مصوبه سود بانکی تغییر کرد؟

نرخ سود سپرده‌های بانکی طبق مشاهدات میدانی از برخی شعب، از نرخ‌های دستوری شورای پول و اعتبار فراتر رفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اکوایران، شورای پول و اعتبار بهمن ماه سال گذشته نرخ جدید سود سپرده‌های بانکی را اعلام کرد. طبق این بخشنامه سقف نرخ سود سپرده‌های بانکی برای سپرده‌های کوتاه‌مدت ۵ درصد، سه ماهه ۱۲ درصد، شش ماهه ۱۷ درصد، یکساله ۲۰.۵ درصد، دو ساله ۲۱.۵ درصد و سه ساله ۲۲.۵ درصد تعیین شد.

اما روایت بانک‌ها چیز دیگری است. تحقیقات میدانی نشان می‌دهد، برخی بانک‌ها از بخشنامه دستوری سود سپرده‌های بانکی عبور کردند؛ اتفاقی که پیش از این هم در بازار پول تجربه شده بود.

بر اساس این گزارش، در حالی که بالاترین نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار، برای سپرده‌های سه ساله ۲۲.۵ درصد است، شعب یکی از بانک های خصوصی سود ۲۳ درصدی برای سپرده‌گذاران خود در نظر گرفته است. این بانک برای سپرده‌گذارانی که بیش از یک میلیارد تومان سپرده‌گذاری کنند، سود ۲۴ درصدی پرداخت می‌کند.

این بانک برای مشتریان خود یک آفر هم در نظر گرفته؛ اینکه سپرده‌گذاران بعد از یکماه می‌توانند سپرده خود را برداشت کنند.

بر اساس این تحقیقات میدانی، یکی دیگر از بانک‌های خصوصی می‌گوید سود سپرده سالانه ۲۲ درصد است.

وقتی به کارمند این شعبه به مصوبه بهمن‌ماه شورای پول و اعتبار استناد می‌شود پاسخ می‌دهد: این بخشنامه تا خردادماه اجرا شد و از آن زمان به بعد تغییر کرده است.

یک بانک خصوصی دیگر هم از مصوبه دستوری تعیین نرخ سود سپرده عبور کرده است و این بانک هم به شرط ماندگاری یکماهه سپرده در حساب، برای سپرده‌های تا ۱۰۰ میلیون تومان سود ۱۸ درصدی و برای سپرده‌های بالای ۱۰۰ میلیون تومان، سود ۲۲.۵ درصدی پرداخت می‌کند.

طبق ادعای یکی از کارمندان این شعبه، مصوبه بهمن ماه مدتی بعد از ابلاغ، لغو شد.

پرداخت سودهای ۱۸ تا ۲۳ درصدی با آفر برداشت یکماهه، در حالی است که طبق بخشنامه بهمن‌ماه، سود سپرده‌های کوتاه مدت فقط ۵ درصد تعیین شد.

۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۷
کد خبر: 47359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha