بسته طلایی بانک مرکزی برای کنترل بازار طلا

بانک مرکزی بلافاصله پس از افزایش حباب سکه به دلیل جو روانی که دلالان ایجاد کردند، وارد عرصه شد و بسته طلایی ضرب سکه و عرضه شمش طلا را برای کنترل قیمت‌ها و ثبات‌بخشی به بازار ارائه کرد. این مهم موجب ریزش میلیونی قیمت‌ها شد و نشان داد که سیاستگذار پولی و بانکی همواره تدابیر جدیدی برای بازگشت ثبات به بازار ارز و طلا دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، در روزهای اخیر پس از حمله آمریکا و انگلیس به یمن بازار طلا و ارز که ماه‌ها در ثبات و آرامش به سر می‌برد، دچار تلاطم شد. دلالان این حوزه که همواره از نوسان بازار ارتزاق می‌کنند و ماه‌ها بود که بهره‌ای نصیب آنان نشده بود، در نخستین فرصت وارد میدان شدند و جو روانی برای متلاطم کردن بازار ارز و طلا به راه انداختند.

دلالان و سودگران همیشه گوش به زنگ تقریبا یک هفته‌ای است که بر طبل افزایش قیمت‌ها در بازار ارز و طلا می‌کوبند و در این مدت هم تا حدودی موفق شدند. به گونه‌ای که نرخ ارز به ۵۳ هزار تومان و قیمت سکه به کانال ۳۳ میلیون تومان رسید، اما این شرایط دوامی نداشت و بانک مرکزی با تدابیر جدیدی که اندیشید توانست آرامش و ثبات را به بازار برگرداند.

افزایش عرضه ارز در سامانه نیما و انجام معاملات در مرکز مبادله باعث کنترل بازار ارز شد. از سوی دیگر، رئیس‌کل بانک مرکزی برای کنترل قیمت‌ها در بازار طلا روز گذشته از ضرب و عرضه سکه جدید و بدون تاریخ و شروع عرضه شمش طلا از چهارشنبه در مرکز مبادله ایران خبر داد.

به گفته «محمدرضا فرزین» سکه طرح جدید بدون تاریخ ضرب و با طرح جدید در بازار عرضه خواهد شد و بانک مرکزی درصدد است با این اقدام، عرضه طلا به بازار هم از طریق ضرب و عرضه سکه جدید و سکه های موجود و هم ظرفیت مرکز مبادله ارز و طلا از محل افزایش ذخایر طلا در سال جاری افزایش یابد.

رئیس‌کل بانک مرکزی تاکید کرد که بانک مرکزی به عنوان بازارگردان در مرکز مبادله ارز و طلا فعالیت خواهد کرد و هم در طرف عرضه و هم تقاضا برای مدیریت بازار حضور خواهد داشت.

براساس این گزارش، سکه جدید و ارتقاء یافته بانک مرکزی پس از پنج سال بدون تاریخ ضرب و با طرح جدید و استفاده از فناوری‌های نوین ضرب می‌شود.

اقدام دیگری که از ساعت ۱۲ امروز شروع می‌شود، عرضه شمش طلا در مرکز مبادله است. این عرضه از طریق سامانه و حراج حضوری خواهد بود و شمش‌ها به صورت یک کیلویی عرضه می‌شود و عرضه کنندگان، همه افراد از جمله واردکنندگان طلا از طریق رفع تعهد ارزی خواهند بود. متقاضیان طلا نیز رسته تولیدکنندگان در صنف جواهر و بانک‌ها هستند و همچنین بانک مرکزی نیز به عنوان بازارگردان در طرف عرضه و تقاضا حضور خواهد داشت.

قیمتی که در مرکز مبادله ایران مبنای مبادلات طلا خواهد بود، مبتنی بر عرضه و تقاضا است و مبادلات بر اساس پیشنهاد قیمت از سوی خریداران و پذیرفته شدن آن از سوی فروشندگان خواهد بود. همچنین حراج‌ها نیم ساعته خواهد بود و در هر روز پنج حراج نیم ساعته برگزار می‌شود که در ساعت ۱۷ هر روز آگهی عرضه طلا در روز بعد منتشر خواهد شد.

با اعلام عرضه شمش طلا و ضرب و عرضه سکه جدید از سوی بانک مرکزی، شاهد ریزش قیمت‌ها در بازار طلا به ویژه سکه طرح جدید تا حدود ۲ میلیون تومان بودیم و این‌ها همه بیانگر آن است که بانک مرکزی همواره آماده است تا با اتخاذ تدابیر ویژه ثبات و آرامش را به بازار ارز و طلا بازگرداند.

با افت قیمت‌ها در بازار طلا و ارز، بار دیگر برای همه فعالان و آحاد جامعه روشن شد که تلاطم بازار جنبه روانی دارد و دستخوش هیجانات دلالان و سفته بازانی است که به دنبال برهم زدن آرامش در بازار هستند تا از این طریق بتوانند سود کسب کنند.

۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۱
کد خبر: 51286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha