شرکت رهبران کشورهای عربی در بزرگداشت شهید رئیسی موقعیت مناسبی برای ایران به وجود آورده/دنیای امروز دنیای محدودیت نیست/نمی توان صرفا با چند کشور ارتباط داشت

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل گفت: اروپا با تورم نزدیک به ۴ درصدی که در این قاره تقریبا بی سابقه است دست و پنجه نرم می کند و سران اروپایی نگران روی کار آمدن محافظه‌کاران در قاره سبز هستند بنابراین در شرایط خطیر بین المللی کنونی و در موقعیت حساس منطقه‌ای باید نوع سیاست خود را با انعطاف پذیری محسوسی تغییر دهیم و فرصت رشد و توسعه اقتصادی را چونان چین و ژاپن و سایر کشورها که درآرامش خود را به ابرغول های اقتصاد جهان تبدیل کردند فراهم سازیم.

گروه منهای اقتصاد پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد علی بیگدلی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل در گفت و گو با راداراقتصاد در خصوص مهمترین اولویت های دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشور ناظر بر بهبود وضعیت اقتصادی و عبور از شرایط سخت تحریمی گفت: این سوال بارها مطرح شده که به زعم شما مهم‌ترین اولویت‌های سیاست خارجی کشور چیست و اصولا دولتها باید به کدام سمت و سو حرکت کنند تا شاهد رشد دیپلماسی اقتصادی در روابط با همسایگان و سایر کشورهای دنیا باشیم و ایران نیز چونان سایر کشورها منافع عمومی خود را تامین و در مسیر رشد و پیشرفت قرار بگیرد؟ بی تردید پاسخ بسیار روشن است حل مشکلات با کشورها و رفع تمامی تحریم هایی که اقتصاد، بازرگانی، تجارت خارجی و نقل وانتقالات مالی ما را با مخاطرات جدی مواجه کرده است.

وی دراین باره خاطر نشان کرد: با نوسانات نرخ ارز در زمان هایی که دچار تنش های نظامی و منطقه ای و بین المللی می شویم به این واقعیت مهم پی برده ایم که بخش قابل توجهی از اقتصاد ما و انتظارات تورمی که در داخل شکل گرفته و می گیرد وابسته به مسائل سیاست خارجی و راهبردهای وزارت خارجه است بنابراین لازم است دولت چهاردهم و در بعد بزرگتر حاکمیت در این موضوع به رویکرد تازه ای برسند چرا که نمی توانیم در میانه میدان شاهد رشد و ترقی و پیشرفت و توسعه کشورهای مختلف دنیا باشیم و ما همچنان از تکنولوژی های چند دهه گذشته استفاده کنیم در حالی که می دانیم بهره وری اقتصادی ایجاد نمی کنند.

علی بیگدلی استاد روابط بین الملل خاطر نشان کرد: دو مساله بسیار بزرگ در کشور به چالشهای اصلی تبدیل شده اند که باید حل و فصل شوند. مساله اول نقش ایران در مناسبات سیاسی و بین المللی است که باید مسیر دولت آیت الله رئیسی در توسعه روابط با کشورهای منطقه وحتی فرامنطقه در دستور کار قرار بگیرد، ضمن اینکه دولت چهاردهم باید تدابیر ویژه ای برای حل مشکلات اقتصادی مردم داشته باشد؛ هر چند بخش قابل توجهی از حل مشکلات اقتصادی وابسته به رفع تحریم ها و مراودات بیشتر اقتصادی و تجاری با کشورهای مختلف دنیاست.

علی بیگدلی معتقد است: در این موضوع تردیدی نیست که مسائل وچالش های اقتصادی، تبعیض در درآمد، فاصله طبقاتی و شکاف های اجتماعی که از افزایش فقر مردم با عده ای ثروتمند ایجاد شده جامعه را به شدت دچار نارضایتی و بی‌ثباتی کرده است، بنا بر رفع این مشکلات بسیار مهم رئیس جمهور بعدی هر شخصی که باشد باید نوع نگاه و نوع استراتژی خود و دولتش را به حل مسائل نسبت به دوره های پیشین تغییر دهد چرا که این تغییر در پی نگاهی متفاوت به مسائل جهان ایجاد می شود.

وی در این باره یادآور شد: امروز کشورهایی مثل عربستان سعودی یا کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به شدت در پی ثبات سیاسی هستند تا اهداف و چشم اندازهای توسعه ای خود را که آثار آن را در سال های بعد خواهند دید پیش ببرند؛ قطع به یقین ایران با در پیش گرفتن استراتژی دوری از تنش زایی با استفاده از ظرفیت های متعددی که دارد می تواند مسیر توسعه و پیشرفت را نسبت به سایر کشورها به سرعت طی کند.

وی در این باره یادآور شد: دنیای امروز دنیای محدودیت نیست، یعنی با ارتباط با چند کشور انگشت شمار نمی توان اقتصادی توسعه یافته داشت بنابراین بعد از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب باید به این نتیجه مهم رسیده باشیم که با وابستگی به دو سه کشور نمی توانیم شاهد شکوفایی اقتصادی خود باشیم چرا که هر کشوری در وهله اول به دنبال تامین منافع خود است نه ما.

علی بیگدلی کارشناس سیاست خارجی معتقد است: محدود سازی تجارت خارجی و فروش نفت به چند کشور نمی تواند اقتصاد در حال احتضار ما را احیا کند، بنابراین باید سیاست آشتی جویانه در پیش بگیریم .

وی در این باره خاطر نشان کرد: سفر وزرای خارجی و رهبران کشورهای عربی برای یادبود و شرکت در مراسم بزرگداشت شهید رئیسی یک موقعیت مناسبی برای ایران به وجود آورده و نشان می دهد کشورهای منطقه و حتی آمریکا به دنبال ثبات منطقه ای هستند ما نیز باید از این فرصت برای بهبود وضعیت اقتصادی و تجاری خود استفاده کنیم این فرصت مشروط به تغییر نگاهمان به مسائل سیاست خارجی ایجاد می شود، لذا در سیاست خارجی باید قدری انعطاف پذیری داشته باشیم و گمان نکنیم فقط و فقط با تقویت بازوهای امنیتی و نظامی موفق می شویم چرا که تامین رفاه و توسعه اقتصاد نیز در جهان امروز یک مولفه قدرت و بازدارندگی قابل توجهی چه به لحاظ داخلی و خارجی دارد.

کارشناس و تحلیلگر روابط بین الملل معتقد است: فرصت بسیار خوبی برای تحکیم روابط با کشورهای مختلف از جمله کشورهای عرب حوزه خلیج فارس ایجاد شده است. در صورت جذب کشورهای همسایه و عرب به سمت خود و تقویت امنیت داخلی و منطقه‌ای بنحوی که زمینه های لازم با ایجاد ثبات برای سرمایه گذاری در کشور ایجاد شود و دست از تفکرات محدود کننده برداریم قطعا موقعیت های خوبی برای توسعه اقتصادی ایجاد می شود در غیر این صورت چونان سال های گذشته که در برنامه های توسعه ای و چشم اندازهای رشد توفیقی نداشتیم عقب گرد خواهیم داشت و این موضوع نارضایتی مردم را افزایش می دهد.

وی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: امروز کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی به سمت رشد و توسعه حرکت کرده اند و آقای محمد بن سلمان برنامه های بلند پروازانه ای برای توسعه عربستان دارد. از سوی دیگر اروپا با تورم نزدیک به ۴ درصدی که در این قاره تقریبا بی سابقه است دست و پنجه نرم می کند و سران اروپایی نگران روی کار آمدن محافظه‌کاران در قاره سبز هستند بنابراین در شرایط خطیر بین المللی کنونی و در موقعیت حساس منطقه‌ای باید نوع سیاست خود را با انعطاف پذیری محسوسی تغییر دهیم و فرصت رشد و توسعه اقتصادی را چونان چین و ژاپن و سایر کشورها که درآرامش خود را به ابرغول های اقتصاد جهان تبدیل کردند فراهم سازیم.

۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۵
کد خبر: 55936

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha