گزارش دادستانی سوئیس از اموال پنهانی پوتین در بانکهای سوئیس!

دادستان‌های سوئیس ادعا کردند که سرگئی رولدوگین، دوست نزدیک رئیس جمهور روسیه، بین سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ میلیون‌ها فرانک را به حساب های بانکی سوئیس واریز کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از رویترز، دادستان سوئیسی روز چهارشنبه در آغاز محاکمه چهار بانکدار متهم گفت که یک نوازنده ویولن سل نزدیک به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، میلیون‌ها فرانک را بدون هیچ گونه بررسی به حساب‌های بانکی سوئیس منتقل کرده است.

دادستان‌ها ادعا کردند که سرگئی رولدوگین، دوست نزدیک رئیس جمهور روسیه، بین سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ میلیون‌ها فرانک را به حساب های بانکی سوئیس واریز کرده است.

این چهار بانکدار – که سه نفرشان روس‌تبار و یک نفر سوئیسی است - روز چهارشنبه در دادگاه منطقه زوریخ حاضر شدند و اتهامات مربوط به عدم دقت در معاملات مالی را رد کردند. به دلیل محدودیت‌های قانونی در سوئیس نام این افراد اعلام نشده است.

دادستان به دادگاه گفت که آنها اقدامات کافی را برای تعیین هویت مالک ذینفع وجوه انجام نداده اند. یان هافمن، دادستان عمومی گفت که مبلغی در حدود ۳۰ میلیون فرانک سوئیس (۳۱.۸۴ میلیون دلار) در این پرونده دخیل بوده است.

رولدوگین صاحب دو حساب افتتاح شده در گازپروم‌بانک سوئیس در سال ۲۰۱۴ است.

این در حالی است که رولدوگین در فهرست روس‌تبارهای تحریم‌شده در سوئیس است و هیچ فعالیت تجاری‌ در اسناد بانکی از او وجود ندارد.

بر اساس کیفرخواست در آن زمان این نوازنده گفته بود که او یک تاجر نیست و خودش مالک این میلیون‌ها دلار نیست.

رولدوگین در میان تعداد زیادی از اعضای حلقه داخلی پوتین بود که پس از حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ توسط غرب، از جمله سوئیس، تحریم شدند.

در کیفرخواستی که رویترز مشاهده کرد آمده است که این پرونده نشان می‌دهد که چگونه افرادی مانند رولدوگین، برای پنهان کردن صاحبان واقعی پول، به عنوان "اشخاص پوشالی" مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هافمن، وکیل دادگستری به دادگاه گفت: «همه شواهد بر خلاف این است که سرگئی رولدوگین مالک واقعی دارایی‌ها است.»

وکیل مدافع، برنهارد لوتچر در مقابل گفت هیچ مدرکی وجود ندارد که رولدوگین مالک واقعی دارایی‌ها نیست.

لوتچر در دادگاه گفت: « از نظر حقوق کیفری، تردید در مورد هویت مالک واقعی اموال کافی نیست».

دادستان‌ها برای هر یک از بانکداران خواهان مجازات هفت ماهه تعلیقی هستند. انتظار می‌رود دادگاه یک روز طول بکشد.

سوالاتی در مورد دارایی‌های پوتین

آثار کمی از دارایی‌های پوتین وجود دارد.

در کیفرخواست آمده است: «این را می‌دانیم که پوتین رسماً تنها ۱۰۰،۰۰۰ فرانک سوئیس درآمد دارد و در ظاهر ثروتمند نیست، اما در واقع حجم عظیمی دارایی‌ دارد که توسط افراد نزدیک به او اداره می‌شود.»

پوتین در گذشته گفته بود که رولدوگین یک دوست، یک موسیقیدان درخشان و خیرخواه است که از طریق سهامش در یک شرکت روسی، به طور صادقانه مقداری پول به دست آورده است.

کرملین قبلاً هر گونه گمانه‌زنی مبنی بر مرتبط بودن منابع مالی رولدوگین با رهبر روسیه را به عنوان "پوتین‌ هراسی" ضد روسی رد کرده بود. کرملین می‌گوید که امور مالی پوتین یک موضوع علنی است و می‌گوید که او مرتباً دارایی‌ها و حقوق خود را به رای دهندگان روسی اعلام کرده است.

پدرخوانده

در کیفرخواست آمده است که بانکداران این پرونده بررسی‌های کافی را انجام نداده‌اند تا ببینند آیا رولدوگین مالک واقعی دارایی های مورد بحث است یا خیر.

بر اساس این کیفرخواست: «در زمان افتتاح حساب در مقالات مختلف گزارش شده بود که سرگئی رولدوگین دوست نزدیک ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و پدرخوانده دخترش است.»

سایر نشانه‌های مشکوک نیز نادیده گرفته شدند و متهمان سعی نکردند مالکیت واقعی رولدوگین بر پول‌ها یا منشاء آن را روشن کنند.

اسناد دادگاه می‌گویند که در اسناد بانک، تنها فعالیت حرفه‌ای رولدوگین به‌عنوان یک نوازنده ذکر شده است و مالکیت او بر میلیون‌ها دلار پول «به هیچ‌وجه قابل استماع نیست.»

در سوئیس، بانک‌ها موظفند در صورت وجود تردید در مورد هویت طرف قرارداد، روابط تجاری را رد یا خاتمه دهند.

هر دو حساب به نام رولدوگین در سپتامبر ۲۰۱۶ بسته شدند.

۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۲
کد خبر: 40166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha