شعار جهش تولید به این دلیل محقق نشده که شاهد درک درستی از توسعه نیستیم/جریانی قوی در ایران  مانع توسعه بخصوص در بخش لجستیک می شود

فعال تجاری ایران در روسیه گفت: بی تردید بهانه های واهی و کارشکنی هایی که در راستای تسهیل تولید و جذب سرمایه و صدور مجوز برای ثبت شرکت و سرمایه گذاری در ایران می شود مانع تحقق شعار سال می شود بنابراین می توان شک کرد که جریانی قوی در ایران کار می کند برای اینکه مانع توسعه ایران بخصوص در بخش تقویت لجستیک شود.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد جلیل جلالی فر کارشناس و تحلیلگر تجارت خارجی و فعال اقتصادی و تجاری ایران در روسیه در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص آنچه مانع تحقق شعارهای مرتبط با تولید در طی سال های گذشته شده و سرنوشت تلخی که در پیش روی جهش تولید کشور قرار دارد گفت: نامگذاری های مرتبط با رشد تولید و مسائل مهم اقتصادی که از جمله آنها می توان به سیاست های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد در طی سال های گذشته متاسفانه به بنرهایی برای سر در وزارتخانه ها و روی سربرگ های نهادهای دولتی تبدیل شده است یا اینکه بعضا چند نشست و سمینار با تحمیل هزینه های بالا به کشور انجام می شود تا گفته شود مسوولین به اجرای شعار سال فکر می کنند در حالی که اینگونه نیست.

وی در این باره یادآور شد: شعارهای مرتبط با رشد و جهش تولید و توسعه کشور به این دلیل محقق نشده چرا که در داخل کشور شاهد درک صحیح و درستی از عناصر توسعه اقتصادی نیستیم، لذا تا زمانی که مسوولین درک درستی ازواقعیتی که در اقتصاد وجود دارد وهمه دنیا آن را پذیرفته و بر این منوال حرکت و برنامه ریزی می کند نداشته باشند قطعا به نتیجه نمی رسیم.

جلیل جلالی فر در این باره تصریح نمود: به بیان دیگر شعار سال محقق نمی شود و با این دست فرمانی که دولتمردان در پیش گرفته اند قطعا این شعار هم چونان شعارهای سال های گذشته توسط مسوولین دولتی و دستگاه ها شهید می شود و تحقق نمی یابد به این علت که پیش نیازهای سرمایه گذاری مثل تسهیل مقررات باید در دستور کار قرار بگیرد.

وی با اشاره به یک نمونه بارز گفت: مثلا مناطق آزاد مثل بندر انزلی با اینکه گفته می شود فرآیند صدور مجوز برای یک خارجی که مایل به ثبت شرکت باشد ۱۵ روزه است اما در واقع این فرآیند بیش از سه ماه طول می کشد چرا که در ایران مقررات بسیار سنگینی که در بحث حذب سرمایه گذاری وجود دارد در حالی که به شدت نیازمند سرمایه گذاری هستیم، ضمن اینکه ارقام منتشر شده از سوی سازمان های دولتی در خصوص جذب سرمایه درست نیست به این دلیل که مقررات همچنان تسهیل نشده است.

وی در خصوص بی عملی در راه اندازی پروژه راه آهن رشت آستارا –گفت: با اینکه در خصوص راه اندازی پروژه رشت – آستارا عده ای عنوان کردند که روسیه به ما وام می دهد و در این خصوص سرمایه گذاری هایی انجام می شود اما فقط آدرس غلط دادند چرا که برخی از افرادی که اقتصاد ایران را به چالش می کشند نماینده کشورهایی هستند که مایل نیستند موقعیت ژئوپلیتیکی ایران تثبیت و تقویت شود.

وی در این باره یادآور شد: مسوولین امروز در خصوص این پروژه که یک سال از امضای آن توسط دو رئیس جمهور ایران و روسیه گذشته می گویند هنوز آمادگی فنی نداریم! کسی نیست به آنها بگوید چطور می شود ظرف یکسال فرصت نکردید آمادگی فنی ایجاد کنید؟

وی در این خصوص خاطر نشان کرد: بی تردید بهانه های واهی و کارشکنی هایی که در راستای تسهیل تولید و جذب سرمایه و صدور مجوز برای ثبت شرکت و سرمایه گذاری در ایران می شود مانع تحقق شعار سال می شود بنابراین می توان شک کرد که جریانی قوی در ایران کار می کند برای اینکه مانع توسعه ایران بخصوص در بخش تقویت لجستیک شود.

۱۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۴
کد خبر: 53885

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha