استعلام آتلتیک از ای‌اف‌سی / کارت قرمز فغانی به ستاره عراق توجیه قانونی دارد!

وبسایت مشهور آتلتیک مقاله‌ای درباره اخراج ایمن حسین ستاره عراق توسط علیرضا فغانی نوشته است. اخراجی سختگیرانه که توجیه قانونی دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، حسین ۲۷ ساله در دقیقه ۷۶ بازی عراق را ۲-۱ پیش انداخت اما پس از خوشحالی بعد از گلی که توسط علیرضا فغانی توهین‌آمیز در نظر گرفته شد، کارت زرد دوم را دریافت کرد. عراق ۱۰ نفره تا دقیقه پنجم وقت اضافه پیش بود، که یزن العرب برای اردن گل تساوی را به ثمر رساند و سپس دو دقیقه بعد اردن با ضربه راه دور نزار محمود الرشدان گل پیروزی بخش را به دراماتیک‌ترین شکل ممکن به ثمر رساند.

اردن در وقت‌های تلف‌شده نیمه اول با گل یازان النعمات پیش افتاد. او و هم‌تیمی‌هایش پس از آن جشن گلی را با نشستن در زمین و تقلید از خوردن منصاف - که غذای ملی این کشور محسوب می‌شود – اجرا کردند.

حسین در نیمه دوم عراق را ۲-۱ پیش انداخت و حرکت اردنی‌ها را رو به تماشاگران این تیک تقلید کرد. اما لبخند حسین و عراق خیلی زود به لبشان خشک شد، زیرا علیرضا فغانی، داور ایرانی الاصل نماینده استرالیا، بلافاصله پس از این جشن به این مهاجم کارت زرد دوم را نشان داد.

کارت قرمز فغانی به ستاره عراق توجیه قانونی دارد!

خسوس کاساس، سرمربی تیم ملی عراق، پس از بازی از این تصمیم انتقاد کرد و مدعی شد که این مهاجم کارت زرد دوم را به خاطر تکرار جشنی مشابه با حریفان خود دریافت کرده است. کاساس پس از بازی گفت: "در تورنمنت بزرگی مانند جام ملت‌های آسیا، نمی‌توان یک بازیکن را پس از خوشحالی بعد از گل به این راحتی اخراج کرد. همین اتفاق در نیمه اول در مورد بازیکنان اردن (که در حال جشن گرفتن بودند) افتاد و داور هیچ اقدامی نکرد.
مشکل زمان گرفتن این کارت قرمز بود. این پس از آن رخ داد که ما از تمام تعویض‌های خود استفاده کردیم، بنابراین شرایط بسیار سختی برایمان پیش آمد. ما فرصتی برای ایجاد هیچ تغییری در داخل زمین نداشتیم."

1984680

آتلتیک از کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) درخواست توضیح در مورد این کارت قرمز کرده است، اما هنوز جوابی دریافت نکرده است. در ماده ۱۲ طبق قوانین بازی IFAB که به "خطاها و رفتارهای نادرست" می‌پردازد مجازات‌های احتمالی برای "خوشحالی بعد گل" به تفصیل بیان می‌شود. قانون می‌گوید که "بازیکن در خوشحالی‌اش نباید زیاده‌روی کند و همچنین جشن‌های از قبل طراحی شده مطلوب نیست و نباید باعث اتلاف وقت بیش از حد شوند. ترک زمین بازی برای جشن گرفتن یک تخلف قطعی نیست، اما قانون توضیح می‌دهد که چگونه بازیکن باید به خاطر موارد زیر اخطار بگیرد، حتی اگر گل مردود اعلام شود:
-بالا رفتن از یک حصار محیطی/ نزدیک شدن به تماشاگران به نحوی که باعث ایجاد مسائل ایمنی امنیتی شود.
-ژست نشان دادن یا رفتار تمسخرآمیز یا تحریک‌آمیز نسبت به تماشاگران حریف
-پوشاندن سر یا صورت با ماسک یا سایر موارد مشابه
-درآوردن پیراهن یا پوشاندن سر با پیراهن
یکی از مقوله‌هایی که می‌توان شادی گل حسین را به طور منطقی در آن طبقه‌بندی کرد "ژست نشان دادن یا رفتار تمسخرآمیز یا تحریک‌آمیز نسبت به تماشاگران حریف" است.

این نتیجه یک شکست شوکه‌کننده بزرگ برای عراق بود اما کاساس تاکید کرد که به ترک سمت خود فکر نمی‌کند: "در مورد آینده‌ام، من آرام هستم و هدف ما صعود به جام جهانی ۲۰۲۶ است. ممکن است هر اتفاقی بیفتد."

چهره‌های مشهور فوتبال عراق درباره فغانی چه گفتند

تعدادی از کارشناسان و خبرنگاران عراقی درباره خروج زودهنگام تیم کشورشان از جام ملت‌های آسیا اظهار نظر کردند.

رافد سالم، خبرنگار عراقی، در حساب کاربری خود در فیس بوک نوشت: خداحافظی بسیار دردناک؛ غرور باعث شد تمرکز زیادی را از دست بدهیم. ایمن حسین نه فقط در اخطار دوم، بلکه در هر دو صحنه مستحق دریافت کارت زرد نبود. داور ایرانی اشتباه غیرمنطقی و غیرقابل قبولی مرتکب شد. او باید به اکثر بازیکنان اردنی که همین حرکت را انجام دادند و پس از گل اول تیم ما را مسخره کردند، کارت زرد نشان می‌داد.

1984675

وی توضیح داد: مسابقه سختی بود. آنها بازی را کنترل نکردند، اما موقعیت‌های زیادی را از دست دادند. بازیکنانی بودند که اشتباه می‌کردند. فاصله زمانی بین گل دوم و سوم اردن چند ثانیه بود و تیم ما باید در آن لحظات مرگبار تمرکز می‌کرد. خداحافظی بسیار غم‌انگیز بود اما فوتبال اینگونه است و باید همه اشتباهات داخل و خارج از زمین را مرور کنیم.

جمعه الثامر، روزنامه‌نگار عراقی، نیز درباره این شکست نوشت: جدا از مسائل احساسی، آنها به داور ایرانی نیز حمله کردند و او را مقصر باخت دانستند، اما این واقعیت تغییر نمی‌دهد. ما باختیم چون با ذهنیت یک هوادار وارد شدیم، گویی پیروزی قطعی شده است. المنسف [نوعی غذای اردنی] باید روی شعله آرام پخته شود اما جو هواداری بین بازیکنان باعث شد آتش تند شود و غذا منفجر شود [کنایه از شکست به دلیل هیجان بالای بازیکنان]. برخی از رسانه‌ها نقش منفی بر روی بازیکنان تیم ملی داشتند و در کنار آن سستی مدیریتی و عدم انضباط در اردوی تیم ملی بود.

وی ادامه داد: با همه این شاخص‌ها برای تیمی که با احساسات و اشتیاق اغراق‌آمیز بازی می‌کرد، وارد نیمه اول فاجعه‌باری شدیم، به طوری که عملکرد متشنج و بی‌سابقه به نظر می‌رسید، در حالی که حریف آرام و منطقی بازی می‌کرد. نیمه به سمتی که می‌خواستند رفت و جلوتر هم کار تمام شد.

الثامر افزود: در نیمه دوم بازیکنان ما برای جبران هجوم بردند و تیم اردن موفق به حمله نشد. گل تساوی با ضربه سر ناطق به ثمر رسید، تلاطم عراق ادامه یافت و گل دوم توسط ایمن حسین به ثمر رسید که همراه با یک شادی بی‌مورد بود. حسین باید جشن را به هواداران بسپارد و حرفه‌ای‌تر عمل کند، او می‌دانست که کارت زرد دارد، بنابراین می‌تواند اخراج شود و فاجعه‌ای رخ دهد که بازیکنان و کاساس دچار مشکل شوند.

علی نوری، مجری برنامه ورزشی، هم در این باره گفت: در روز روشن جلوی چشم همه پیروزی ما را دزدیدند. بازیکنان وقتی گل می‌زنند می‌توانند جشن بگیرند. شادی نباید با زیاده روی همراه شود اما خروج بازیکن از زمین بازی هنگام گلزنی تخلف محسوب نمی‌شود و نیاز به تذکر ندارد، این نص قانون است، پس چرا ایمن حسین اخراج شد؟

اسعد السعدی، یکی از مسئولان فدراسیون عراق، در صفحه فیس بوک خود نوشت: اشک‌های شما برای تیم ملی عزیز است... اشک‌های خود را پاک کنید و غبار از حذف را کنار بزنید. آینده از آن شماست بچه‌ها. خروج از مسابقات قهرمانی آسیا به خاطر داور نفرت انگیز بود!

حمایت شدید کارشناسان داوری از علیرضا فغانی

محمدرضا ابوالفضلی: مشخصا ایمن حسین حرکت بسیار زشتی انجام می‌دهد و به نظرم تصمیم فغانی بسیار شجاعانه بود که کارت زرد را به او نشان داد و از بازی اخراجش کرد.

محمدحسین ترابیان: در این تصاویر مشخص نیست که چه اتفاقی افتاده، اما من فکر می‌کنم آقای فغانی به خاطر تحریک تماشاگران حریف به ایشان کارت زرد داده است. از قاطعیت داور مشخص است که این صحنه را کاملا دیده و آنالیز کرده است.

مهدی عالیقدر: این حرکت مصداق تحریک تماشاگران تیم حریف از جانب داور تلقی گردیده و با کارت زرد جریمه شده است؛ یک تصمیم کاملا صحیح و شجاعانه که تبعات جرائم انضباطی آن نیز متعاقباً از سوی کمیته برگزاری اعلام خواهد شد.

ابراهیم میرزابیگی: کارت زرد ایمن حسین می‌تواند دو دلیل باشد؛ یکی شادی او که ممکن است رفتار اهانت‌آمیز تلقی شود و به همین دلیل علیرضا فغانی تصمیم به جریمه بازیکن گرفته باشد، که در این صورت درست است. دلیل دوم هم می‌تواند این باشد که ایمن حسین یک‌ بار با بازیکنان ذخیره‌ این شادی را انجام داد و یک‌ بار به تنهایی و با این اقدام زمان زیادی تلف کرد؛ این موضوع هم می‌تواند باعث جریمه او شود که این هم درست است.

حسین عسگری: بازیکن عراق بعد از گلزنی به سمت تماشاگران اردن می‌رود و ابراز خوشحالی می‌کند و پس از آن هم روی چمن می‌نشیند و چمن را می‌کند و می‌خورد. باید دید فلسفه این عمل چیست، چون می‌گویند بازیکن اردن بعد از گلزنی چنین کاری کرده و این بازیکن حرکت او را تکرار کرده است. در هر صورت هر بازیکنی که گل بزند، مختار است سمت تماشاگران خودی هر کاری کند، اما در صورتی که سمت تماشاگران حریف برود، یک حرکت غیرورزشی محسوب می‌شود و حتما نیاز به کارت دارد. این حرکت، مصداق تحریک و تحقیر تماشاگر حریف است.

بابک وسیله‌بر: بازیکنی که مقابل تماشاگران تیم حریف حرکات تحریک آمیز و یا تمسخر آمیز انجام دهد، مستحق دریافت کارت زرد است و اگر این حرکت توهین آمیز و یا فحاشی باشد، بازیکن باید مستقیما اخراج شود.

فیلم حرکت زشت و زننده ایمن حسین رو به هواداران اردن که باعث اخراجش توسط فغانی شد

برنامه کامل مسابقات فوتبال جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ در قطر؛ ساعت پخش بازی‌های تیم ملی فوتبال + لینک پخش زنده

۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۳
کد خبر: 51798
منبع: ورزش سه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
      0 0
      کار فغانی خیلی درسته در فینال قضاوت خواهد کرد