چهره جدید پنج ‌وام محبوب؛ کدام وام ها تغییر کرده اند؟  

آنچه باید درباره شرایط و ضوابط پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، فرزندآوری، خوداشتغالی و... بدانید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از روزنامه هفت صبح،نماینده‌های مجلس، در چند روز گذشته در جریان بررسی و تصویب جزئیات بودجه سال ۱۴۰۳، تکلیف چند وام مهم قرض‌الحسنه را روشن کردند. تسهیلات ازدواج، تسهیلات فرزندآوری، تسهیلات مسکن (شامل ساخت، خرید و ودیعه) در کنار وام فوری و وام خود اشتغالی پنج وام مهم قرض‌الحسنه هستند.

بعد از چراغ سبز مجلس تکلیف حداقل سه‌تا از این وام‌ها کاملا روشن شده و دوتای دیگر با توجه به اینکه تازگی‌ها دستخوش تغییرات شده‌اند، ‌احتمالا با همین روش فعلی تا نیمه سال آینده به کار خود ادامه خواهند داد. کسانی که می‌خواهند ازدواج کنند اطمینان دارند سال آینده می‌توانند ۳۰۰ میلیون تومان وام بگیرند. رقم تسهیلات برای پسران زیر ۲۵ سال و دختران زیر ۲۳ سال، ۳۵۰ میلیون تومان است.

رقم وام قرض‌الحسنه فوری اخیرا از ۲۰۰ میلیون تومان به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده و کسانی که از اول فروردین ۱۴۰۲، به این‌طرف صاحب فرزند شده‌اند، سال آینده می‌توانند به ازای هر بچه ۴۰ میلیون تسهیلات فرزندآوری بگیرند.

وام خود اشتغالی فردی، نفری ۱۵۰ میلیون تومان است و کسانی که صاحب فرزند سوم شده‌اند طبق قانون جوانی جمعیت می‌توانند سال آینده برای ودیعه، خرید و ساخت مسکن تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان وام درخواست کنند. تسهیلات قرض‌الحسنه سال آینده با چنین شرح و تفصیلی پرداخت می‌شود و کارمزد همه‌شان با نرخ چهار درصد محاسبه خواهد شد.

‌وام ازدواج؛ ۳۰۰ میلیون
وام ازدواج سال آینده به ۳۰۰ و ۳۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کند. بعد از تصویب افزایش این وام در مجلس، یعنی پرداخت این وام بیشتر راه را طی کرده و بعد از تایید شورای نگهبان و چراغ سبز شورای پول و اعتبار بانک مرکزی، اجازه پرداخت آن به بانک‌ها ابلاغ می‌شود. در خوش‌بینانه‌ترین حالت، پرداخت این وام از اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت شروع می‌شود.

مبلغ وام ازدواج در سال ۱۴۰۲ برای افراد بالای ۲۵ سال ۱۸۰ میلیون تومان است. همچنین مردان زیر ۲۵ سال و زنان زیر ۲۳ سال می‌توانند وام ۲۲۰ میلیون تومانی دریافت کنند. اما با تصویب مجلس مبلغ وام ازدواج افراد بالای ۲۵ سال به ۳۰۰ میلیون تومان و مردان زیر ۲۵ سال و زنان زیر ۲۳ سال به ۳۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. با این اوصاف کسانی که می‌خواهند ازدواج کنند در سال آینده می‌توانند روی مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان ، ۶۵۰ میلیون تومان و ۷۰۰ میلیون تومان حساب باز کنند.

وام ازدواج باید در ۱۰ سال به بانک بازگردانده شود و سود آن هم مثل بقیه وام‌های قرض‌الحسنه چهار درصد است. در حال حاضر مبلغ هر قسط وام ازدواج برای وام ۱۸۰ میلیون تومانی، یک میلیون و ۶۳۶ هزار تومان و برای وام ۲۲۰ میلیون تومانی یک میلیون و ۸۳۳ هزار تومان است. یعنی زوج‌هایی که نفری۱۸۰ میلیون تومان وام دریافت می‌کنند، ماهیانه روی هم سه میلیون و ۲۷۲ هزار تومان قسط پرداخت می‌کنند .

افرادی که ۲۲۰ میلیون تومان وام می‌گیرند نیز ماهیانه سه میلیون و ۶۶۶ هزار تومان باید به برای اقساط وام ازدواج کنار بگذارند. اما با مبالغ جدید زوج‌هایی که سال آینده برای وام ۳۰۰ میلیون تومانی اقدام می‌کنند، باید ماهی دو میلیون و ۷۲۷ هزار تومان قسط بپردازند.

همچنین افرادی که وام ۳۵۰ میلیون تومانی دریافت می‌کنند باید ماهی حدود سه میلیون و ۱۸۱ هزار تومان به بانک قسط بدهند. با این اوصاف یک زوج که روی هم ۷۰۰ میلیون تومان وام می‌گیرند، باید حدود شش میلیون و ۳۶۲ هزار تومان در ماه قسط بدهند طبق تصویب مجلس متقاضیان در سال آینده با یک فقره سفته و یک نفر ضامن می‌توانند وام ازدواج دریافت کنند.

اقساط: وام ۳۰۰ میلیون تومانی ماهی دو میلیون و ۷۲۷ هزار تومان، وام ۳۵۰ هزار تومانی ماهی سه میلیون و ۱۸۱ هزار تومان.

مشمولان: زوج‌های جوانی که برای اولین بار ازدواج می‌کنند و تاکنون وام ازدواج نگرفته‌اند، می‌توانند برای دریافت این وام اقدام کنند.

وام فرزندآوری؛ از ۴۰ تا ۲۰۰ میلیون
وام فرزندآوری در راستای سیاست‌های جوانی جمعیت پرداخت می‌شود. امسال می‌توانستید به ازای فرزند اول ۳۰ میلیون تومان، به ازای فرزند دوم ۶۰ میلیون تومان، به ازای فرزند سوم ۹۰ میلیون تومان، به ازای فرزند چهارم ۱۲۰ میلیون تومان و به ازای فرزند پنجم و به بعد ۱۵۰ میلیون تومان وام بگیرید که به پدران دارای تابعیت ایران بابت فرزندان متولد شده در داخل کشور از تاریخ اول فروردین سال ۱۴۰۰ به بعد، حداکثر تا دو سال پس از تولد فرزند تعلق می‌گرفت.


شرایط وام فرزند آوری سال ۱۴۰۳ تغییر کرده و فرزندانی که از سال ۱۴۰۲ به بعد دنیا آمده‌اند را شامل می‌شود. حداقل رقم وام فرزندآوری به‌ازای بچه اول ۴۰ میلیون تومان، به ازای بچه دوم ۸۰ میلیون تومان، به‌ازای فرزند سوم ۱۲۰ میلیون تومان، به‌ازای فرزند چهارم ۱۵۰ میلیون تومان و به‌ازای فرزند پنجم و بیشتر ۲۰۰ میلیون تومان خواهد بود.


بر اساس مصوبه چند روز پیش مجلس، پس از اعتبارسنجی متقاضیان و در صورت عدم تکافوی اعتبار آنها با دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن تسهیلات فرزندآوری در سال آینده پرداخت خواهد شد. ثبت نام وام فرزند آوری در سال آنیده نیز مثل امسال به صورت اینترنتی و از طریق سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به نشانی ve.cbi.ir انجام می‌شود.


این سایت تنها مرجع رسمی کشور برای ثبت نام متقاضیان تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند است. شرایط وام فرزندآوری ۱۴۰۳ مثل دوره‌های گذشته به‌شکلی است که به هر فرزند فقط یک بار وام تعلق می‌گیرد. البته اگر در حین بازپرداخت اقساط وام، متقاضی دوباره صاحب فرزند شود، می‌تواند بازهم برای دریافت وام با مبلغ بیشتر اقدام کند و به‌ازای تولد فرزندان دو قلو و بیشتر هم، به‌ازای هر فرزند یک وام تعلق می‌گیرد.


اما اقساط این وام چقدر است؟ وام ۴۰ میلیون تومانی فرزند اول با بازپرداخت اقساط ۳۶ ماهه تعیین شده است. یعنی متقاضی باید ماهی یک میلیون و ۲۱۲ هزار تومان قسط بدهد. اقساط وام فرزندآوری ۸۰ میلیون تومانی با بازپرداخت ۴۸ ماهه، ماهی یک میلیون و ۸۱۸ هزار تومان است.


کسانی که وام ۱۲۰ میلیون تومانی می‌گیرند با بازپرداخت ۶۰ ماهه، به ماهی دو میلیون و ۱۸۱ هزار تومان می‌رسد. اقساط وام ۱۵۰ میلیونی با مهلت پرداخت ۷۲ ماهه نیز ماهی دو میلیون و ۲۷۲ هزار تومان است. کسانی که برای فرزند پنجم یا بیشتر وام ۲۰۰ میلیونی می‌گیرند باید در ۸۴ ماه مبلغ وام را به بانک بازگردانند. رقم اقساط ماهانه در این حالت دو میلیون و ۵۹۷ هزار تومان می‌شود.

‌اقساط: وام ۴۰ میلیونی، یک میلیون و ۲۱۲ هزار تومان، وام ۸۰ میلیونی، یک میلیون و ۸۱۸ هزار تومان، وام ۱۲۰ میلیونی، دو میلیون و ۱۸۱ هزار تومان، وام ۱۵۰ میلیونی، دو میلیون و ۲۷۲ هزار تومان و وام ۲۰۰ میلیونی، ماهی دو میلیون و ۵۹۷ هزار تومان.

مشمولان: پدران با تابعیت ایرانی که فرزند آنها از فروردین سال ۱۴۰۲ به بعد به دنیا آمده باشد. وام فرزندآوری اساسا برای جمعیت هدفی طراحی شده که نرخ باروری استان محل سکونت متقاضی بالاتر از ۲/۵نباشد. مثلا افرادی که ساکن استان سیستان و بلوچستان هستند و طبق آمار نرخ باروری در این استان بالای ۲/۵ است، نمی‌توانند این وام را دریافت کنند.

وام فوری؛ ۳۰۰ میلیون
وام قرض‌الحسنه همین یکی دو ماه پیش از ۲۰۰ میلیون تومان به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد و به دلیل اینکه تغییرات در نیمه دوم سال ابلاغ شده احتمالا حداقل تا مدتی تغییر جدیدی را تجربه نکند. تا وقتی تصمیم جدیدی نگرفته‌اند، باید محاسباتمان را با شرایط موجود انجام دهیم. بازپرداخت وام قرض‌الحسنه که به وام خرد و فوری هم شهرت دارد، پنج ساله و مثل همه وام‌های قرض‌الحسنه با کارمزد چهار درصد انجام می‌شود.

مخاطب وام قرض‌الحسنه فوری کسانی هستند که می‌خواهند کسب‌وکاری جدید راه بیندازند، یا کسانی که می‌خواهند جهیزیه بخرند و ازدواج کنند. بانک مرکزی بعد از افزایش سقف این وام به ۳۰۰ میلیون تومان، شرایط دریافت آن را هم تسهیل کرد. طبق اعلام بانک مرکزی به بانک‌های عامل، آنها باید به متقاضیان تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان و فقط با یک ضامن رسمی وام بدهند.


اما با اینکه این وام اسمش فوری است و این تصور را ایجاد می‌کند که متقاضی خیلی سریع می‌تواند وام بگیرد، در واقعیت اصلا شبیه اسمش نیست. چون بعضی بانک‌ها ‌شرایط سختی برای متقاضیان تعیین کرده‌اند و به غیر از اعتبار حساب، ‌شرط سپرده‌های سنگین را گذاشته‌اند. طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی ایران سه بانک ملی، سپه و رسالت اجازه دارند این وام را پرداخت کنند.


اما هر کدام از این بانک‌ها برای پرداخت وام ۳۰۰ میلیون تومانی شرایط خاص خودشان را دارند. مثلا بانک ملی در قالب طرحی به نام نهال مهربانی وام قرض‌الحسنه تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان پرداخت می‌کند. مقدار پولی که به صورت سپرده در بانک می‌خوابانید برای دریافت این وام اهمیت زیادی دارد. مثلا اگر بخواهید در مدت زمان یک ماه ۳۰۰ میلیون تومان وام بگیرید، باید حداقل مبلغ ۷۵۰ میلیون تومان را برای یک ماه در حسابتان بخوابانید.


اگر پولتان به قدری باشد که بتوانید سقف مبلغ وام طرح نهال بانک ملی یعنی ۳۰۰ میلیون تومان را دریافت کنید، با توجه به اینکه سود اقساط این وام چهار درصد است، کسی که وام می‌گیرد در مدت زمان پنج سال باید ماهیانه پنج میلیون و ۵۲۴ هزار تومان قسط بدهد. کل سود وام در مدت پنج سال حدود ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. یعنی اگر موفق به دریافت مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان وام شوید بعد از ۶۰ ماه باید مبلغ ۳۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به بانک برگردانید.

‌اقساط: پرداخت اقساط این وام بسته به سپرده‌گذاری و عددی که دریافت می‌کنید متفاوت است، ولی فرض کنیم وام ۳۰۰ میلیون تومانی با بازپرداخت پنج ساله دریافت می‌کنید، حداقل در ماه باید پنج میلیون و ۵۲۴ هزار تومان کنار بگذارید.

‌مشمولان: کسانی که حساب قرض‌الحسنه دارند، بدهی بانکی ندارند و ضامن معتبر و مورد نظر بانک را هم معرفی کنند.


وام خوداشتغالی؛ ۱۵۰ میلیون
سقف مبلغ وام خود اشتغالی در حال حاضر ۱۵۰ میلیون تومان است، چون در نیمه دوم امسال مبلغ این وام افزایش پیدا کرد، به همین دلیل ممکن است تا نیمه دوم سال ۱۴۰۳ مبلغ این وام همین رقم باقی بماند. وام خود اشتغالی مخصوص کسانی است که می‌خواهند برای خودشان کسب و کاری راه بیندازند. کارمزد این وام چهار درصد است و فقط به مشاغلی پرداخت می‌شود که مورد تایید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باشند.


بانک مرکزی در حال حاضر بانک‌های صادرات، ملی، ملت، سپه، کشاورزی، مسکن، رفاه کارگران و پست ‌بانک را به عنوان بانک‌های عامل پرداخت وام خود اشتغالی به متقاضیان معرفی کرده است. شرایط پرداخت وام خود اشتغالی مثل وام قرض‌الحسنه در هر بانک متفاوت است. مثلا اگر در بانک سپه حساب قرض‌الحسنه دارید و می‌خواهید از این بانک وام بگیرید، باید معرفی‌نامه کمیته امداد ببرید.


بانک مسکن هم برای پرداخت وام از کمیته امداد، سازمان بهزیستی و بنیاد شهید و امور ایثارگران معرفی‌نامه می‌خواهد. برای اینکه بتوانید از بانک ملی وام خوداشتغالی بگیرید نیز باید معرفی‌نامه کمیته امداد ، سازمان بهزیستی، بنیاد شهید و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشته باشید. برای دریافت وام خوداشتغالی بانک ملت هم باید از سازمان بهزیستی معرفی‌نامه ببرید. بانک صادرات‌ فقط با ارائه معرفی‌نامه از کمیته امداد وام پرداخت می‌کند.


شرایط دریافت وام خود اشتغالی پست بانک نیز داشتن معرفی‌نامه از کمیته امداد است. همچنین بانک رفاه کارگران فقط به بیمه‌شدگان تامین اجتماعی و مستمری‌بگیران این بانک وام خود اشتغالی می‌دهد. اما در بین بانک‌هایی که این وام را پرداخت می‌کنند، بانک کشاورزی معرفی‌نامه نمی‌خواهد،‌ ولی برای اینکه از این بانک وام بگیرید، باید به نزدیکترین شعبه مکانی که می‌خواهید کسب‌وکار خود را راه بیاندازید، بروید و درخواست وام بدهید.

‌اقساط: حداکثر زمان بازپرداخت این وام هفت سال یا ۸۴ ماه است. با حساب سود چهار درصد، افرادی که وام ۱۵۰ میلیون تومانی دریافت می‌کنند باید ماهی دو میلیون و ۵۰ هزار تومان قسط بدهند.

‌مشمولان: فقط کسانی که می‌خواهند کسب و کار راه بیندازند با معرفی‌نامه نهادی که بانک اعلام می‌کند، می‌توانند برای دریافت این وام اقدام کنند. عدم چک برگشتی و وام عقب افتاده هم جزو شروط مهم بانک‌ها برای پرداخت این وام است.

وام قرض‌الحسنه مسکن؛ ۳۰۰ میلیون
وام قرض‌الحسنه مسکن به خانوارهایی که صاحب فرزند سوم به بعد می‌شوند تعلق می‌گیرد و همین شنبه هفتم بهمن ماه نمایندگان در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ رقم آن را از ۲۰۰ میلیون به ۳۰۰ میلیون افزایش دادند. وام می‌تواند برای تامین ودیعه مسکن، خرید خانه یا ساخت مسکن مورد استفاده قرار بگیرد و به‌طور طبیعی تنها شامل خانواده‌هایی می‌شود که مسکن ندارند.


شرط دقیقش می‌شود: خانواده‌هایی که مسکن ندارند و از ابتدای سال ۹۹ به بعد صاحب فرزند سوم یا بیشتر شده‌اند. تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن در حال حاضر ۲۰۰ میلیون تومان است و با سود چهاردرصد و بازپرداخت حداکثر ۲۰ ساله به خانواده‌های فاقد مسکن تعلق می‌گیرد. بانک‌ها مکلف شده‌اند پس از اعتبارسنجی متقاضیان این تسهیلات برای تأمین ضامن، با وثیقه حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان طبقه اول درجه یک آن‌ها یا سایر دارایی‌های مالی یا فقط با دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن این وام را به متقاضی پرداخت کنند.


بانک‌های مسکن، کشاورزی، توسعه تعاون، صادرات، تجارت و پست بانک این وام را ارائه می‌دهند. هنوز، نرخ سود وام مسکن فرزند سوم، به‌طور رسمی اعلام نشده، اما پیش‌بینی می‌شود مثل بقیه وام‌های قرض‌الحسنه، کارمزد وام مسکن فرزند سوم هم چهار درصد باشد. طبق بخشنامه بانک مرکزی، مهلت بازپرداخت وام مسکن فرزند سوم، ۲۰ سال است و با در نظر گرفتن حداکثر مبلغ وام، یعنی رقم ۳۰۰ میلیون تومان، اقساط این وام حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در ماه می‌شود.

‌اقساط: با کارمزد چهار درصد متقاضیان باید ماهی یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قسط پرداخت کنند.

‌مشمولان: فقط کسانی که خانه ندارند و فرزند سوم یا بیشتر آنها از ابتدای سال ۹۹ به دنیا آمده باشد.

۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵
کد خبر: 51839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha