۱۲ هزار و ۶۷ واحد تولیدی راکد در کشور؛ برای احیای ۲ هزار واحد برنامه‌ریزی شده است

رسولیان گفت: ۱۲ هزار و ۶۷ واحد تولیدی راکد در مجموع استان‌های کشور شناسایی شده که برای احیای ۲ هزار واحد طی امسال برنامه ریزی شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، علی رسولیان معاون وزیر صمت و مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در برنامه گفتگوی ویژه خبری به سوالات زیر در خصوص وضعیت واحد های تولیدی و صنعتی کشور  پاسخ داد:

سوال: چه تعداد واحد صنعتی راکد در کشور داریم؟

رسولیان: ۴۹ هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور داریم و حدود ۷۳ هزار واحد هم در مجموع شهرک‌ها در بیرون شهرک‌های صنعتی داریم.

کار شناسایی را در دو بخش انجام داده ایم یکی واحدهایی است که داخل شهرک بودند و پروانه صنعتی داشتند و دیگری در بیرون از شهرک‌ها است.

۱۲ هزار و ۶۷ واحد شناسایی شد که در مجموع استان‌های کشور راکد هستند و ۶ هزار و ۸۱۴ واحد داخل شهرک و ۵ هزار و ۲۵۳ واحد بیرون از شهرک‌ها شناسایی شده است.

زمانی که همکاران ما ورود پیدا کردند این واحدها فعالیتی نداشتند. یکی از برنامه‌های افزایش ظرفیت طی امسال مربوط به واحدهایی است که با ظرفیت زیر ۵۰ درصد کار می‌کنند.

سوال: امسال چه تعداد واحد به چرخه تولید برمی گردند؟

رسولیان: در سال ۱۴۰۱، ۲ هزار واحد به چرخه تولید باز خواهند گشت. در سطح کشور ۸۴۴ شهرک و ناحیه صنعتی فعال داریم که بیش از ۵۰۰ واحد در نواحی مناطق محرم هستند.

سوال: چه تعداد واحد  امسال قابلیت راه اندازی دارند؟

رسولیان: ۷ هزار و ۵۴۰ مورد قابلیت راه اندازی مجدد دارند.برخی علاقمند نیستند که واحد هایشان مجدداً راه اندازی شود. ما عارضه یابی دقیق کرده ایم لذا بعد از عارضه یابی دقیق باید روش های دیگری را برای فعال کردن در پیش بگیرند.لذا ۴۵ درصد علاقمند هستند تا راه اندازی شوند.

بیش از ۴۴ درصد اعلام کرده آمد که مشکل تامین مالی دارند و ۱۶ درصد اعلام کرده آمد که بازار و تقاضایی ندارند.

فعالین اقتصادی تحت تاثیر شاخص ها قرار می گیرند. وزیر صنعت، معدن و تجارت دغدغه تامین مالی دارد. اگر بر منابع مالی موجود تمرکز کنیم باید بدانیم که این راهکار شکست خورده است.

سوال: برنامه احیای واحدهای راکد به چه صورت است؟

رسولیان: زنجیره تامین مالی به صورت اعتباری روش خوب است که اعتبار را بین بخش‌های مختلف تولید جابجا می کند .باید بخش خصوصی و مردم را در این بحث مشارکت داد.

در سال‌های گذشته برنامه احیای واحدهای راکد را شروع شد. بخش خصوصی در احیای واحدهای راکد می تواند کمک کننده باشد.

بر اساس درخواست واحدهای صنعتی باید عارضه یابی دقیق انجام دهیم. ۳۱ درصد فعالان اقتصادی جدید احیا کردند به طوری که۹ درصد نیاز داشتند تا محصولاتشان را احیا کنند و تنها ۸ درصد تسهیلات دریافت کردند.

نحوه حمایت ما در شهرستان و استان های مختلف متفاوت خواهد بود. با بانک های مختلف در قالب طرح احیا اقداماتی انجام داده ایم فعلا محدودیتی برای برخی از سرمایه گذاری ها نمی توان داشته باشیم.

امیدوارم در قالب این طرح با کمک دستگاه ها مشکل واحدهای راکد برطرف شود.

۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶
کد خبر: 28776
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha