رشد قابل قبول در انتظار سهامداران است

متغیرهای تاثیر گذار بر بازار در کنار اصلاح قیمت ها، تصور افت شدید برای بازار سرمایه را نه تنها دور از ذهن کرده بلکه انتظار رشد قابل قبول را در بین فعالان بازار رقم زده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از سنا؛ علیرضا کدیور کارشناس ارشد بازار سرمایه درباره ارزندگی و ارشمند بودن سهام یک شرکت  گفت: ارزش و ارزندگی معیاری نسبی است. بدین معنا که نسبت به دارایی های سهام شرکت های هم صنعت یا سایر سهام موجود در بازار سرمایه و همچنین سایر دارایی هایی که بیرون از بازار سرمایه معامله می شوند، از بعد زمان، ممکن است سهام شرکتی در مقطعی ارزنده و در مقطعی دیگر غیر ارزنده باشد.

وی به نکته دیگری در خصوص ارزش گذاری و بررسی ارزندگی یک سهم اشاره کرد و گفت: وجود متغیرهای کلان اقتصادی اعم از داخلی ( وضعیت بودجه دولت، میزان کسری بودجه، نرخ ارز، حجم نقدینگی، سیاست های مالی و یا اقتصادی دولت ) و یا خارجی ( قیمت های جهانی، سیاست های اقتصادی بزرگ وکلان، سیاست های مالی و پولی و غیره) می تواند بر ارزندگی سهام شرکت ها تاثیر گذار باشد.

کدیور یادآور شد؛ در هر صنعت و شرکتی، موضوع ارزندگی سهام، به فعالیت آن شرکت، اجزای تشکیل دهنده درآمدها ، هزینه ها و اقلام صورت های مالی و سود و زیان آن بستگی دارد.

این فعال بازار سرمایه درباره مزیت فرایند تحلیل، ارزش گذاری و بررسی شرکت ها در بازارها گفت: از سال ۹۸ به بعد و پس از هجوم و ورود نقدینگی سرمایه گذاران تازه وارد به بازار، شاهد پوست اندازی و تغییر اساسی در رفتارهای کلی بازار بودیم که این مساله ناشی از دو موضوع مهم و اساسی بوده است که می توان به ورود سرمایه گذاران بسیار با دانش ابتدایی و اولیه و رشد افسار گسیخته نقدینگی اشاره کرد.

وی در توضیح بیشتر مطلب فوق تصریح کرد: حضور سرمایه گذاران تازه وارد در بازار موجب بروز رفتارهایی شد که از طرف سرمایه گذاران حرفه ای و قدیمی بازار قابل توجیه نیست و همچنین بالا بودن حجم نقدینگی نگرانی ها و زیان های زیادی را به همراه داشت.

این تحلیلگر بازار سرمایه در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع تنوع در سبد سرمایه گذاری و اینکه آیا می توان تنوع در سبد را مهم ترین فاکتور در سرمایه گذاری دانست اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه ریسک پذیری افراد با یکدیگر متفاوت است، زمانی که فردی سبد پرتفوی خود را کاهش می دهد در حال یک فعالیت ریسکی است که میزان ریسک را به امید بازدهی و سود بیشتر افزایش داده البته ممکن است به زیان بیشتر منجر شود و بالعکس هر اندازه سبد پرتفوی افزایش یابد، ریسک کاهش می یابد.

وی ادامه داد: در حال حاضر و با توجه به تنوع بازارهای قابل معامله در بازار، ذائقه های مختلف و برای درجه ریسک پذیری مختلف ابزارهای گوناگون برای سرمایه گذاران وجود دارد.

کدیور به سرمایه گذاران پیشنهاد کرد: چنانچه در یک مقطع زمانی و به هر دلیل تصمیم به خروج از بازار گرفتند، می توانند با انتخاب گزینه های دیگر همچنان پول خود را به صورت پارت شده در بازار نگه داشته تا در زمان مناسب دوباره اقدام به سرمایه گذاری در صندوق های سهامی و یا خود سهام کنند.

به گفته کدیور، توزیع سهام باید براساس رویکرد و تحلیل سرمایه گذاران نسبت به آینده باشد تا براساس آن تنوع در سبد سرمایه گذاری صورت گیرد.

این تحلیلگر بازار سرمایه با اعلام اینکه در سال ۹۸ و نیمه اول سال ۹۹ شاهد رشد خیره کننده در شاخص های سهام و قیمت سهام در بورس و فرابورس بودیم خاطر نشان کرد: شاید این رشد خیره کننده توسط کارشناسان قابل پیش بینی نبود اما این رشد در مقطعی اتفاق افتاد که شاید در آن مقطع زمانی قیمت سهام انطباقی با متغیرهای کلان و یا خرد تاثیر گذار بر سهام بازار نداشت.

وی در ادامه افزود: در نیمه دوم سال ۹۹ و بهار ۱۴۰۰ اصلاح و تصحیح دردناک قیمت سهام اتفاق افتاد و قیمت بسیاری از سهم ها بین ۵۰ تا ۸۰ درصد افت یافت که زیان های قابل ملاحظه ای متوجه سهامداران این شرکت ها  شد.

کدیور تحلیلگر بازار سرمایه اظهار داشت: در حال حاضر و با توجه به متغیرهای تاثیر گذار بر بازار و با توجه به اصلاح قیمت ها، تصور افت شدید برای بازار سرمایه دور از ذهن است و برعکس رشد قابل قبولی برای آن پیش بینی می شود.

۲۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲
کد خبر: 17302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha