طلا هرگز به سرمایه‌گذاران خیانت نمی‌کند

بازدهی سالانه طلا از ۱۳۹۷ به این طرف همیشه مثبت بوده و بین ۱۳ تا ۱۷۹ درصد سود از خود به‌جا گذاشته است. تنها در نیمه نخست سال ۹۸ شاهد ضرر کردن سرمایه‌گذاران بوده‌ایم. آنچه امسال در بازار طلا رخ می‌دهد تا حدودی با وقایع آن سال شباهت دارد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، قیمت طلا در روز چهارشنبه هفتم تیرماه به محدوده دو میلیون و ۳۳۵ هزار تومان نزدیک شد. این عدد در قیاس با ابتدای سال، ۱۰ درصد و نسبت به روزهای اوج طلا در اردیبهشت‌ماه که به فتح قله تاریخی دو میلیون و ۷۴۸ هزار تومان منجر شد، ۱۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

کاهش قیمت طلا را می‌توان به‌عوامل مختلفی نسبت داد. مثلا بهای جهانی انس ظرف هفت‌روز گذشته حدود هشت دلار ارزان شده و اگر رشد یک‌درصدی قیمت دلار در بازار آزاد نبود، طلا باید بیشتر از این‌ها آب می‌رفت.

قیمت طلا در کوتاه‌مدت محکوم به حرکت در مسیر نزولی است، اما با توجه به کاهش سنتی تقاضا در محرم و صفر، نوساناتی کم‌دامنه را از سر خواهد گذراند. در بازه بلندمدت، جایی که تکلیف سود و ضرر سرمایه‌گذاران روشن می‌شود، وضع فرق می‌کند. در این گزارش که با توجه به تحولات سال‌های اخیر نوشته شده، تلاش کردیم وضعیت قیمت طلا تا پایان شهریور و انتهای سال ۱۴۰۲ را پیش‌بینی کنیم. حتما استحضار دارید که وقایع غیرمنتظره سیاسی و اجتماعی قادر هستند مثل آب خوردن تحلیل‌های اقتصادی را بی‌اثر کنند.

قیمت طلا در سال ۱۳۹۷

طلا هرگز به سرمایه‌گذاران خیانت نمی‌کند

قیمت طلا در ابتدای سال ۱۳۹۷، تنها گرمی ۱۵۴ هزار و ۱۵۰ تومان بود، اما وقتی ۳۱ شهریور رسید و نیمی از سال را پشت سر گذاشتیم، برای خرید همان مقدار طلا باید ۳۹۴ هزار تومان پول پرداخت می‌کردید. خروج آمریکا از برجام در همان سال ۱۳۹۷ رخ داده و بیشتر بازارهای از همان فروردین واکنش‌های سریع و هیجان‌زده‌ای از خود نشان دادند.

طلا در پایان نیمه اول سال ۱۳۹۷، با رشد ۲۳۹ هزار و ۸۵۰ تومانی روبرو شد که معادل ۱۵۵ درصد می‌شود. در نیمه دوم سال قیمت طلا همچنان در مسیر صعودی حرکت کرد و تا در معاملات روز پایانی سال ۱۳۹۷ به ۴۲۹ هزار و ۸۷۰ تومان در هر گرم رسید. آنهایی که ابتدای آن سال طلا خریده بودند، در روزهای پایانی اسفند با رشد ۱۷۸ درصدی ارزش سرمایه خود روبرو شدند.

قیمت طلا در سال ۱۳۹۸

طلا هرگز به سرمایه‌گذاران خیانت نمی‌کند

قیمت طلا در نیمه اول سال ۱۳۹۸ کاهش پیدا کرد و با افت ۱۹ هزار و ۲۰۰ تومانی به ازای هر گرم طلا ۱۸ عیار، از محدوده ۴۲۶ هزار و ۹۰۰ تومان اول فروردین به ۴۰۷ هزار و ۷۰۰ تومان در روزهای پایانی شهریور رسید.

اگر نمودار قیمت طلا را در آن سال زیرنظر بگیرید، ممکن است پیش خودتان فکر کنید، ۱۳۹۸ دوره کسالت‌باری برای سرمایه‌گذاران بوده، چون حداقل تا نیمه دی قیمت طلا در کانال ۴۰۰ هزار تومان گرفتار شده و حتی ۴.۵ درصد زیان متوجه سرمایه‌گذاران کرده است، اما ورق بازار طلا از همان موقع برگشت.

قیمت طلا در معاملات ابتدای اسفند ۱۳۹۸، حتی تا ۶۲۸ هزار و ۹۰۰ تومان پیش رفت، اما در روزهای پایانی سال نهایتا روی ۶۰۲ هزار و ۶۰۰ تومان آرام گرفت. قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار به این ترتیب در پایان سال ۱۳۹۸ نسبت به ابتدای همان سال ۱۷۵ هزا رو ۷۰۰ تومان افزایش پیدا کرد تا سرمایه‌گذاران پس از یک‌سال صبر و شکیبایی به ۴۱ درصد سود دست پیدا کنند. در مقایسه با سود ۱۷۹ درصدی سال قبل چیز دندان‌گیری نصیب‌شان نشده.

قیمت طلا در سال ۱۳۹۹

طلا هرگز به سرمایه‌گذاران خیانت نمی‌کند

قیمت طلا ۱۸ عیار اوایل فروردین ۱۳۹۹، یعنی همین سه سال پیش معادل گرمی ۶۱۷ هزار و ۸۰۰ تومان بود، اما تا هفته آخر تیر ماه با سرعتی باورنکردنی از مرز یک میلیون تومان عبور کرد و پس از آن تا پایان سال جز مواردی انگشت‌شمار و به‌طور موقت حاضر به ترک کانال یک میلیون نشد.

طلا در پایان نیمه اول سال ۱۳۹۹ به گرمی یک میلیون و ۲۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان رسید. این یعنی بازدهی شش‌ماهه طلا در آن سال ۹۸.۴ درصد بوده و سرمایه‌گذاران به ازای خرید هر گرم طلا، ۶۰۷ هزار و ۹۰۰ تومان سود کرده‌اند.

رکورد قیمت طلا در هفته پایانی مهرماه ۱۳۹۹، به قله یک میلیون و ۴۹۴ و ۴۰۰ هزار تومان صعود کرد و پایش را از روی پدال گاز برداشت. با این حال وقتی سال به پایان رسید، هر گرم طلا ۱۸ عیار که اول سال به قیمت ۶۱۷ هزار و ۸۰۰ تومان خریداری شده بو را می‌توانستید یک میلیون و ۸۵ هزار و ۵۰۰ تومان بفروشید. بازدهی یک‌ساله خرید طلا در سال ۱۳۹۹ به این ترتیب معادل ۷۵.۷ درصد برآورد می‌شود.

قیمت طلا در سال ۱۴۰۰

طلا هرگز به سرمایه‌گذاران خیانت نمی‌کند

طلا سال ۱۴۰۰ را از روی سکوی یک میلیون و ۸۳ هزار تومان آغاز کرد و به‌نظر می‌رسید اوضاع بروفق مراد سرمایه‌گذاران پیش خواهد رفت، اما پس از صعود به قله یک میلیون و ۱۰۳ هزار تومان در همان روزهای اول فروردین، چشم خورد و در سراشیبی افتاد.

قیمت طلا ۱۸ عیار با همین دست‌فرمان در نیمه اردیبهشت ۱۴۰۰ حتی به گرمی ۸۹۸ هزار و ۱۰۰ تومان سقوط کرد. ترس و وحشت سرمایه‌گذاران در این برهه طبیعی بوده، اما آنهایی که دندان روی جگر گذاشتند و صبر پیشه کردند، توانستند در پایان نیمه اول سال ۶.۴ درصد سود ببرند. قیمت طلا در پایان شهریور ۱۴۰۰، به گرمی یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۳۰۰ تومان رسید که حدود ۷۰ هزار تومان بیشتر از اول سال بود.

رشد قیمت طلا در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ آنقدر ادامه پیدا کرد تا در ۱۵ آذرماه رکورد قیمت یک میلیون و ۳۱۹ هزار و ۴۰۰ تومان به ثبت رسید. گروهی که سرمایه‌گذاری را در نیمه اردیبهشت ماه با قیمت ۸۹۸ هزار و ۱۰۰ تومان شروع کرده بودند، قطعا در آن برهه با کسب ۴۷ درصد سود، سر از پا نمی‌شناختند.

طلا در روزهای پایانی اسفند ۱۴۰۰ نهایتا روی پله یک میلیون و ۲۲۹ هزار تومان آرام گرفت تا نسبت به ابتدای سال ۱۴۶ هزار و ۱۰۰ تومان رشد کرده باشد. سرمایه‌گذاران طلا به این ترتیب سال کسالت‌باری را پشت‌سر گذاشتند که از ابتدا تا انتها برایشان تنها ۱۳.۵ درصد سود به ارمغان آورد. اگر تورم سالیانه را در نظر بگیریم، می‌توان گفت ماندن به پای طلا در آن سال ضرر و زیان هم داشته است.

قیمت طلا در سال ۱۴۰۱

طلا هرگز به سرمایه‌گذاران خیانت نمی‌کند

قیمت طلا در فروردین ۱۴۰۱، گرمی یک میلیون و ۲۳۵ هزار و ۸۰۰ تومان بود، اما وقتی سال به پایان می‌رسید، برای همان مقدار طلا ۱۸ عیار باید دو میلیون و ۶۴۰ هزار تومان پول پرداخت می‌کردید. رشد یک میلیون و ۴۰۴ هزار و ۸۰۰ تومانی قیمت هر گرم طلا در سال ۱۴۰۱، معادل ۱۱۳ درصد برآورد می‌شود که از دلار جلو می‌زند.

قیمت دلار سال ۱۴۰۱ را از روی پله ۲۶ هزار و ۲۳۴ تومان آغاز کرد و در انتهای سال پس از ۲۷ هزار و ۵۶۶ تومان رشد به ارتفاع ۵۳ هزار و ۸۰۰ تومان رسید تا بازدهی ۱۰۵ درصدی را از خود به‌جا گذاشته باشد. طلا و دلار در پایان نیمه نخست سال ۱۴۰۱ وضعیت کاملا متفاوتی داشتند. دلار در روزهای آخر شهریور ۱۴۰۱ با بازدهی ۲۰ درصدی روبرو بود، اما قیمت طلا با رشد ۹۶ هزار و ۵۰۰ تومانی نهایتا معادل هشت درصدی سودآوری داشت.

پیش‌بینی قیمت طلا تا پایان سال ۱۴۰۲

بازار طلا در ماه محرم و صفر به شکل سنتی کم‌کار می‌شود و با افت عرضه و تقاضا و کاهش تعداد معاملات قیمت‌ها پایین می‌آیند. ردپای این اتفاق را در معاملات امسال می‌توان پیدا کرد.

قیمت طلا ابتدای سال ۱۴۰۲، دو میلیون و ۵۷۶ هزار و ۷۰۰ تومان بود و در ۱۱ اردیبهشت رکورد قیمت دو میلیون و ۷۴۸ هزار تومان را نیز ثبت کرد. کف قیمت طلا در سال ۱۴۰۲ تا اینجای کار به روز ۲۱ خرداد تعلق دارد. قیمت طلا در این روز به محدوده دو میلیون و ۲۴۷ هزار تومان سقوط کرد.

طلا در شروع ماه محرم امسال در بیست‌وهشتمین روز تیرماه ۱۴۰۲، یک‌بار دیگر در فاز انقباضی رفته و فعلا در محدوده دو میلیون و ۳۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان ایستاده تا تنها ۶۳ هزار و ۵۰۰ تومان (کمتر از سه‌درصد) با کف قیمت سال فاصله داشته باشد.

قیمت طلا از سال ۹۷ به این طرف (جز سال ۱۳۹۹) هرگز نتوانسته در طول محرم و صفر رشد چشمگیری داشته باشد. حتی در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۳۹۸، ظرف همین دو ماه به ترتیب پنج و سه درصد کاهش قیمت را تجربه کرده است. قیمت طلا محرم و صفر سال ۱۳۹۷ معادل ۱۳ درصد افزایش پیدا کرد و در محرم و صفر سال ۱۴۰۰ هم حدود سه‌درصد رشد داشت.

طلا تنها در سال ۱۳۹۹ رویه متفاوتی در پیش گرفت و با اینکه در ابتدای محرم، روی پله یک میلیون و ۴۷ هزار و ۹۰۰ تومان ایستاده بود، در پایان صفر به یک میلیون و ۴۷۰ هزار و ۴۰۰ تومان رسید تا حدود ۴۰ درصد گران شده باشد. این رشد قیمت را باید بیشتر به پای نوسان ۹۸ درصدی بازار طلا در نیمه اول آن سال بنویسیم که به‌هرحال اتفاقی کم‌سابقه محسوب می‌شود.

قیمت طلا در سال ۱۴۰۲، روندی مشابه سال ۱۳۹۸ به‌خود گرفته است. اتفاقا در آن سال، قیمت دلار هم تجربه‌ای مشابه سال جاری را پشت سر گذاشت و از اول فروردین تا پایان شهریور ۱۲ درصد ارزان شد، اما در پایان سال، دلار و طلا دوتایی روی مدار صعودی حرکت کرده‌اند تا در مقایسه با ابتدای سال به‌ترتیب ۲۱ درصد و ۴۱ درصد بازدهی مثبت از خود به جا بگذارند. بیایید فرض کنیم امسال همین اتفاقات مو به مو تکرار شوند.

قیمت دلار در این صورت می‌تواند تا پایان شهریور به‌محدوده ۴۵ هزار و ۳۰۰ تومان عقب بنشیند. سپس در نیمه دوم سال از این شانس برخوردار است که به پیشروی ادامه دهد. قیمت طلا با در پیش گرفتن چنین سیاستی ممکن است ابتدا تا پایان شهریور به سمت دو میلیون و ۲۶۷ هزار و ۵۰۰ تومان برگردد ولی در صورت تحقق سناریوی خوشبینانه احتمالا یک‌نفس تا سه میلیون و ۱۲۰ هزار تومان خواهد تاخت.

بررسی قیمت طلا ۱۸ عیار در سال‌های اخیر

سال

تغییرات قیمت تا نیمه اول سال

تغییرات قیمت تا پایان سال

۱۳۹۷

۱۵۵ درصد رشد

۱۷۹ درصد رشد

۱۳۹۸

۴.۵ درصد کاهش

۴۱ درصد رشد

۱۳۹۹

۹۸ درصد رشد

۷۶ درصد رشد

۱۴۰۰

۶.۴ درصد رشد

۱۳.۵ درصد رشد

۱۴۰۱

هشت درصد رشد

۱۱۴ درصد رشد

۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳
کد خبر: 45362
منبع: فرارو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha