چرا لندر ژاپنی روی ماه سقوط کرد؟

لندر ژاپنی «هاکوتو- آر» در اواخر آوریل سال جاری میلادی روی سطح ماه سقوط کرد. اکنون مشخص شده دلیل این سقوط اختلال در حسگر ارتفاع کاوشگر بوده که درباره لبه یک دهانه ماه دچار سردرگمی شده بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اسپیس، نمایندگان شرکت ژاپنی «آی اسپیس» و سازنده این فضاپیما اعلام کردند یک ویژگی غیر منتظره در سطح ماه سبب شد رایانه موجود روی لندر تصمیم اشتباهی درباره اندازه ارتفاع بگیرد و محاسباتی براساس ارتفاع پیش بینی شده در آن نقطه از ماموریت را مخابره کند. در نتیجه رایانه تصور می کرد در ارتفاعی پایین تر از میزان واقعی قرار دارد. همین امر به سقوط لندر در ۲۵ آوریل منجر شد.

هرچند لندر ارتفاع خود را از صفر یا از سطح ماه اندازه گرفته، بعدا مشخص شد این ارتفاع حدود ۵ کیلومتر بوده است. پس از رسیدن به منطقه فرود، لندر همچنان با سرعت اندک ارتفاع خود را کاهش داد تا زمانیکه سوخت سیستم پیشرانش تمام شد. در همان زمان فرایند فرود کنترل شده لندر نیز متوقف شد و تخمین زده می شود ابزار روی سطح سیاره سقوط کرده است.

طبق بیانیه شرکت سازنده تخمین نادرست از توپوگرافی سطح محل فرود به سقوط فضاپیما منجر شده است.

این لندر در دسامبر ۲۰۲۲ میلادی همراه یک موشک فالکون ۹ به فضا پرتاب شد و قرار بود در ۲۶ آوریل روی سطح دهانه اطلس در منطقه ای نزدیک ماه فرود بیاید.

۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 43122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha