها نخواهیم بود و نیاز است که دولت تدبیر راسخی در مدیریت تامین نهاده دامی داشته باشد چرا که محصولات پروتئینی و لبنی، جزو مایحتاج ضروری مردم مسحوب می شود و اختلال در قیمت این محصولات می تواند اقشار ضعیف جامعه را دچار مشکلات عدیده ای کند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه سودجویان و دلالان در همه حوزه ها به اقتصاد کشور ضربه های سنگینی وارد کرده اند و بازار فرآورده های دامی و کشاورزی هم از این ضربه، مستثنی نبوده است، گفت: یقینا یکی از دلایل افزایش قیمت گوشت و مرغ در بازار، به دلیل فعالیت سودجویان و دلالان بوده است و دستگاه های نظارتی و دولتی باید با نظارت های دقیق، مانع از افزایش قیمت ها شوند و از سوی دیگر، افزایش قیمت محصولات پروتئینی باید متناسب با افزایش قیمت نهاده های دامی باشد.

وی وجود تحریم ها و کمبود ارز را از جمله موارد اختلال در افزایش قیمت نهاده های دامی دانست و گفت: در این میان، دلالان و سوداگران در تلاش هستند نهاده های دامی وارد شده را با قیمت بالاتر به دست دامپروران برسانند و انحصار در واردات و وجود سوداگران باعث می شود که محصولات دامی با قیمت گران به دست مصرف کنندگان و عموم مردم برسد که چنین شرایطی، نیازمند ساماندهی بیشتری از سوی مسئولان دولتی است. 

نوری با بیان اینکه بهبود شرایط معیشتی مردم جزو اولویت های مجلس شورای اسلامی محسوب می شود، خاطر نشان کرد: موضوعاتی همچون گرانی و تورم باعث ضربه خوردن معیشت مردم شده است و همین امر باعث شد که اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس، علاوه بر تذکر به وزیر مربوطه، به صورت میدانی از کیفیت و نحوه واردات نهاده های دامی و کشاورزی، بررسی مراحل رسیدن این نهاده برای رسیدن به دست دامپروران و کشاورزان را در اولویت خود قرار دهند و امیدوارم با همکاری دستگاه قضا، بتوان با متخلفان و سوداگران حوزه نهاده های دامی و کشاورزی برخورد قاطع صورت بگیرد، چرا که عامل اصلی گرانی ها را در این موضوع می توان دید.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد: باید طی بررسی ها، مشخص شود که چه افرادی در تلاش برای اختلال در بازار نهاده های دامی و کشاورزی هستند و موانع تخصیص ارز بانک مرکزی برای خرید دولتی نهاده های دامی برداشته شود تا این نهاده ها بدون اختلال به دست تولیدکنندگان برسند.

انتهای پیام/
 

۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰
کد خبر: 5793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha