فضاپیمای ژاپنی دومین شب ماه را دوام آورد

فضاپیمای ژاپنیSLIM هنوز روی ماه زنده است. SLIM که نخستین فرود موفقیت‌آمیز یک فضاپیمای ژاپنی روی ماه را به ارمغان آورد، دومین شب طولانی و سرد ماه را پشت سر گذاشت و زنده ماند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اسپیس، تیم کنترل پروژه فضاپیما نیز در پستی در شبکه اجتماعی این خبر را اعلام و عکسی که دوربین ناوبری SLIM به تازگی ثبت کرده را منتشر کردند.

فضاپیمای ژاپنی در سپتامبر ۲۰۲۳ میلادی به فضا پرتاب و در ۱۹ ژانویه ۲۰۲۴ روی ماه فرود آمد. به این ترتیب ژاپن پنجمین کشوری شد که فضاپیمایی روی سطح ماه فرود آورد.

SLIM که با پنل‌های خورشیدی کار می‌کند با دماغه فرود آمد و در نتیجه جهت پنل‌ها برای دریافت نور خورشید کافی نبود. این فضاپیمای ۲۰۰ کیلوگرمی مدت کوتاهی پس از فرود خاموش شد اما دوباره در ۲۸ ژانویه روشن شد و جمع آوری اطلاعات را آغاز کرد.

پس از آن تیم کنترل پروژه، فضاپیما را در حالت خواب قرار دادند تا بتواند شب ماه را که معادل ۲ هفته روی زمین است، پشت سر بگذارد.

SLIM که به اهداف اولیه ماموریت خود دست یافته بود و به عبارتی توانسته به طور دقیق روی سیاره فرود بیاید، دو کاوشگر کوچک را به کار گیرد و مجموعه‌ای از فعالیت‌های علمی را انجام دهد و انتظار نمی‌رفت دوباره زنده بماند. اما لندر شب را به سر آورد و فعال شد. تیم پروژه اعلام کردند پاسخی از SLIM دریافت کردند که نشان می‌داد فضاپیما دومین شب سرد و طولانی ماه را پشت سر گذاشته است. آنها دوربین ناوبری فضاپیما را فعال کردند تا چند عکس از اطراف بگیرد.

۱۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۳:۵۴
کد خبر: 53833
منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha