واکنش هواشناسی به ماجرای تفاوت بارش برف در مرز ایران و ترکیه

رئیس مرکز ملی مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی در واکنش به ماجرای تفاوت بارش برف در مرز ایران و ترکیه گفت: این تفاوت‌ها معمول در هواشناسی، چیز عجیبی نیست، به طوری که ۲ طرف تونل کندوان هم همین‌گونه است و به تغییر اقلیم ۲ منطقه برمی‌گردد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، احمد وظیفه، رئیس مرکز ملی مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی در واکنش به ماجرای تفاوت بارش برف در مرز ایران و ترکیه گفت: این تفاوت‌ها معمول در هواشناسی، چیز عجیبی نیست، به طوری که ۲ طرف تونل کندوان هم همین‌گونه است و به تغییر اقلیم ۲ منطقه برمی‌گردد.

وی در خصوص شایعه برفی در نقطه صفر مرزی، گفت: مرکز ایران و ترکیه بسیار پر ارتفاع است، در واقع در منطقه کوهستانی زاگرس دارای ارتفاعات قابل ملاحظه است. بسیاری از مناطقی مرزی ایران و ترکیه از نظر توپوگرافی بالای ۲۰۰ هزار متر ارتفاع هستند.

وی افزود: ایستگاه‌های هواشناسی نزدیک مرز مثل شهرستان سردشت داریم که اگر شهرستان مرودشت و اطراف دریاچه ارومیه را با یکدیگر مقایسه کنیم می‌توان گفت که بارش سالانه در منطقه سردشت حدود ۸۰۰ میلی متر است در حالی که اطراف دریاچه حدود ۲۰۰ میلی متر، یعنی چهار برابر کمتر. بنابراین این اختلاف به اقلیم منطقه بر می‌گردد.

وی در ادامه اظهار کرد: در سال‌های گذشته تا حدودی شاهد بارش باران و برف بوده‌ایم که جلب نظر نمی‌کرد اما متأسفانه حتی در مناطق شمال غرب کشور، آذربایجان و دیگر نقاط کشور امسال شاهد خشکسالی شدیدی هستیم. به طوری که از ابتدای سال آبی جاری (از ابتدای مهرماه تاکنون) بارندگی ثبت شده ۴۵ درصد کاهش داشته است.

رئیس مرکز ملی مدیریت بحران خشکسالی تصریح کرد: کشور ترکیه نیز در نیمه مهر تا نیمه آبان ماه با خشکسالی روبرو بود و بارندگی بسیار کمتری را داشت اما گذر سامانه‌های جوی برای ترکیه بهتر شد و از نیمه آبان تا آذر ماه ترکیه نه تنها به اندازه مقدار نرمال بارندگی برف و باران داشت، بلکه بیش از حد نرمال شاهد بارندگی بود.

رئیس مرکز ملی مدیریت بحران خشکسالی خبر داد: در اواخر هفته جاری شاهد دو تا موج بارندگی برای خطه شمال کشور و شمال غرب و تا حدودی نوار مرزی شمال شرق هستیم اما متأسفانه برای مناطق مرکزی تا جنوبی خبر خوشی طی دو هفته آینده وجود ندارد.

۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴
کد خبر: 50733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha