بازدهی بورس بیشتر از بازارهای دیگر / امسال در کدام بازار سرمایه‌گذاری کنیم؟

بازار سرمایه روند تعادلی را این روزها کسب کرده است و بسیاری از نمادها پس از اصلاحات قیمتی روند صعودی خود را آغاز کرده‌اند. اما با توجه به شروع به کار دولت جدید بازار سرمایه به چه سمتی حرکت می‌کند؟ کدام گروه‌ها می‌توانند پیش‌رو باشند؟

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت‌نیوز، شاخص کل بورس در هفته‌های گذشته با رشد قابل توجه خود به محدوده یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد رسید و به نظر می‌رسد مقاومت بعدی شاخص در محدوده ۱٫۵ میلیون واحد باشد. اما با روند مثبت بازار و اصلاح قیمتی عمده نمادها اما همچنان شاهد قفل صف فروش نمادهای کوچک هستیم.

نگرانی فعالان بازار در حال حاضر برای بازار از این جهت است که اگر نقدینگی مورد نیاز به بازار تزریق نشود روند بازار با صعود گسترده همراه نخواهد بود. اما تحلیل کارشناسان بازار سهام از روند فعلی بازار سرمایه و تحرکات احتمالی که می‌تواند در بازار رخ دهد چیست؟

جواد فلاحیان، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: بازار سرمایه شرایط سخت خود را گذرانده است. بسیاری از سهم‌ها با ارزش ذاتی خود در حال معامله شدن هستند. در ماه‌های گذشته نمادها با اصلاحاتی که داشته‌اند در کف قیمتی خود قرار دارند. وی در این باره تشریح کرد: اگر نمادهایی هستند که در حال حاضر با ریزش همراه شدند به این دلیل است که از شرایط ریزشی بازار دور مانده‌اند.

فلاحیان در بخش دیگری گفت: بازار سهام در وضعیت صعودی قرار دارد اما این روند قوی نیست و به صورت چرخشی نمادها مثبت می‌شوند. در حال حاضر رشد پایدار در تمام صنایع نداریم و عمده سهم‌ها حداکثر ۳۰ درصد رشد را ثبت کرده‌اند و به دلیل اصلاح عمده قیمت در سهم‌ها رشد آن‌ها از کف شروع شده است.

کدام گروه‌ها پیشرو خواهند بود؟

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در یک هفته گذشته اقبال به صنایع پتروشیمی و فولادی زیاد بوده است و روند صنایع دیگری مثل بانک و خودرو به دلیل وضعیت بنیادی نامناسب، زیان‌ده بوده‌اند.

وی تشریح کرد: با توجه به قیمت‌های جهانی و دلار در آینده صنایع پتروشیمی و فلزات اساسی در بازار قابل توجه خواهند بود و بازدهی مناسبی را نصیب سهامداران خود می‌کنند.

فلاحیان اضافه کرد: اگر افراد در این صنایع اقدام به سرمایه‌گذاری کنند در بلند مدت بازدهی مناسبی را خواهند داشت و البته پتروشیمی و فلزات اساسی از جمله گروه‌هایی هستند که سرمایه‌گذاری در آن‌ها ایمن است.

او می‌گوید: ممکن است دولت سیاست‌های کنترلی را در پیش بگیرد و قیمت دلار را در محدوده ۲۷ هزار تومان نگه دارد اما بعد از یک وقفه کوتاه مدت دلار به سمت ۳۰ هزار تومان حرکت می‌کند. فلاحیان در این باره تشریح کرد: بازه‎‌های تورمی در کشور کوتاه مدت شده‌ است و اگر دولت جدید سعی بر کنترل فضای اقتصادی داشته باشد با یک ابر تورم رو به رو هستیم.

این کارشناس بازار افزود: بهتر است قیمت دلار توسط دولت کنترل نشود و اجازه دهد دلار و تورم همسو با یکدیگر حرکت کنند در این صورت دلار به قیمت واقعی خود نزدیک می‌شود.

کدام بازار بازدهی بیشتری را در دولت جدید دارد؟

وی در پایان تاکید کرد: در شرایط فعلی بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری بازار سرمایه است و بهتر است سرمایه‌گذاران با دیدی بلند مدت به بازار نگاه کنند و درگیر نوسان‌گیری در آن نشوند. به نظر می‌رسد بازدهی بورس در سال جاری بیشتر از بازارهای دیگر مالی باشد.

وی افزود: در بازار مسکن و دیگر دارایی‌ها به دلیل انکه زمزمه گرفتن مالیات از آن‌ها زیاد شده است محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست. و در شرایط فعلی جذابیت برای سرمایه‌گذاری در این بخش کم شده است.

فلاحیان همچنین درباره سرمایه‌گذاری در بازار خودرو هم معتقد است: با عرضه خودرو در بورس کالا اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار کم می‌شود و بنابراین خودرو هم بازار مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست. بنابراین تنها بازاری که می‌تواند در شرایط فعلی به دور از هیجانات عمل کند و بازدهی خوبی را داشته باشد بورس است.

۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
کد خبر: 18539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha