پرونده بیکاری ۱۴۰۲ بسته شد؛ نرخ بیکاری به ۸ درصد رسید

مرکز آمار در تازه‌ترین گزارش خود، آخرین آمار از وضعیت بازار کار در سال ۱۴۰۲ را منتشر کرد. ارقام اعلام شده از سوی این نهاد با پیش‌بینی اکوایران از نرخ بیکاری مطابقت دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اکوایران، طبق اعلام مرکز آمار نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ کاهش یافته و به کمتر از ۸.۵ درصد رسیده است. نسبت اشتغال نیز با افزایشی جزئی نسبت به ۱۴۰۱، به سطح ۳۸ درصد نزدیک شده است. همچنین، نرخ مشارکت افزایش یافته و از ۴۱ درصد عبور کرده است.

030301

نرخ بیکاری ۸.۱ درصدی در کارنامه اشتغال سال ۱۴۰۲

داده‌های مرکز آمار حاکی از آن است که نرخ بیکاری در سال گذشته به ۸.۱ درصد رسیده است. این نرخ در سال ۱۴۰۱ برابر با ۹ درصد بوده بنابراین این نرخ با کاهش ۰.۹ واحد درصدی مواجه شده است. این نرخ نشان می‌دهد که چند درصد از افراد فعال در بازار کار، بیکار بوده‌اند. البته باید توجه داشت که در این محاسبه، بیکار به شخصی اطلاق می‌شود که کار ندارد اما یا مایل به کار کردن است و یا دنبال شغل می‌گردد.

بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که نسبت اشتغال نیز در سال گذشته با افزایش نسبت به سال ۱۴۰۱ روبرو بوده و از ۳۷.۲ درصد به ۳۷.۹ درصد رسیده است. این نسبت بیانگر آن است که چند درصد از جمعیت در سن اشتغال (۱۵ سال و بالاتر) شغل دارند و مشغول به کار هستند.

نرخ مشارکت نیز از ۴۰.۹ درصد به ۴۱.۳ درصد افزایش یافت که نشان‌دهنده حضور فعال‌تر افراد در سن کار در بازار کار است. به بیان دیگر، نرخ مشارکت نشان می‌دهد که چند درصد از افراد در سن کار، به صورت بیکار یا شاغل در بازار کار حضور دارند.

۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۳۱
کد خبر: 55695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha