چراغ سبز بورس به تایید صلاحیت‌ها

شاخص کل بورس در معاملات دیروز با رشد 16 هزار واحدی به ۲ میلیون و 78 هزار واحد رسید. بازار سهام روز گذشته را با رنگ سبز تمام کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد بازار سهام متاثر از اخباری که روز یکشنبه در خصوص اصلاحیه نرخ خوراک پالایشی‌ها توسط رئیس سازمان بورس عنوان شد، رشدی ۱۶ هزار واحدی را تجربه کرد. به نظر می‌رسد در کنار این اصلاحیه اخبار مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری و تاییدصلاحیت‌ها نیز بر این روند اثرگذار بود. بورس در روزهای گذشته شرایط ریزشی مستمری را تجربه کرد. بازار تحت تاثیر عواملی مثل بلاتکلیفی نرخ خوراک، لغو معافیت مالیاتی شرکت‌های بورسی و سیاست‌های پولی بانک مرکزی منفی بود و سهامداران در صف‌های فروش قرار می‌گرفتند.

شرایط بازار تا حدی ریزشی بود که هفته گذشته تمام تریدر کارگزاری‌ها در واکنش به ادامه روند نزولی بازار سرمایه استیشن‌های خود را خاموش کنند.

در شرایطی که دامنه نوسانات کاهشی بود، سهامداران نیز با هیجانات بیشتری در صف فروش قرار می‌گرفتند. با تداوم این شرایط دست بازارگردانان هم برای کنترل بازار سرمایه و تلاش برای بهبود نقدشوندگی بسته شده و از سوی دیگر صندوق‌های سهامی هم با وجود آنکه نقدشوندگی بالا مزیت‌شان می‌باشد، با صف‌های فروش مواجه شدند.

این در شرایطی است که به‌دنبال اعمال سیاست‌های انقباضی از سوی بانک مرکزی، تولید در مضیقه مالی قرار گرفت و تامین سرمایه در گردش تولید از طریق منابع بانکی با محدودیت و افزایش نرخ مواجه شد. در واقع نرخ‌ها به‌دنبال اجرای سیاست انتشار اوراق گواهی سپرده خاص با نرخ ۳۰ درصد اتفاق افتاد و پس از آن دولت نرخ سود اوراق اخزا یا همان اسناد خزانه را تا سطح ۴۰ درصد بالا برد. تامین مالی سخت و گران برای تولید خود را به شکل افت ارزش‌ها در بازار سهام نشان داد.

هرچند محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در گفت‌وگویی اذعان داشت: «مشکل رکود بورس قبل از افزایش نرخ سود سپرده‌ها وجود داشته.» او گفته «هرچند برخی رسانه‌ها بازده دارایی در سهام را که منفی ۸/۳ درصد بوده به اقدام بانک مرکزی در عرضه سپرده خاص با نرخ ۳۰ درصد نسبت داده‌اند اما باید گفت بازار سرمایه ماه‌هاست منفی بوده که باید بررسی شود.»

در روزهایی که بورس مدام قرمز می‌شود، رشد شاخص حتی اگر یک روز از هفته باشد غنیمت به حساب می‌آید. با وجود تعیین تکلیف قیمت خوراک پتروشیمی‌ها به نظر می‌رسد انتخابات و تایید صلاحیت کاندیدایی که محتمل است برنامه‌های مؤثری در ساماندهی بورس اجرا کند بر رشد شاخص روز گذشته مؤثر بوده است.

بازار سهام در سومین روز کاری هفته اگرچه محدودیت دامنه‌ی نوسان‌ها ادامه داشت اما برخلاف روز یکشنبه، در اکثرسهام بازار با توجه به اصلاحیه‌ای، نرخ خوراک پالایشی‌ها وضعیت بهتری را نسبت به روز قبل تجربه کرد.

در پایان معاملات دیروز شاخص کل بورس اوراق بهادار با رشدی ۱۶ هزارواحدی به ۲ میلیون و ۷۸ هزار واحد رسید. همچنین شاخص کل هم‌وزن با رشدی ۲۶۰۰ واحدی به ارتفاع ۶۷۵ هزار واحد رسید. گفتنی است سه نماد «فولاد»، «فملی» و «وتجارت» بیشترین تأثیر در شاخص کل بورس و سه نماد «آریا»، «شگویا» و «زاگرس» بیشترین تأثیر را در شاخص فرابورس داشته‌اند، همچنین سه نماد «وتجارت»، «فملی» و «فاذر» سه نماد پرتراکنش بازار بورس و سه نماد «شفام»، «کرومیت» و «زماهان»، سه نماد پرتراکنش در بازار فرابورس در روز جاری بودند. در بازار دیروز ۲۹۲ نماد در محدوده مثبت و ۱۴۴ نماد در محدوده منفی و در بازار فرابورس ۲۷۴ نماد در محدوده مثبت و ۱۵۳ نماد در محدوده منفی معامله شدند.

با این حال به نظر می‌رسد ابهامات موجود در بازار آنقدر بالاست که نمی‌توان به مثبت شدن‌های چندروزه چندان دلخوش بود. مهم‌ترین ابهام هم به موضوع انتخابات و رئیس دولت بعد و نگاه او به بازارهای مالی به خصوص بازار سهام بر می‌گردد که طبیعتاً بورس نیز بی‌واکنش نخواهد بود.

۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۳
کد خبر: 56390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha