جزئیات ارائه تسهیلات ازدواج و جهیزیه به متولدین دهه ۶۰

معاون بررسی‌های راهبردی معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده ضمن اشاره به ارائه تسهیلات تشویقی ازدواج به متولدین دهه ۶۰ ساکن در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت گفت: سقف ۱۰۰ میلیون تومانی تسهیلات ازدواج، ‌خرید اقساطی جهیزیه به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان و وام اشتغال ۲۰۰ میلیون تومانی، مضاف بر تسهیلات مصوب بانک مرکزی بابت ازدواج و فرزند آوری، از جمله این تسهیلات است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد معصومه فلاحیان با بیان اینکه در این طرح متولدین دهه ۶۰ ساکن در مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت در صورت ازدواج و احراز شرایط از تسهیلات ازدواج، خرید اقساطی جهیزیه و اشتغال برخوردار می‌شوند افزود: دارا بودن تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، عشایر یا ساکن روستا و یا شهرهای زیر ۲۰هزار نفر جمعیت بودن، زوجین (هر دو زن و مرد مجرد) متولد دهه ۶۰ (متولدین ۱۳۶۹/۰۱/۰۱ تا ۱۳۶۹/۱۲/۲۹) باشند و تاریخ عقد زوجین از ۱۴۰۲/۰۳/۳۰ تا ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ باشد را از شرایط عمومی متقاضیان دریافت تسهیلات است.

وی با بیان اینکه به متقاضیان دارای شرایط بند الف این آیین نامه که توسط صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستائیان و عشایر بیمه شده باشند و یا بشوند، تسهیلات تشویقی ازدواج به مبلغ ۱۰۰میلیون تومان اعطا خواهد شد خاطرنشان کرد: سقف تسهیلات خرید اقساطی جهیزیه اعطایی به هر یک از افراد (هریک از زوجین) معرفی‌شده، حداکثر ۱۰۰ میلیون تومان به صورت کالاکارت است و حداکثر مدت بازپرداخت تسهیلات اعطایی جهیزیه به هر یک از افراد معرفی شده ۳۶ ماه تعیین شده است.

معاون بررسی‌های راهبردی معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: دریافت‌کنندگان تسهیلات قرض‌الحسنه از محل حساب مذکور می‌بایست برای واریز تسهیلات و پرداخت اقساط یک فقره حساب پس‌انداز قرض‌الحسنه نزد بانک مهر افتتاح کنند؛ اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه به معرفی‌شدگان، بر اساس قراردادهای داخلی و فرم‌های مورداستفاده طبق ضوابط و مقررات جاری بانک مهر بوده و متقاضی متعهد به خرید کالا یا خدمت از پذیرندگان طرف قرارداد بانک مهر است. تسهیلات ارائه‌ شده برمبنای عقد قرارداد قرض‌الحسنه و با کارمزد ۴ درصد است که سالانه و براساس مانده بدهی محاسبه و دریافت می شود.

به گفته وی، معرفی شدگان تسهیلات قرض‌الحسنه، صرفاً می‌توانند تا سقف مجاز بانک از تسهیلات قرض‌الحسنه استفاده کنند و ارائه هر نوع تسهیلات جدید منوط به رعایت شرایط و ضوابط مربوطه است؛ همچنین وثایق و تضامین تسهیلات گیرندگان بر اساس اعتبار سنجی سامانه ضمان بانک (بر اساس یک ضامن یا سفته الکترونیکی به تشخیص بانک) صورت می‌پذیرد.

فلاحیان با تاکید بر اینکه متقاضی تسهیلات کالاکارت می‌بایست حداکثر ظرف مدت دو ماه از تاریخ اعطا تسهیلات، نسبت به خرید کالا و یا خدمات از شبکه پذیرندگان اقدام کند گفت: در غیر اینصورت، بانک نسبت به تسویه تسهیلات مزبور ازمحل حساب‌های گیرنده تسهیلات نزد بانک بدون نیاز به انجام هرگونه تشریفات قانونی و اداری و قضایی اقدام خواهد کرد.

وی افزود: به زوجین دارای شرایط بند الف این آیین نامه در صورت عدم اشتغال، تسهیلات اشتغال تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان به ازای هر طرح اشتغالی پرداخت خواهد شد و سقف اعطای تسهیلات اشتغال به زوجین ۲۰۰ میلیون تومان تعیین شده است. ارائه طرح دارای توجیه فنی و اقتصادی مورد تایید صندوق امید، برای دریافت تسهیلات الزامی است و در صورت نیاز ارائه مجوز کسب و کار برای مشمولین ضروری است، همچنین محل اجرای طرح در روستا یا شهر زیر بیست هزار نفر است.

فلاحیان در پایان خاطر نشان کرد: در صورتی که میزان سرمایه‌گذاری طرح بیش از سقف تعیین شده (۲۰۰ میلیون تومان) باشد، مابه التفاوت آن به عنوان آورده متقاضی توسط متقاضی تامین می شود. همچنین در صورت عدم اجرای طرح توسط متقاضی، تسهیلات دین به حال شده و با نرخ تسهیلات جاری بانکها مصوبه شورای پول و اعتبار مسترد خواهد شد.

۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱
کد خبر: 48872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha