پوتین رسما ورود روسیه به جنگ تسلیحاتی هوش مصنوعی را اعلام کرد

رئیس‌جمهور روسیه ورود خود را به مسابقه تسلیحاتی هوش مصنوعی اعلام کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، ولادیمیر پوتین در کنفرانس هوش مصنوعی که در مسکو برگزار شد برنامه‌ای را برای تدوین یک استراتژی ملی جدید در زمینه توسعه هوش مصنوعی اعلام کرد که به گفته او با هدف مقابله با انحصار غرب بر این فناوری قدرتمند است.

پوتین گفت: مدل‌های هوش مصنوعی ما باید کل تنوع فرهنگ جهانی، میراث، دانش و خرد تمامی تمدن‌ها را منعکس کند.

پوتین اعلام کرد که اهداف این استراتژی کلان ترسیم شده و روسیه تحقیقات خود را در زمینه هوش مصنوعی مولد و مدل‌های زبانی بزرگ را افزایش خواهد داد.

به گفته رئیس‌جمهور روسیه برای رسیدن به این منظور این کشور به دنبال افزایش قدرت محاسباتی است.

پوتین معتقد است که مدل‌های موجود هوش مصنوعی به روش‌های گزینشی و جهت‌دار کار می‌کنند و احتمالا فرهنگ روسی را نادیده می‌گیرند زیر اغلب برای حل مسایل با استفاده از مجموعه‌ داده‌های زبان انگلیسی یا داده‌های مناسب یا مطلوب از نظر توسعه دهندگان آموزش داده‌ شده‌اند و این جای نگرانی دارد.

به گفته پوتین یک الگوریتم می‌توانند به سادگی به ماشین بگوید که فرهنگ، علم، موسیقی و ادبیات ما وجود ندارد و این منجر به نوعی حذف در فضای دیجیتال می‌شود.

طی ماه‌های اخیر کشورهای مختلف جهان رقابت نزدیکی را برای دسترسی به تراشه‌های هوش مصنوعی ترتیب داده‌اند. در رتبه‌بندی یک موسسه متعلق به دانشگاه استنفورد حال حاضر کشورهای انگلیسی زبان بر تحقیقات هوش مصنوعی غالب هستند. ایالات متحده و بریتانیا بیشترین تعداد سیستم‌های یادگیری ماشینی را دارند.

ایالات متحده دارای ۱۶ سیستم، بریتانیا ۸ و روسیه یک سیستم هوش مصنوعی است.

نگرانی‌ها در مورد خطرات بالقوه هوش مصنوعی محققان این عرصه به دو دسته تقسیم کرده گروهی معتقدند که این فناوری آینده بشریت را به خطر می‌اندازد و برخی دیگر بر توسعه تجاری آن اصرار دارند.

یکی از چالش‌برانگیزترین اختلافات در این زمینه در مورد مدیریت شرکت OpenAI رخ داد زمانی که برخی از اعضای هیات مدیره آن به دلیل نگرانی از پیشرفت‌های غیر قابل کنترل هوش مصنوعی مدیرعامل شرکت - سم آلتمن - را برکنار کردند.

برخی از محققان هم از دسترسی برخی کشورها به این تکنولوژی نگرانند. ا زجمله جفری هینتون محقق هوش مصنوعی بریتانیایی - کانادایی که برخی او را پدر هوش مصنوعی می‌نامند. او گتفه است که نگران استفاده عوامل بد مانند پوتین از ابزارهای هوش مصنوعی است.

۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۲
کد خبر: 49490
منبع: فردای اقتصاد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha