اولین واکنش رسمی عراق به تجاوزات بامدادی آمریکا به خاک این کشور

​​​​​​​سخنگوی محمد شیاع السودانی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، تجاوزات بامدادی آمریکا به خاک این کشور را نقض آشکار حاکمیت و تهدیدی عنوان کرد که پیامدهای بسیار خطرناک و ناگوار به همراه خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد،سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق درباره تجاوزات بامدادی آمریکا به مناطقی در داخل عراق از جمله مواضع حشد شعبی که یکی از یگانهای نظامی رسمی این کشور به شمار می رود، گفت: شهر القائم و مناطق مرزی عراق هدف حملات جنگنده های ایالات متحده آمریکا قرار گرفت.

وی خاطر نشان کرد این حملات در حالی صورت گرفته که عراق به طور جدی برای تضمین ثبات منطقه تلاش می کند.

این سخنگو گفت تجاوزات آمریکا نقض آشکار حاکمیت عراق بوده و به تلاشهای دولت عراق ضربه وارد می کند.

سخنگو السودانی هشدار داد که حملات آمریکا، تهدیدی است که عراق و منطقه را به وضعیتی که سرنوشت آن نامعلوم و دارای پیامدهای وخیم و خطرناک سوق می دهد.

واکنش رسمی بغداد به حمله آمریکا: این حملات نقض حاکمیت عراق است

یحیی رسول سخنگوی نیروهای مسلح عراق بامداد شنبه با تأیید حمله آمریکا به غرب کشورش گفت که این حملات نقض حاکمیت و تضعیف تلاش دولت بغداد برای برقراری ثبات در کشور است.

به گزارش شبکه الجزیره قطر، رسول گفت: شهرهای القائم و مناطق مرزی عراق و سوریه هدف حمله هوایی و بمباران جنگنده‌های آمریکایی قرار گرفته است.

وی افزود: این حمله در زمانی انجام می‌شود که عراق تلاش دارد که ثبات منطقه را تأمین کند.

رسول هشدار داد: تأثیر این حملات بر امنیت و ثبات عراق و منطقه بسیار وخیم خواهد بود.

سخنگوی محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق هم گفت: این حملات تهدیدی جدی برای عراق است و منطقه را به سوی عواقب ناگواری سوق می دهد.

لازم به ذکر است ساعاتی پیش فرماندهی مرکزی تروریست‌های آمریکا مدعی حمله مستقیم به نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه شد.

در بیانیه سنتکام ارتش تروریستی ایالات متحده آمریکا چنین آمده است:

«نیروهای فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) حملات هوایی را در عراق و سوریه علیه نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و گروه‌های شبه نظامی وابسته به آن انجام دادند.»

«نیروهای ارتش ایالات متحده بیش از ۸۵ هدف را با هواپیماهای متعدد از جمله بمب‌افکن‌های دوربرد که از ایالات متحده پرواز کردند، هدف قرار دادند.»

«در این حملات هوایی بیش از ۱۲۵ مهمات دقیق به کار گرفته شد. تاسیساتی که مورد اصابت قرار گرفت شامل عملیات فرماندهی و کنترل، مقرها، مراکز اطلاعاتی، راکت‌ها و موشک‌ها و انبارهای وسایل نقلیه بدون سرنشین (پهپادها) و تأسیسات زنجیره تأمین تدارکات و مهمات گروه‌های شبه‌نظامی و حامیان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که حملات علیه نیروهای آمریکایی و ائتلاف را تسهیل می‌کردند.»

انفجارهای پی درپی در شهر القائم و عکاشات عراق

شبکه النجباء، صدای چندین انفجار مهیب در شهر "القائم" و "عکاشات" به گوش رسیده است.

تاکنون از جزییات این انفجارها و شمار کشته و زخمی‌های احتمالی آن خبری منتشر نشده است.

شبکه العهد عراق نیز با تأیید حمله آمریکا به این کشور اعلام کرد که غرب استان الانبار هدف حمله واشنگتن قرار گرفته است.

یک مقام عراقی به شبکه النجباء گفته که انبار کوچک سلاح سبک در عکاشات در خاک عراق هدف حمله قرار گرفته است.

این شبکه خبری به نقل از منابع خود همچنین اعلام کرد که تا این لحظه حمله آمریکا به غرب عراق تلفات جانی به دنبال نداشته است.

بایدن: حملات به دستور من انجام شد

جو بایدن رییس جمهوری آمریکا در رابطه با این حملات گفت: «امروز به دستور من، نیروهای نظامی آمریکا به اهدافی در تأسیسات عراق و سوریه که سپاه پاسداران و شبه‌نظامیان ایران برای حمله به نیروهای آمریکایی از آن استفاده می‌کردند، حمله کردند.»

وی گفت: «پاسخ ما از امروز آغاز می‌شود و در طول مدت زمانی ادامه خواهد یافت.»

وی افزود: «آمریکا به دنبال جنگ در خاورمیانه یا هیچ جای دیگر جهان نیست.»

وزیر دفاع آمریکا: به هفت پایگاه در عراق و سوریه حمله کردیم

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا (رئیس پنتاگون) اعلام کرد که نظامیان آمریکایی به دستور جو بایدن رئیس جمهور این کشور به هفت پایگاه و تاسیسات شامل ۸۵ موضع در عراق و سوریه حمله کردند.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا شامگاه جمعه به وقت محلی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که پس از حمله روز یکشنبه گذشته به نیروهای آمریکایی و ائتلاف در شمال شرقی اردن که منجر به کشته شدن سه نظامی آمریکایی شد، نیروهای ارتش آمریکا امروز (عصر جمعه به وقت محلی) به دستور رئیس جمهور بایدن به هفت پایگاه و تاسیسات که شامل بیش از ۸۵ هدف در عراق و سوریه بود، حمله کردند.

رئیس پنتاگون مدعی شد که سپاه پاسداران و گروههای وابسته به آن برای حمله به نیروهای آمریکایی از این پایگاهها استفاده می کنند.

وزیر دفاع آمریکا ادعا کرد: این آغاز پاسخ ماست. رئیس جمهور دستور داده است اقدامات بیشتری برای پاسخگویی سپاه پاسداران و شبه نظامیان وابسته به آن، برای حملاتشان به نیروهای آمریکایی و ائتلاف انجام شود.

آستین گفت که پاسخ آمریکا به حمله پهپادی به پایگاهش در اردن ، در زمان و مکان انتخابی واشنگتن خواهد بود و ادعا کرد: ما به دنبال درگیری در خاورمیانه یا هر جای دیگر نیستیم، اما رئیس جمهور و من حملات به نیروهای آمریکایی را تحمل نخواهیم کرد. ما تمام اقدامات لازم را برای دفاع از ایالات متحده آمریکا، نیروهای خود و منافع خود انجام خواهیم داد.

آمریکا: به مواضع سپاه قدس در سوریه حمله کردیم/ همه مقرها تخلیه شده بودند + جزئیات

۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۳
کد خبر: 51958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha