کاهش شدید تقاضا در بازار طلا / چرا طلا بی‌مشتری شد؟

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: کاهش قیمت‎ها، کاهش قدرت خرید مردم در بحث طلا، ثبت نام خودرو و اخبار سیاسی و اقتصادی مانند آزادی ارزهای ایران از مهمترین دلایل کاهش قیمت‌ها و کاهش تقاضا در بازار بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد نادر بذرافشان، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین، در رابطه با وضعیت بازار سکه و طلا گفت: روند کاهشی قیمت‌ها در روز شنبه ادامه داشت، انس جهانی طلا امروز کاهش ۲۲ دلاری را ثبت کرد همچنین قیمت طلای ۱۸ عیار نیز ۸ هزار تومان کاهش یافت.

وی افزود: در بازار سکه هم کاهش قیمت‌ها حدود ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان کاهش یافت و حباب سکه به ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به اینکه بازار التهاب ندارد اما در رکود است، گفت: کاهش تقاضا که از ابتدای امسال آغاز شده است همچنان ادامه دارد، از ابتدای شروع ماه محرم این رکود بی سابقه تشدید شده است.

بذرافشان اضافه کرد: طی دو هفته گذشته کاهش تقاضا در بازار طلا شدت گرفته است و از روز چهارشنبه که وارد محرم شدیم تقریبا هیچ تقاضایی در بازار نیست.

وی با بیان اینکه در ۴ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ قیمت طلا ۱۲ تا ۱۵ درصد کاهش داشته است، گفت: در سه ماه از این مدت بازار در رکود بوده است، کاهش قیمت‎ها، کاهش قدرت خرید مردم در بحث طلا، ثبت نام خودرو و اخبار سیاسی و اقتصادی مانند آزادی ارزهای ایران از مهمترین دلایل کاهش قیمت‌ها و کاهش تقاضا در بازار بوده است.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه کاهش تقاضا در بازار به بخش تولید طلا آسیب زده است است، اظهار داشت: تولید در صنعت طلا کاهش یافته است با توجه به اینکه بخشی از نیازهای این صنعت از طریق ارز آزاد وارد می‌شود اما در سال‌های گذشته تسهیلاتی برای واحدهای تولیدی نبوده که همین امر تا حدودی به این صنعت آسیب زده است.

بذرافشان تهران افزود: صنعت تولید طلا و جواهر ایران می‌تواند در بحث ارزآوری حرف برای گفتن داشته باشد و محصولات را به کشورهای منطقه و حتی اروپا صادر کند اما این امر نیاز به یک نگاه کارشناسی و دلسوزانه برای حمایت از این صنعت دارد.

وی در پیش بینی قیمت سکه و طلا در ماه محرم نیز کفت: در صورتی که انس جهانی نوسان شدید نداشته باشد، در بازار داخلی نیز اتفاق خاصی رخ ندهد احتمال نوسان افزایشی یا کاهشی در بازار طلا و سکه کم است.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران اضافه کرد: با توجه به نوسانات بازار ارز و انس جهانی احتمال حرکت ۱ تا ۵ درصدی در بازار طلا وجود دارد اما احتمالا در این مدت روند کاهش تقاضا بیشتر شود.

۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۸
کد خبر: 45236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha