مشارکت مردم در جهش تولید، پیش بینی پذیر کردن اقتصاد است/مسوولان باید شنونده خوبی برای مطالبات مردم باشند/تورم در راس همه مشکلات اقتصادی کشور قرار دارد

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: برای مشارکت مردم در امر تولید و جهش تولید باید نسبت به موضوع کاهش نرخ تورم چاره اندیشی شود چرا که این مشکل در راس همه مشکلات اقتصادی کشور قرار دارد. پیش بینی پذیر بودن اقتصاد و ترسیم دورنمای خوبی از اقتصاد به مشارکت مردم در بخش تولید کمک می کند و بستر ساز کاهش نرخ تورم در میان مدت است.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ایمان زنگنه کارشناس وتحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص ملزومات تحقق شعار سال و اهمیت موضوع مشارکت دادن مردم در امر جهش تولید گفت: یکی از مولفه های اصلی در تحقق شعار سال ۱۴۰۳ یعنی مشارکت مردم در امر مهم جهش تولید، پیش بینی پذیر کردن اقتصاد است. مساله حائز اهمیت این است که متاسفانه بعضاً یک مدیر دولتی یا سیاستگذار احساس می‌کند در تصمیم گیری های اقتصادی قادر مطلق است و هر آنچه بخشنامه کند و در قالب مقررات و تصویب قوانین ابلاغ کند درست است در حالی که به تجربه ثابت شده می تواند بالعکس عمل کند.

وی در این باره یادآور شد: تجربه نشان داده قواعد اقتصادی از میل و خواسته ما پیروی نمی‌کند، به این معنا که مقررات و بخشنامه ها و دستورالعمل ها زمانی درست عمل می کند که زمینه های اجرای آن به درستی فراهم شده باشد.

وی افزود: زمینه اجرا زمانی فراهم می شود که بخش عمومی و مردم اقناع شوند که باید در امر تولید همراه باشند و متمایل به سرمایه گذاری در بخش های مولد باشند، در حالی که وقتی موضوعی را به عنوان قانون و مقررات ابلاغ می کنیم اما با اقبال عمومی مواجه نمی شود و زمینه اجرا ندارد آن امر یعنی مشارکت مردم در تولید محقق نمی شود.

ایمان زنگنه کارشناس و تحلیلگر اقتصادی معتقد است: مشارکت مردم در امر جهش تولید زمانی محقق می شود که مسوولین شنونده خوبی برای مطالبات خاصه بخش عمومی باشند چرا که مردم خواهان پاسخگویی دولت هستند یعنی آنها بر این موضوع اصرار دارند که دولت متناسب با نیازهای مردم قواعد درستی تنظیم کنیم و مشکلات و ایرادات موجود در امر اقتصاد و تولید را رفع کند، لذا به این موضوع باید به صورت جدی نگاه شود.

تحلیلگر اقتصادی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: جهش تولید با مشارکت مردم زمانی محقق می شود که شوک های متنوع و تلاطم‌های متکثری در اقتصاد وجود نداشته باشد و اقتصاد کلان هر روز دستخوش تغییری نشود.

وی یادآور شد: متاسفانه با توجه به ریسک‌های سیاسی و ریسک‌های غیر سیاسی و اقتصادی حضور مردم در امر تولید به شدت کاهش یافته است بنابراین هر موضوعی که ریسک آسیب و مخاطره‌ جهش تولید با مشارکت مردم را افزایش می دهد باید برطرف شود تا مردم در اقتصاد حضور موثری داشته باشند.

ایمان زنگنه معتقد است: برای مشارکت مردم در امر تولید و جهش تولید باید نسبت به موضوع کاهش نرخ تورم چاره اندیشی شود چرا که این مشکل در راس همه مشکلات اقتصادی کشور قرار دارد. پیش بینی پذیر بودن اقتصاد و ترسیم دورنمای خوبی از اقتصاد به مشارکت مردم در بخش تولید کمک می کند و بستر ساز کاهش نرخ تورم در میان مدت است.

ایمان زنگنه بیان داشت: آفات عدم مشارکت مردم در اقتصاد باید رفع گردد بخصوص دولتی بودن اقتصاد، به بیان دیگر اگر خواهان ساماندهی اقتصاد کشور هستیم عواملی که سد راه رشد تولید با مشارکت مردم هستند باید برطرف شود مثل کاهش مدیریت و حضور دولت در اقتصاد، چرا که دولت در بسیاری از بخش های اقتصادی و مولد رقیب سر سخت بخش خصوصی و مردمی است.

وی در این باره بیان داشت: دولت به جای رقابت، دخالت و مزاحمت برای بخش مردمی و خصوصی باید حضور موثر و کارآمدی در قالب سیاست گذاری داشته باشد البته باید به این نکته توجه کرد چون بخش عمومی و شبه دولتی بزرگی داریم حضور و سیاست گذاری باید بدون تعارض منافع باشد.

۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۶
کد خبر: 53595

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha