موشک «فالکون ۹» باز هم رکورد استفاده مجدد را شکست

موشک «فالکون ۹» با بردن ۲۳ ماهواره «استارلینک» به مدار زمین توانست رکورد جدیدی را برای استفاده مجدد خود ثبت کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اسپیس، شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) بار دیگر رکورد استفاده مجدد از موشک خود را شکست. یک موشک «فالکون ۹»(Falcon 9) روز شنبه ۲۳ دسامبر ساعت ۱۲:۳۳ بامداد به وقت منطقه زمانی شرقی، ۲۳ ماهواره اینترنتی «استارلینک»(Starlink) را از «ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال» در فلوریدا به مدار زمین پرتاب کرد.

براساس توضیحات اسپیس‌ایکس، این نوزدهمین ماموریت برای مرحله اول موشک فالکون ۹ بود که به نقطه عطف جدیدی در قابلیت استفاده مجدد دست یافت.

اولین مرحله فالکون ۹ همانطور که برنامه‌ریزی شده بود، برای نوزدهمین بار به زمین بازگشت و حدود ۸.۵ دقیقه پس از پرتاب شدن، روی سکوی فرود شناور بدون سرنشین اسپیس‌ایکس در اقیانوس اطلس فرود آمد. در همین حال، مرحله بالایی فالکون ۹ به بردن ۲۳ ماهواره استارلینک به مدار پایین زمین ادامه داد. قرار بود ماهواره‌ها حدود ۶۵.۵ دقیقه پس از پرتاب در آنجا مستقر شوند.

موشک «فالکون ۹» باز هم رکورد استفاده مجدد را شکست

مرحله اول موشک فالکون ۹ پس از فرود آمدن روی سکوی فرود شناور بدون سرنشین

«ایلان ماسک»(Elon Musk) بنیانگذار و مدیرعامل اسپیس‌ایکس می‌خواهد به بشریت کمک کند تا در مریخ ساکن شود و به دیگر شاهکارهای اکتشافی بلندپروازانه دست یابد. قابلیت استفاده مجدد موشک، بخش کلیدی این دیدگاه است که به کاهش هزینه پروازهای فضایی و افزایش سرعت آنها کمک می‌کند.

رکوردهای استفاده مجدد اسپیس‌ایکس، دوام زیادی ندارند. رکورد پیشین، ۱۸ پرواز برای موشک فالکون ۹ فقط در ماه گذشته بود.

اسپیس‌ایکس تاکنون بیش از ۹۰ ماموریت مداری را در سال ۲۰۲۳ انجام داده است. بیشتر آنها به ساخت شبکه ماهواره‌ای پهن‌باند استارلینک اختصاص یافته‌اند که در حال حاضر از حدود ۵۲۰۰ ماهواره عملیاتی تشکیل شده است.

۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
کد خبر: 50450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha