بازدهی بورس در ۱۲ ماه معاملاتی سال ۱۴۰۲

شاخص کل بورس پایتخت در پایان سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، ۲۳۴ هزار و ۶۳۵ واحد بالاتر ایستاد و سال تورمی ۱۴۰۲ را در ۲ میلیون و ۱۹۵ هزار واحد به پایان برد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اکوایران، بورس تهران سال نسبتا سختی را پشت سر گذاشت. بازار سرمایه تحت تأثیر مسائل مختلفی از قبیل منازعه بر سر نحوه عرضه خودرو، واردات خودروی دست دوم، تورم افسارگسیخته و نرخ گذاری دستوری دولت بود.

شاخص کل در پایان سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، ۲۳۴ هزار و ۶۳۵ واحد بالاتر ایستاد که رشد ۱۱.۹ درصدی را نشان می‌دهد. بنابراین می‌توان گفت بازدهی بورس بطور متوسط در سال ۱۴۰۲ ، ۱۱.۹ درصد بوده است.

شاخص هم وزن نیز در پایان سال نسبت به سال ۱۴۰۲، ۱۵۷ هزار و ۳۲۶ واحد رشد داشته است که افزایش ۲۶.۸ درصدی را نشان می‌دهد.

صعود شاخص در فروردین

در حالی که شاخص کل در پایان سال ۱۴۰۱ در کانال ۱.۹ میلیونی قرار داشت، در فروردین تا محدوده ۲.۳ میلیونی بالا رفت. رشد ۱۸.۵ درصدی شاخص در پایان فروردین به معنی رشد ۱۸.۵ درصدی متوسط قیمت سهام شرکت‌های بورسی است و به طبع سهام برخی از شرکت‌ها رشد بیشتری داشت و برخی نیز رشد کمتری را تجربه کردند.

شاخص در پایان خرداد ماه در سطح ۲ میلیون و ۱۷۳ هزار واحد قرار گرفت تا بازدهی بهار ۸.۷ درصد شود.

ریزش در ۴ ماه متوالی

افت بازدهی شاخص از اردیبهشت ماه آغاز شد و تا نیمه تابستان تداوم یافت. نرخ گذاری دستوری و افشای با تأخیر آن موجب آغاز روند نزولی قیمت‌ها شد. در تابستان نیز کمبود برق برخی از صنایع را به تعطیلی کشاند و برخی نیز مجبور به کاهش تولید و کاهش ساعت فعالیت شدند.

در ماه ابتدایی سال تابلوی بورس در اغلب روزها سبز بود. در فروردین ماه در مجموع ۱۷ روز کاری شاخص بورس در ۱۴ روز صعودی بود. اردیبهشت نیز ۱۱ روز مثبت را در ۱۹ روز کاری خود ثبت کرد. در ۲۱ روز کاری خرداد ماه شاخص کل در ۱۳ روز سبزپوش شد. بازدهی شاخص در اردیبهشت منفی ۰.۹ درصد و در خرداد منفی ۵.۶ درصد بود. تیرماه شاخص ۸.۸ درصد ریزش کرد و در ۲۱ روز کاری این ماه ۱۳ روز نزولی را شاهد بودیم.

این روند در مرداد ماه نیز تداوم داشت. در ۲۲ روز کاری این ماه شاخص ۱۲ روز منفی را ثبت کرد و در پایان ماه به رقم یک میلیون و ۹۳۸ هزار واحد رسید. شاخص در مرداد ماه ۲.۲ درصد افت کرد.

شاخص در شهریور ۹.۴ درصد رشد کرد و در ۱۹ روز کاری ۱۲ روز صعودی را ثبت کرد.

در ماه‌های مهر و آبان شاخص ریزش کرد. اما در آذر ماه شاخص ۱۴ روز صعودی و ۶ روز نزولی را پشت سر گذاشت تا صعود ۹.۴ درصدی را ثبت کند. در دی ماه نیز شاخص ۶ روز رشد کرد و ۱۵ روز افت کرد.

در بهمن ماه این روند ادامه داشت و شاخص افت ۴.۴ درصدی داشت. در اسفند نیز شاخص ۵.۹ درصد رشد داشت تا شاخص سال ۱۴۰۲ در رقم ۲ میلیون و ۱۹۵ هزار واحد به پایان ببرد.

eco14030101

۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۵
کد خبر: 53745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha