شفاف سازی سپرده‌گذاری مرکزی درمورد توزیع سود سهام عدالت / باقی مانده سهام عدالت چه زمانی آزادسازی می‌شود؟

ماهیار گفت: تمام سهامداران که از طریق کارگزاری و یا بانک‌ها اقدام به مدیریت سهام عدالت خود می‌کنند، می‌توانند وضعیت دارایی خود و اوردرهایی که به ثبت رسانده‌اند را از طریق پنلی که در اختیار دارند، رصد کنند.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد- زهرا فعله گری؛  طرح سهام عدالت از سال ۱۳۸۵ مطرح شد و فرایند ثبت نام آن تا سال ۱۳۸۸ طول کشید. بر این اساس تا کنون به مشمولان طی سه دوره سود پرداخت شده است. در این راستا به ازای یک میلیون تومان سهم برای هر فرد در سال ١٣٩٥ مبلغ ۱۵۰ هزار تومان، در سال ۱۳۹۶ مبلغ  ۱۷۵ هزار تومان و در سال ۱۳۹۷ مبلغ ۲۰۵ هزار تومان سود پرداخت شد. به طور کلی مجموع سودی که تاکنون برای تمامی صاحبان سهام عدالت پرداخت شده بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان است.

طبق قانون، سود سال ۱۳۹۸ هم باید در سال جاری پرداخت شود و شرکت‌ها تا هشت ماه بعد از برگزاری مجامع فرصت دارند سود را پرداخت کنند.  هرچند هنوز مبلغ سود مشخص نیست اما افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند باید به این نکته توجه داشته باشند که میزان سود دریافتی آن ها یکسان نخواهد بود، زیرا ممکن است برخی از مشمولان تا ٣٠ درصد سهام خود را فروخته باشند و بنابراین هر فرد بر اساس پرتفویی که دارد،  سود دریافت خواهد کرد.

.

علیرضا ماهیار؛ معاون شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس درمورد نحوه توزیع سود سهام عدالت گفت سهامدارانی که شیوه مستقیم را برای اداره سهام عدالت خود انتخاب کرده‌اند، طبق دستورالعمل‌های موجود و همانند مابقی نمادها سود تقسیمی به آنها تعلق می‌گیرد. سود این افراد متناسب میزان سرمایه و سهامدارای آنها پرداخت می‌شود.

ماهیار ادامه داد: دارندگان سهام عدالت می‌توانند از طریق درگاه یکپارچه ذی نفعان بازار سرمایه (سمات) از جزئیات و کم‌وکیف دارایی خود و تغییراتی که در سبد دارایی آنها به وجود آمده است، مطلع شوند.

معاون شرکت سپرده گذاری مرکزی ادامه داد: تمام سهامداران که از طریق کارگزاری و یا بانک‌ها اقدام به مدیریت سهام عدالت خود کرده‌اند، می‌توانند وضعیت دارایی خود وسفارشاتی که به ثبت رسانده‌اند را از طریق پنلی که در اختیار دارند، رصد کنند. این پنل توسط سپرده‌گذاری مرکزی راه‌اندازی و در اختیار کارگزاران قرار داده شده و آنها نیز دست‌رسی‌های لازم را به مشتریان اعطا کرده‌اند.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار رادار اقتصاد مبنی بر اینکه آیا امکان تظاهر فروخته نشدن سهام از سوی کارگزاران وجود دارد؟ و به واسطه این تظاهر دروغین، وجوه زمان بیشتری نزد آنها باقی بماند گفت: سهامداران می‌توانند از طریق سامانه سمات وضعیت سفارش‌های خود و اینکه در چه مقطعی قرار دارد را مشاهده کنند. حتی میزان سهامی فروخته شده و میزان وجه حاصل از آن که به حساب سهامدار واریز شده است و غیره نیز قابل رصد و بررسی است.

ماهیار در تکمیل سخنان خود اضافه کرد: حق و حقوق سهامداران بر اساس شماره شبایی که اعلام کردند و میزان دارایی آنها تعیین تکلیف می‌شود.

معاون شرکت سپرده گذاری مرکزی افزود: قاعدتا در بازاری که روند مثبت باشد، سهام‌ها به خوبی فروش می‌رود و هیچ نمادی باقی نمی‌ماند اما در مورد یک نمادی که صف فروش است خریداری وجود نداشته و نقد کردن آن سهام به سادگی محقق نمی‌شود. البته بیشتر نمادهای سهام عدالت ارزشمند هستند اما به سرنوشت مابقی نمادها دچار شده‌اند.

وی در تشریح ممکن نبودن سواستفاده و بهانه‌آوری از سوی کارگزاران، ادامه داد: علاوه بر اینکه تمامی جزئیات و تغییرات اعمال شده بر هر سهم اعم از خرید و فروش و غیره به طور تفکیک شده در پنل مذکور نمایش داده می‌شود؛ ناظران بازار هم بر فرآیند آن اشراف دارند.

ماهیار مطرح کرد: ناظران سازمان بورس و اوراق بهادار تمام فعالیت کارگزار و سهامدار را نظارت می‌کند و امکان سواستفاده از عناوینی همچون فروش نرفتن سهام در شرایط منفی بازار وجود ندارد. تمام فرآیند مربوط به سهام عدالت به طور دقیق انجام می‌شود و حقی از سهامداران ضایع نخواهد شد.

 باقی مانده سهام عدالت کی آزادسازی می‌شود؟ / جزئیات جدید از زمان آزادسازی مابقی سهام عدالت

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به زمان از پیش تعیین شده برای فروش باقی مانده سهام دولت در دهه فجر خبر داد: بازار در حال حاضر در شرایط مساعدی قرار ندارد. اینکه تا دهه فجر سهام‌های آزادسازی شده به فروش می‌رود و یا خیر هنوز مشخص نیست و تا آن موعد، زمان زیادی باقی مانده است اما به‌طور کلی طبق برآیندهای خودم پیش‌بینی می‌کنم روند بازار مثبت شود و به این شکل باقی نماند. با بررسی روند بازار در سال‌های گذشته درمیابیم که بازار سهام فراز و فرودهای این چنینی زیادی را پشت سر گذاشته و در واقع نوسانات ذات بورس است.

وی درمورد این پرسش که در صورت فروش نرفتن سهام عدالت‌های فعلی، بازهم دهه فجر باقی مانده سهام دولت آزادسازی می‌شود، پاسخ داد: به‌طور حتم متناسب با شرایط بهترین تصمیم را می‌گیریم. در حال حاضر برنامه بر همین منوال است.

بنابر این گزارش؛ افرادی که سهامداری به روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند از ۱۹ مردادماه می‌توانند نسبت به فروش ۶۰ درصد از سهام خود اقدام کنند و ۴۰ درصد باقی‌مانده در دهه فجر آزادسازی خواهد شد.

۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷
کد خبر: 5508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha